Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego
Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Anna Krzyworzeka
Stanowisko: nauczyciel terapeuta
Miejsce pracy: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie, Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno - Wychowawczy
Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy
Cele:
- rozwijanie swoich umiejętności zawodowych,
- dalszy rozwój zawodowy jako nauczyciela terapeuty z uwzględnieniem zadań
realizowanych przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Miechowie w drodze po awans na nauczyciela dyplomowanego, - podniesienie jakości własnego warsztatu pracy oraz jakości pracy szkoły,
- uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego:
- 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
- Poznanie procedury awansu zawodowego.
- poznanie procedury awansu zawodowego,
- opracowanie projektu planu rozwoju zawodowego i jego ewentualna korekta,
- analiza przepisów prawa oświatowego,
- analizowanie zasad funkcjonowania organizacji zadań ośrodka i przepisów dotyczących zasad funkcjonowania Polskiego Stowarzyszenia na na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Miechowie,
- dokumentowanie realizacji planu rozwoju,
- opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
2. Doskonalenie własnego warsztatu pracy, podwyższanie własnych kwalifikacji i jakości pracy ośrodka.
- udział w różnych (wewnętrznych i zewnętrznych) formach doskonalenia zawodowego, adekwatnych do potrzeb własnych i ośrodka(kursy doskonalące, warsztaty, konferencje, zajęcia koleżeńskie),
- systematyczne zapoznawanie się z literaturą, publikacjami i artykułami pedagogicznymi,
- korzystanie z pomocy dydaktycznych aktualnie zamieszczanych w Internecie,
-wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy.
- Aktywny udział w tworzeniu dokumentów ośrodka.
Prowadzenie dokumentacji wynikającej z obowiązków nauczyciela:
- praca w zespołach tworzących Indywidualne Plany Edukacyjno – Terapeutyczne i Indywidualne Programy Rehabilitacyjno – Rewalidacyjno – Wychowawczo – Opiekuńcze i ich ewaluacja,
- tworzenie miesięcznych planów pracy,
- tworzenie wraz z zespołem wielospecjalistycznych ocen funkcjonowania wychowanków,
- tworzenie półrocznej i końcowo rocznej oceny postępów edukacyjno – rozwojowych,
- tworzenie protokołów posiedzeń Zespołów Terapeutycznych dla poszczególnych wychowanków,
- prowadzenie dzienników zajęć,
- wykonywanie indywidualnych badań pedagogicznych aktualnych podopiecznych, np. wg Diagramu Gunzburga.
- opracowanie rocznego planu zajęć rewalidacji grupowej bądź indywidualnej dla aktualnie nauczanego oddziału edukacyjno-terapeutycznego lub prowadzonego zespołu rewalidacyjno – wychowawczego.
- Aktywna i systematyczna współpraca z rodzicami oraz innymi osobami.
-prowadzenie rozmów indywidualnych;
-prowadzenie wywiadówek,
-współpraca podczas tworzenia IPET i IPRROW-
-organizowanie uroczystości okolicznościowych dla rodziców wg corocznego harmonogramu imprez ośrodka,
-współpraca z rodzicami podczas wycieczek i wyjazdów oraz przy realizacji projektów,
-współpraca ze szkołami średnimi – udział wolontariuszy w zajęciach edukacyjno – terapeutycznych, rewalidacyjno – wychowawczych oraz imprezach okolicznościowych.
- Aktywny udział w pracach Zespołu do spraw promocji placówki.
Pomoc przy tworzeniu strony Internetowej oraz organizowaniu imprez promujących placówkę w środowisku lokalnym.
- 8 ust. 2 pkt. 2
Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
- Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej.
- opracowanie i prowadzenie w formie elektronicznej dokumentacji wynikającej z obowiązków nauczyciela,
- wykonywanie dokumentacji fotograficznej oraz gromadzenie informacji, które będą wykorzystywane do tworzenia strony internetowej przez informatyka PSONI,
- wykonywanie dyplomów, podziękowań, zaproszeń,
- tworzenie materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem programu PowerPoint,
- wykorzystanie technik informacyjnych do gromadzenia danych,
- wykorzystanie Internetu w zakresie realizacji zadań dydaktyczno –wychowawczych,
- korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, gier edukacyjnych, encyklopedii, Internetu,
- wykorzystanie na zajęciach urządzeń multimedialnych i programów edukacyjnych,
- umieszczenie planu rozwoju zawodowego oraz innych opracowanych materiałów na stronie internetowej,
- przygotowanie dokumentacji załączonej do wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego.
- 8 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
- Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami.
