Prawie każde miasto było w średniowieczu opasane murami obronnymi i można było się do nich dostać tylko przez ufortyfikowane bramy, które można było w każdej chwili zamykać. Wraz z upływem czasu i pojawianiem się coraz nowocześniejszych pojazdów niewielkie przejazdy pod budynkami bramnymi przestały spełniać swoją rolę więc zaczęto je omijać lub wyburzać. Czasami gdy w wyniku rozwoju miasta przelazły przez mury bramy znalazły się wewnątrz miast, a nie na obrzeżach. Niektóre więc zostały całkowicie wyburzone, a te które nie przeszkadzały w komunikacji miejskiej zostały zagospodarowane na inne cele.
Wysoka Brama w Lidzbarku Warmińskim obecnie stoi w środku miasta.
W Pasłęku cała starówka znajduje się na wzgórzu, więc zachowały się prawie całe mury i obydwie bramy – Kamienna
i Młyńska.
Brama Lubawska w Nowym Mieście Lubawskim.
Brama Targowa w Elblągu.
Brama Kwidzyńska w Prabutach.
Brama Grudziądzka w Chełmnie.
Brama Wodna w Grudziądzu
W Toruniu zachowały się w całości mury miejskie wzdłuż Wisły – Brama Klasztorna
i Mostowa
Brama Człuchowska w Chojnicach
Brama Wysoka w Darłowie.
Słupsk – Brama Nowa
i Młyńska
Brama Kamienna Świdwinie.
Stargard – Brama Pyrzycka
Wałowa
i Młyńska
Brama Choszczeńska w Reczu
Brama Krakowska we Wieluniu została przekształcona w ratusz.
Brama Krakowska w Namysłowie.
Brama Polska w Łagowie koło Zielonej Góry.
Brama Wodna w Bystrzycy Kłodzkiej