Login lub e-mail Hasło   

Termostat w samochodzie – jak działa i co może się w nim zepsuć

Termostat to jeden z głównych elementów układu chłodzenia. Pomimo rozwoju techniki i coraz bardziej skomplikowanych silników jego budowa pozostaje niezmienna od lat.
Wyświetlenia: 546 Zamieszczono 29/12/2017

Do budowy termostatu używa się materiałów zmieniających objętość pod wpływem temperatury. Gdy ciecz chłodząca ma temperaturę poniżej 80 °C  termostat pozostaje w pozycji zamkniętej , a płyn chłodniczy krąży w tzw. małym obiegu (jest kierowany do pompy).  W momencie gdy temperatura wzrasta powyżej 90 °C termostat otwiera się kierując ciecz do chłodnicy, czyli do dużego obiegu. Tam temperatura cieczy zostaje obniżona i wraca z powrotem do bloku silnika. Cały proceder powtarzany jest wielokrotnie tak aby utrzymać temperaturę silnia na odpowiednim poziomie.

Awaria termostatu

            Termostat nieustannie otwiera się i zamyka, w związku z czym możemy wyróżnić dwa przypadki – awaria w pozycji otwartej oraz awaria w pozycji zamkniętej.

            W pierwszym przypadku, otwarty będzie cały czas duży obieg, przez co silnik nie będzie trzymał właściwej temperatury, a podczas chłodnych dni może w ogóle nie osiągać temperatury roboczej. Konsekwencją takiego stanu rzeczy może być znaczny wzrost zużycia paliwa oraz słabo działające ogrzewanie kabiny.

            Drugi przypadek, tj. stale zamknięty termostat to zdecydowanie bardziej niebezpieczna sytuacja. Gdy termostat pozostaje w tej pozycji, ciecz chłodząca nie przepływa przez chłodnicę, a co za tym idzie, nie ma możliwości schłodzenia się i w konsekwencji odprowadzenia ciepła z  jednostki napędowej.  Temperatura zaczyna gwałtownie wzrastać i może doprowadzić do przegrzania się silnika, a następnie jego zatarcia. Dlatego w przypadku tej awarii należy jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy. Przede wszystkim nie należy kontynuować dalszej jazdy, gdyż doprowadzi to do dalszego wzrostu temperatury i wspomnianego wcześniej uszkodzenia silnika.

            Termostat nie jest drogim urządzeniem i do typowych samochodów jego cena może oscylować w okolicach 50 zł. Mając na uwadze uszkodzenia jakie może wywołać awaria tego elementu, lepiej nie zwlekać i czym prędzej wymienić wadliwie działający podzespół, aby cieszyć się spokojną i bezstresową jazdą.

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1287
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 61008
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31376
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32681
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63688
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 65112
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23368
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28994
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28642
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23695
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26379
32
komentarze: 76 | wyświetlenia: 12559
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





jak sie termostat zetnie w pozycji zamknietej, to ogrzewanie otwieramy na full i nawiew tez i ...do warsztatu



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska