JustPaste.it

Jakie są koszty prowadzenia wypożyczalni samochodów?

Rynek wynajmu aut rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej. Jeżeli i Ty myślisz o tym, by założyć wypożyczalnię samochodów, przekonaj się, z jakimi kosztami trzeba się liczyć.

Rynek wynajmu aut rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej. Jeżeli i Ty myślisz o tym, by założyć wypożyczalnię samochodów, przekonaj się, z jakimi kosztami trzeba się liczyć.

 

W odróżnieniu od wielu innych rodzajów działalności, w przypadku wypożyczalni aut największym problemem nie jest znalezienie klientów, ale inwestycje związane z rozkręceniem firmy. Największym i najpoważniejszym kosztem jest flota samochodowa. A nie może być ona uboga, bo przecież wypożyczalnia aut musi przedstawić atrakcyjną, zróżnicowaną ofertę. Koniecznie trzeba zrobić analizę potencjalnych klientów. Jeżeli wypożyczalnia ma powstać w miejscowości turystycznej, trzon floty powinny stanowić samochody dość duże, komfortowe i bezpieczne, przeznaczone najlepiej dla całej rodziny, czyli z segmentu C i D. Jeżeli dodatkowo w mieście działa sporo firm i można liczyć na klientelę biznesową, dla niej trzeba przeznaczyć samochody dobrej klasy, z segmentu D i wyższych. Ważnymi klientami wypożyczalni są także firmy ubezpieczeniowe i z myślą o nich warto umieścić we flocie także samochody z segmentu A i B – niewielkie, zwrotne samochody, idealne do poruszania się po mieście. Aby zyskać na tle konkurencji, do floty warto dołączyć jeszcze samochody dostawcze oraz przyczepy.

Stworzenie floty składającej się z 20 pojazdów to koszt na poziomie miliona złotych. Dlatego też w większości przypadków wypożyczalnie decydują się na leasing lub kredyt. Do comiesięcznej raty trzeba jeszcze doliczyć koszty serwisowania aut, w tym myjni, (klienci oczekują dobrego standardu), paliwa (potrzebnego np. na dojazd do klienta), ubezpieczenia OC i AC.

Tyle flota. Ale samochody trzeba gdzieś trzymać. Dlatego kolejnym istotnym kosztem są opłaty za miejsca postojowe. Trzeba zatem wykupić lub wynająć odpowiednią dużą działkę, a jeśli wypożyczalnia działa na lotnisku, płacić za parking tamże, który nie należy do tanich.

Kolejne koszty generuje obsługa klienta. Tutaj wziąć pod uwagę trzeba wynajęcie pomieszczeń biurowych – na siedzibę oraz punkty obsługi klienta. Te drugie mogą być niewielkie, ale jeśli zlokalizowane są w atrakcyjnym miejscu (tu znowu można podać przykład lotniska), będą niemało kosztować. Jeżeli wypożyczalnia reklamuje się jako nastawiona na potrzeby klienta, powinna móc go obsługiwać o każdej porze dnia i tygodnia, co wiąże się z koniecznością zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników.

Nie wolno zapomnieć o kosztach bieżących związanych z działalnością firmy, przede wszystkim za materiały papiernicze, gadżety dla klientów, koszty reklamy, stworzenia i prowadzenia strony internetowej, opłaty za płatności np. poprzez serwis PayPal itp.

Pocieszające jest to, że rynek usług wynajmu auta wciąż nie jest nasycony i powinno znaleźć się na nim miejsce dla kolejnej wypożyczalni. Jeżeli zatem komuś uda się pokonać trudności związane ze znalezieniem środków na inwestycje i ma dobry pomysł na zarządzanie i reklamę, jego wypożyczalnia aut ma duże szanse na odniesienie sukcesu.