Login lub e-mail Hasło   

Wegetarianizm

o także zdrowy styl życia, który opiera się na swoistej filozofii, moralności i poglądach dotyczących żywienia
Wyświetlenia: 225 Zamieszczono 9 dni temu

Autor: Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

 

Wegetarianizm to nie tylko dieta eliminująca mięso, to także zdrowy styl życia, który opiera się na swoistej filozofii, moralności i poglądach dotyczących żywienia. Dieta wegetariańska jest zdrowa, pod warunkiem że wiesz, jak prawidłowo komponować jadłospis. Oto 12 rad, dla tych, którzy nie chcą jeść mięsa.

Aby zostać prawdziwym wegetarianinem, nie wystarczy wyeliminować mięso z diety. Trzeba również nauczyć się nowego stylu życia. Pomoże w tym przestrzeganie poniższych zasad.

 

Jeśli nie chcesz jeść mięsa:

1. Pamiętaj, żeby urozmaicać posiłki ?

Oprócz owoców i warzyw jedz produkty zbożowe, mleczne i wysokobiałkowe. Każdy dostarcza innych składników odżywczych. Urozmaicając dietę, zmniejszysz niebezpieczeństwo, że eliminując mięso z diety, czegoś ci zabraknie. W miesięcznym jadłospisie zdrowego człowieka powinno się znaleźć ok. 60 różnych artykułów.

2. Wybieraj produkty zbożowe z grubego przemiału ?

Jedz razowe pieczywo z dodatkiem soi, orzechów lub słonecznika, ciemny ryż, kaszę jaglaną i gryczaną, białą mąkę zastąp tą z grubego przemiału. Dodawaj do potraw kiełki, zarodki i otręby pszenne. Możesz też jeść je same.

3. Codziennie zjadaj ok. 80 dag warzyw i owoców ?

Najlepiej na surowo. Surówki przyrządzaj tuż przed spożyciem. Pij świeże soki. Pamiętaj, że obróbka termiczna niszczy witaminy. Gotuj więc warzywa i owoce, najlepiej w skórce, na parze albo w małej ilości wody i jak najkrócej. Nie obieraj warzyw, tylko je oskrobuj.

4. Jadaj nasiona roślin strączkowych ?

Bób, groch, ciecierzyca (czyli cieciorka, zwana także włoskim grochem), soja, soczewica i wszystkie odmiany fasoli zawierają dużo białka oraz niezbędne składniki mineralne, witaminy z grupy B, a także cenny błonnik.

5. Nie przesadzaj z jedzeniem soi ?

Stosuj ją zamiennie z jajkami i innymi warzywami strączkowymi. Jedz z dużą ilością sałatek, warzyw i owoców, żeby zapewnić organizmowi właściwe proporcje białka i węglowodanów. Wybieraj produkty fermentowane, ponieważ są lepiej trawione niż nasiona.

6. Pogryzaj w ciągu dnia pestki i orzechy ?

Ziarna słonecznika, dyni, sezamu, orzechy i migdały są źródłem witamin, w tym z grupy B, oraz mikroelementów, np. cynku, wapnia, żelaza. Orzechy włoskie dostarczają też dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych.

7. Używaj tłuszczów roślinnych ?

Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i prowitaminę A. Kupuj oleje tłoczone na zimno. Kukurydziany, słonecznikowy i sojowy łatwo się utleniają w czasie smażenia i tracą swoje właściwości. Smaż na oleju rzepakowym i oliwie. Wszystkich używaj na surowo.

8. Jedz nabiał ?

Mleko jest doskonałym źródłem wapnia, a jego przefermentowane produkty także przyjaznych dla przewodu pokarmowego pałeczek kwasu mlekowego. Zjadaj przynajmniej 4 jajka w tygodniu od kur biegających po podwórku, pod warunkiem że nie masz podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi.

9. Parz domowe ziołowe herbatki ?

Przygotuj je z liści malin, poziomek, jeżyn, czarnej porzeczki, kwiatów czarnego bzu, akacji, owoców dzikiej róży, czarnej jagody i jarzębiny, odpowiednio ususzonych i połączonych w ulubione kompozycje. Z herbat tradycyjnych wybieraj zielone i białe – są mniej przetworzone.

10. Pij przynajmniej 2-3 litry wody dziennie ?

Jest potrzebna do wszystkich przemian metabolicznych, rozpuszcza sole mineralne i witaminy, oczyszcza organizm z toksyn, reguluje temperaturę. Nawilża skórę, zapobiegając jej starzeniu.

 

 

 

Podobne artykuły


12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 160
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1139
11
komentarze: 132 | wyświetlenia: 781
10
komentarze: 4 | wyświetlenia: 416
10
komentarze: 11 | wyświetlenia: 172
10
komentarze: 12 | wyświetlenia: 1434
9
komentarze: 2 | wyświetlenia: 999
9
komentarze: 4 | wyświetlenia: 271
9
komentarze: 26 | wyświetlenia: 196
9
komentarze: 3 | wyświetlenia: 312
9
komentarze: 59 | wyświetlenia: 1455
8
komentarze: 1 | wyświetlenia: 199
8
komentarze: 3 | wyświetlenia: 175
8
komentarze: 2 | wyświetlenia: 448
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Oj Marcinie...ileż to już razy zabierałem się by nie jeść mięsa...niestety, ciągle nie jest mi to dane...pozdrawiam Braciszku:-)

@szubrawiec: Śiuber ? może szczaw i mirabelki ? a czemuż to z męska chciałby zrezygnować, nie przystoi zjadać plugawych świń, które ryją w gównie ? odwidziały się wątróbki tanie jako zagrycha pod "Hejnałek Lubelski " ;-) nóżki w galarecie pod zmrożoną Żubrówkę nie nada ? Ciebie pożerają miliony roztoczy co dzień, więc dlaczego miałbyś przerwać łańcuszek pokarmowy ?

Marcinie, toż to brzmi jak żelazne menu człowieczej gęsi wątrobowej, którą kami się na siłę, wpychając jej rurę w przełyk ;-) Powiela się tu wyświechtane od lat mity z wege półki, producent, dietetyk , sprzedawca czy właściciel kramu z tą ECO żywnością, będzie wszystkich wokoło namawiał na żucie zieleniny , masaż znajdzie mnóstwo powodów by zmanipulować Cię do spożywania martwych zwierząt i tak w ...  wyświetl więcej

@Hannibal_Lecter: Dziękuję. Tego mi trzeba - wesołości i Twojego dystansu do spraw i ludzi i Twojej Radości z życia i Humoru. Twój styl pisania... niecodzienny, wielobarwny i dowcipny... i palce lizać... Młodzieńcze Dziękuję
PS Masz racje co do tych nakazów w tytułach... postawie tam pytajniki... zmiękczę kobietkę

@Marcin Sznajder: baby jej pokroju raczej zmiękczają... podobizny facetów na banknotach USD ;-) miękną kolanka i wilgotnieją w środku . Kolejny jebany kult piękna i bogactwa. Słyszałeś może bajkę o bidulce, która pocałowała żabę a ta zamieniła się w obdartego bezrobotnego w klapkach z Tesco ? ;-)

@Hannibal_Lecter: Nie ? Ryknąłem śmiechem ... Bidulka? Masz talent... uzdrawiasz śmiechem. Proszę o więcej

@Marcin Sznajder: ;-)

  tomfszyba  (www),  7 dni temu

Ja ze wszystkich warzyw najbardziej lubię schab ;)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska