JustPaste.it

5 przepisów drogowych, których najprawdopodobniej nie znasz. A powinieneś !

Okazuje się , że pozornie znane wszystkim przepisy nie są właściwie sprecyzowane. a jak dobrze wiemy od każdej reguły obowiązują wyjątki. zapraszam do artykułu

Okazuje się , że pozornie znane wszystkim przepisy nie są właściwie sprecyzowane. a jak dobrze wiemy od każdej reguły obowiązują wyjątki. zapraszam do artykułu

 


W jakich sytuacjach foteliki dla dzieci nie są obowiązkowe?
 
Obecne wytyczne odnośnie przewożenia dzieci w pojeździe, obowiązują od niemal 2 lat, jednak nadal wzbudzają skrajne emocje wśród kierowców.
 
"Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu , trzeciego dziecka w wieku minimum 3 lat, zabezpieczonego za pomocą pasów bezpieczeństwa, pod warunkiem gdy dwoje dzieci jest przewożonych we właściwych fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu oraz nie istnieje możliwość zainstalowania kolejnego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego". (Źródło: PoRD, art. 39 ust. 3 c.)
 
Artykuł ten wprowadzono, aby uprościć poruszanie się pojazdem rodzinie z trójką dzieci, nieposiadającej tym samym auta, który umożliwia zamontowanie 3 fotelików
 
Uchwała ta nie jest jednak wystarczająco konkretna.
 
„Nie ma możliwości zainstalowania kolejnego fotelika” - czy dotyczy to jedynie tylnego siedzenia, czy całego pojazdu? A jeżeli trzecie siedzisko można byłoby zamontować na przednim siedzeniu, jednak zajmowałby go dorosły, czy nadal dziecko ma prawo siedzieć z tyłu przypięte pasami?
 
 
Czy rowerem można przejeżdżać przez przejście dla pieszych ?
 
Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że rowerzysta spokojnie może przejechać przez przejście dla pieszych obok którego znajduje się przejazd dla rowerów, ponieważ przejazd ten to w rzeczywistości przedłużenie drogi dla rowerów., którą przecina jezdnia
 
W sytuacji takiej obowiązek mamy ustąpić pierwszeństwa rowerzyście na przejeździe, należy również ustąpić przejazdu każdemu rowerzyście, który jedzie na wprost, w momencie gdy my skręcamy w drogę poprzeczną.
(art. 27 PoRD (w części „Przecinanie się kierunków ruchu”)
W kodeksie ruchu drogowego znajduje się również dział z dodatkowymi wytycznymi związany z ruchem pojazdów rowerowych, jednak co interesujące – znajduje się tam wzmianka, że pieszym jest również osoba w wieku poniżej 10 lat, która kieruje rowerem pod opieką dorosłego. Co to oznacza?
 
Osoba dorosła będąca na rowerze, opiekująca się dzieckiem będącym również na rowerze ma prawo przejeżdżać rowerem przez przejście dla pieszych, oraz korzysta z takich samych praw jak oni. Oznacza to również, że dzieci do 10 lat, traktowani są jako piesi, w związku z tym nawet pod opieką dorosłych nie mają prawa korzystać z drogi dla rowerów !
 
 
Zaparkowanie dużego pojazdu na chodniku
 
Ustęp 1 art. 47 KD zaznacza :
 
"Samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony nie wolno wjechać na chodnik nawet kołami jednego boku, niezależnie od tego, co to za auto."
 
Większość pojazdów off- roadowych, oraz niektóre większe limuzyny posiadają wyższą Dopuszczalną Masę Całkowitą niż przeciętne pojazdy, co niewątpliwie może stanowić kłopot przy poruszaniu się takim autem. Niestety również ustęp 2 tegoż artykułu napisany jest nielogicznie i może wprowadzać w błąd. Stanowi on że zarejestrowany pojazd ciężarowy niezależnie od DMC nie ma prawa parkować na chodniku. Oznacza to, że niezależnie czy parkujemy 6-kołową ciężarówką, czy choćby fiatem seicento-van nie mamy prawa przebywać na chodniku. Warto mieć na uwadze że w większości pojazdów osobowych możliwe jest zdjęcie kratko oraz ponowne zarejestrowanie samochodu. Wrocław bardzo dba o stan swoich dróg, dlatego tego typu kontrole przeznaczenia pojazdu są tam robione dośc często
 
 
Do jakiego miejsca obowiązuje ograniczenie?
 
Bardzo istotne dla każdego kierującego pojazd, jest Rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych. Informuje ono m.in, że oznaczenie E-17a obowiązuje na terenie całej miejscowości, z wyjątkiem obszaru gdzie zostało ono anulowane, lub zmienione innym ograniczeniem. To samo tyczy się zakazów .
 
Niejednokrotnie widzimy kierowców, którzy mijając tabliczkę „koniec obszaru zabudowanego”. Dociskają gaz do dechy, myśląc, że ograniczenie się skończyło. Problem ze zmieniającymi się ograniczeniami i zakazami jest taki, że obowiązują nie do końca terenu zabudowanego. Ważne są aż do zielonej tabliczki kończącej miejscowość. Warto o tym pamiętać.
 
 
Ograniczenia na Garbie.
 
Czemu na drodze pełnej progów zwalniających stawiane są również lasy znaków ograniczających ? Każdy słup ostrzega o garbie, jednocześnie informując o dopuszczalnej prędkości. Wg założenia drogowców ograniczenia te oznaczają bezpieczną prędkość przejechania przez garb.
 
Niektórzy policjanci jednak traktują te ograniczenia, jako ważne do najbliższego skrzyżowania, chyba że zostało ono odwołane stosownym znakiem.
Logicznie rzecz biorąc ograniczenia te oznaczają bezpieczną prędkość przejazdu, jednak kodeks w żaden sposób tego nie precyzuje. Dobrze zwrócić na to uwagę w momencie przejazdu przez strefę garbów, gdzie nie ma skrzyżowań, ponieważ ta luka w prawie skutkować może niechcianym mandatem.
 
----------
Bartłomiej Miśkiewicz