JustPaste.it

Upadłość konsumencka - 5 najczęściej popełnianych błędów

Jak uniknąć podstawowych błędów podczas problemów z prawem upadłościowym. Zobacz czego musisz się wystrzegać by nie popaść w kłopoty. Przeczytaj koniecznie!

Jak uniknąć podstawowych błędów podczas problemów z prawem upadłościowym. Zobacz czego musisz się wystrzegać by nie popaść w kłopoty. Przeczytaj koniecznie!

 

Upadłość konsumencka to możliwość oddłużenia osoby fizycznej w przypadku, gdy popadła ona w kłopoty finansowe z przyczyn niezależnych od siebie, np. w wyniku choroby, wypadku czy utraty pracy. Upadłość orzeka sąd upadłościowy w myśl postanowień prawa upadłościowego. Jednak dłużnicy często popełniają błędy, które uniemożliwiają im przeprowadzenie postępowania w korzystny dla nich sposób. Oto 5 błędów, których należy unikać.

 

b5eff4c61500e9e3c1ff85485604753d.jpg

  1. Zwlekanie ze złożeniem wniosku

Zdarza się, że dłużnicy prowadzący działalność gospodarczą uznają, że skoro ich przedsiębiorstwo nie dysponuje majątkiem, należy najpierw zamknąć działalność gospodarczą, a następnie złożyć wniosek. Tymczasem prawo upadłościowe wyraźnie mówi, że obowiązkiem dłużnika jest złożenie wniosku o orzeczenie upadłości, a wniosek należy złożyć w terminie nieprzekraczającym 30 dni od momentu zaistnienia przesłanek do ogłoszenia upadłości. Tak więc nawet jeśli sąd wniosek oddali, dłużnik obowiązek swój spełnił. Zaniechanie tego kroku może dłużnika sporo kosztować.

 

  1.  Podpisywanie ugody z wierzycielami bez względu na możliwości finansowe dłużnika

To kolejny błąd, jaki popełnić może przedsiębiorca ogłaszający upadłość konsumencką. Podpisanie ugody, z której nie można się wywiązać, nie ma żadnej wartości, a jednym z obowiązków dłużnika jest rzetelne poinformowanie wierzycieli o rzeczywistych możliwościach spłaty zadłużenia. Podpisanie ugody i nie wywiązanie się z jej postanowień nie przynosi żadnych korzyści - ani wierzycielom, ani dłużnikowi.

 

  1. W ramach Planu Spłaty Wierzycieli trzeba spłacić całość długów

Prawo upadłościowe stanowi, że celem ustalania Planu Spłaty Dłużników nie jest windykacja zadłużenia i ma on charakter raczej wychowawczy. Stąd argument mówiący o braku możliwości spłaty całości zadłużenia jest argumentem nieprawdziwym i podnoszonym przez wierzycieli i firmy windykacyjne, które za wszelką cenę chcą odwieść dłużnika od pomysłu ogłoszenia upadłości konsumenckiej.

 

  1. Trzeba mieć dochody by móc realizować Plan Spłaty Wierzycieli

Także ten argument jest jedynie mitem. W przypadku braku jakichkolwiek możliwości zarobkowych dłużnika, sąd może odstąpić od ustalania Planu Spłaty Wierzycieli i umorzyć zobowiązania dłużnika, z korzyścią dla niego. W pozostałych przypadkach natomiast sąd bierze pod uwagę nie dochody dłużnika, a jego możliwości zarobkowe oraz inne czynniki takie jak:

  • potrzeby finansowe dłużnika oraz osób pozostających na jego utrzymaniu,
  • wysokość zadłużenia,
  • możliwości spłaty pozostałego po licytacji zadłużenia w przyszłości.

Prawo upadłościowe chroni w ten sposób interesy nie tylko wierzycieli, ale także dłużnika, nie pozwalając na zajęcie wszystkich jego dochodów, co skutkowałoby niemożnością zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych jego i jego rodziny.

 

  1. Dłużnik może zawrzeć ugodę z wierzycielami aby zachować lokal mieszkalny

Choć prawo upadłościowe dopuszcza taką możliwość, w praktyce nie znajduje ona zastosowania. Jest to więc możliwość czysto teoretyczna, której nieprzychylni są zwykle sami wierzyciele, a i sądy nie orzekają takich wyroków.

Dłużnik starający się o orzeczenie upadłości konsumenckiej powinien przede wszystkim kierować się postanowieniami sądu i poradami swego prawnika, by nie popełniać błędów w czasie procesu oddłużania.