- prowadzenie zajęć koleżeńskich dla nauczycieli,
- udostępnianie swoich materiałów,
- współpraca z innymi terapeutami i specjalistami podczas tworzenia IPET i IPRROW,
- współpraca podczas spotkań Zespołów Terapeutycznych,
- współpraca podczas organizacji uroczystości wynikających z harmonogramu imprez w OREW,
2. Wymiana doświadczeń na radach pedagogicznych.
- aktywne uczestnictwo w posiedzeniach rady programowej, przekazywanie uwag i materiałów z odbytych szkoleń,
- prowadzenie szkoleń w ramach wewnątrzplacówkowego doskonalenia zawodowego (tematy szkoleń według harmonogramu na dany rok szkolny).
3. Aktywne uczestnictwo w pracach Zespołu do spraw szkoleń w OREW.
- planowanie szkoleń, które ewentualnie mogłyby być przeprowadzone w placówce,
-gromadzenie informacji i ofert szkoleń,
4. Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami poprzez prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych.
- prowadzenie zajęć otwartych dla innych nauczycieli i wspólne ich omawianie,
- konsultacje z innymi nauczycielami i specjalistami.
5. Dzielenie się wiedzą poprzez publikacje.
- opublikowanie na stronach internetowych planu rozwoju zawodowego
- 8 ust. 2 pkt.4 a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
- Organizowanie wycieczek i wyjść do instytucji kulturalnych.
- organizacja wyjść do Miechowskiego Centrum Kultury i Sportu,
- wyjścia do kręgielni,
- organizowanie wyjść do Miechowskiej Galerii u Jaksy,
- organizacja wycieczek przedmiotowych dla dzieci i młodzieży OREW,
- realizacja programu według ustalonego planu pracy.
- 8 ust. 2 pkt. 4 c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych .
- Pozyskiwanie środków na rzecz lepszego funkcjonowania placówki.
- pomoc podczas zbierania 1% na rzecz PSOUU (zachęcanie do przekazywania 1%, roznoszenie ulotek i informacji),
- współpraca z rodzicami,
2. Kultywowanie tradycji przez przygotowywanie uroczystości szkolnych OREW.
- przygotowywanie i organizowanie występów artystycznych z okazji różnych uroczystości.
3. Pedagogizacja i wsparcie dla rodziców.
- prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
- zamieszczanie artykułów dla rodziców na stronie internetowej ośrodka,
- udzielanie pomocy rodzicom dzieci niepełnosprawnych (gromadzenie przepisów prawnych, współorganizowanie pomocy psych. – pedagogicznej),
- systematyczne przekazywanie bieżących informacji na temat zmian zachodzących w systemie oświaty.
4. Organizacja konkursów na terenie ośrodka i poza nim.
- przygotowanie i przeprowadzenie konkursów dla dzieci i młodzieży OREW.
5. Udział w akcjach charytatywnych.
- zachęcanie i motywowanie do udziału w akcjach (np. zbieranie zakrętek, pomocy materialnej dla uczniów z rodzin potrzebujących).
- 8 ust. 2 pkt. 4 e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty , pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami , instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami .
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
- pisanie opinii pedagogicznych na potrzeby PPP,
- współpraca ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej przy wydawaniu orzeczeń o potrzebie zajęć edukacyjno – wychowawczych oraz zajęć rewalidacyjnych.
2. Współpraca z Kuratorem Sądowym, asystentami rodzin osób niep., opiekunami prawnymi podopiecznych.
- indywidualne spotkania,
- rozmowy telefoniczne,
- pisanie opinii dotyczących bieżących spraw dotyczących aktualnych uczniów w OREW,
-kontakt telefoniczny
3. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
- wydawanie pisemnych opinii dotyczących poszczególnych podopiecznych,
- kontakt telefoniczny.
4. Współpraca ze Szkolnictwem Wyższym.
- pełnienie roli opiekuna praktyk studenckich (prowadzenie zajęć dla studentów, pomoc w przygotowywaniu zajęć i przeprowadzeniu ich przez studentów).
5. Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyjająca integracji.
- organizowanie wycieczek pozwalających dzieciom nabyć orientację w działaniu instytucji publicznych,
- współpraca z różnymi instytucjami podczas organizacji imprez okolicznościowych, np. podczas Dni Miechowa.
- 8 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
- Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych planów pracy dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- dokonanie diagnozy funkcjonalnej dziecka;- opracowanie programu dla konkretnego dziecka,
-ewaluacja programu.
2. Opis i analiza dwóch przypadków - rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych.
- zdiagnozowanie wybranych problemów edukacyjnych lub wychowawczych,
- ustalenie i zastosowanie środków zaradczych,
- podsumowanie i wnioski.
Plan ma formę otwartego projektu, który może ulec modyfikacjom w zależności od dynamiki szeroko pojętej sytuacji szkolnej, w tym m. in. przydziału czynności realizującemu.