Login lub e-mail Hasło   

Czysta szkoła?

Początek września to coroczny tłumny powrót dzieci, nauczycieli i kadry do murów szkolnych.
Wyświetlenia: 39 Zamieszczono 14 dni temu

Polska Izba Gospodarcza Czystości wskazuje, że jakkolwiek stan sanitarny placówek edukacyjnych poprawia się, to wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Główny Urząd Statystyczny w raporcie dotyczącym stanu sanitarnego w Polsce informował, że z powodu niewłaściwych warunków sanitarnych Inspekcja wydała 9 166 decyzji administracyjnych nakazujących zapewnienie właściwych warunków higieniczno-sanitarnych[1]. Z pomocą przychodzi opracowana w USA norma K-12. Na czym polega oraz niebezpieczeństwie i kosztach związanych z brakiem czystości opowiada Bogdan Patelka, prezes PIGC.

W Polsce do placówek edukacyjnych na poziomie szkół podstawowych uczęszcza kilka milionów dzieci. - W Stanach Zjednoczonych, na przykładzie danych ISSA, w każdym roku szkolnym odnotowuje się aż 22 miliony opuszczonych dni szkolnych z powodu przeziębienia, 38 mln dni z powodu grypy, co daje średnio 4,5 dnia nieobecności z powodu zakażeń grypą lub przeziębieniem na każdego ucznia! Koszt zwolnień chorobowych nauczycieli to aż 25 mld USD rocznie, a koszt zastępstw to dodatkowe 4 mld USD. Zachowując proporcje możemy oszacować poziom problemu w Polsce – zauważa Bogdan Patelka – Szansą jest ujednolicone działanie w oparciu o przyjęte normy czystości. Norma K-12 opiera się na filozofii „czyść, zmierz, kontroluj”. Każdy z tych etapów ma na celu pomiar poziomu czystości w budynkach szkolnych – dodaje.

Głównymi elementami Normy K-12 są:

  • audyt poziomu czystości
  • pomiar efektywności sprzątania za pomocą metod ilościowych oraz metod tradycyjnych
  • wykorzystywanie wyników kontroli do oceny stanu czystości i poprawy stosowanych metod poprzez wprowadzenie odpowiednich rozwiązań

Precyzyjne określenie jakości poziomu czystości w placówce zgodnie z normą jest konkretną informacją dla specjalistów z zakresu usług profesjonalnego utrzymywania czystości. Dzięki dostępnym danym mogą oni skutecznie usprawnić proces dbania o czystość oraz systematycznie usprawniać stosowane przez siebie metody. Efektem może być zwiększony poziom higieny oraz bezpieczeństwo zdrowotne dzieci i nauczycieli.

Norma K-12 opiera się zarówno na obiektywnych, jak i subiektywnych elementach wyznaczając metodologię pomiaru efektywności sprzątania opartą m.in. na testach ATP, jak i wrażeniach sensorycznych (wzrok, węch, dotyk). Jej ostatecznym celem jest zapewnienie maksymalnego poziomu czystości, a tym samym bezpieczeństwa epidemiologicznego w szkołach zarówno dla uczniów, jak i pracowników. Utrzymanie odpowiednich norm nie tylko pozytywnie wpływa na zdrowie dzieci i ich rzadsze opuszczanie zajęć lekcyjnych. To także oszczędności dla samych placówek z powodu zmniejszenia absencji nauczycieli w związku ze zwolnieniami lekarskimi.

[1] [1] http://gis.gov.pl/images/gis_stan_2015_internet_jb.pdf

Podobne artykuły


25
komentarze: 19 | wyświetlenia: 4008
22
komentarze: 31 | wyświetlenia: 2144
21
komentarze: 33 | wyświetlenia: 1810
17
komentarze: 34 | wyświetlenia: 2359
17
komentarze: 8 | wyświetlenia: 26213
17
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1402
15
komentarze: 37 | wyświetlenia: 1128
15
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1412
14
komentarze: 20 | wyświetlenia: 229
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 985
13
komentarze: 31 | wyświetlenia: 1161
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 933
13
komentarze: 23 | wyświetlenia: 861
13
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1351
13
komentarze: 34 | wyświetlenia: 921
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska