JustPaste.it

Nowy system CEPIK 2.0 . Istotne zmiany dla kierowców - Hit, czy kit?

13 listopada 2017 roku oficjalnie nabrały mocy nowe przepisy dotyczące ruchu drogowego.

cepik 2.0 hakiru

13 listopada 2017 roku oficjalnie nabrały mocy nowe przepisy dotyczące ruchu drogowego. Modyfikacji uległy zasady, obowiązkowych, okresowych przeglądów diagnostycznych, oraz sposób rejestrowania informacji i pojazdach w ogólnopolskim systemie CEPIK . Już przed wprowadzeniem nowego systemu, ostrzegano, że pierwsze kilka dni może przynieść problemy przy rejestracji pojazdów. Niestety problem okazał się większy, niż się spodziewano. Tuż po wprowadzeniu systemu, niektóre wydziały komunikacji musiały zostać zamknięte, ponieważ nie były w stanie dokonywać czynności rejestracyjnych, inne natomiast radziły sobie wypisując dokumenty ręcznie. Niestety problemy trwają do dnia dzisiejszego powodując spore kolejki do rejestracji pojazdów w wydziałach komunikacji.

Problem z rejestracją pojazdów w nowym systemie CEPIK 2.0, polega na tym, że aby była możliwa procedura, należy wprowadzić więcej danych, a jeżeli wprowadzone informacje są niekompletne, lub nie zgadzają się z danymi w systemie (niestety nowy system często podaje nieaktualne dane podatników, na przykładzie naszego doświadczenia, często zdarza się, że CEPIK 2.0 za aktualny adres zameldowania podatnika podaje adres, w rzeczywistości zmieniony został 2,3 a nawet 5 lat temu).

Ustawa dot. CEPIK podpisana przez prezydenta RP, w listopadzie 2017 zakładała zmodernizowanie systemu, usunięcie luk informacyjnych, oraz usprawnienie komunikacji pomiędzy stacjami diagnostycznymi, wydziałami komunikacji, oraz urzędami skarbowymi

Za badanie techniczne należy teraz płacić z góry, ma to zmniejszyć liczebność klientów posiadających niesprawny pojazd, którzy liczą że jeżdżąc od stacji do stacji uda im się zdobyć pieczątkę. Do ewidencji pojazdów bezpośrednio po badaniu przekazywane będą informacje o wyniku badania technicznego na jakiejkolwiek stacji diagnostycznej w Polsce, szczególnie w sytuacji kiedy właściciel pojazdu celowo przerywa badanie techniczne, aby uniknąć opłaty za ich wykonanie. W powyższy sposób rząd planuje ograniczyć tzw " turystykę przeglądów technicznych", w której kierowcy , którzy nie otrzymali pozytywnego wyniku badania diagnostycznego przenoszą się do innej stacji, tam "szukając szczęścia"

W nowej wersji systemu zwiększono również ilość wymaganych informacji do zarejestrowania pojazdu w systemie, między innymi trafiać tam będą informacje o zabezpieczeniach przed przeniesieniem własności pojazdu, jak i również informacji o zajęciu go przez organ egzekucyjny. Dane te są szczególnie ważne dla ewentualnych kupujących

Uaktualniony system zakłada również, że obok towarzystw, ubezpieczeniowych, również ubezpieczeniowy system gwarancyjny (UFG), zobowiązany będzie do przekazywania ważnych informacji o szkodach, jakie doznał pojazd.

Powyżej przedstawiliśmy zaledwie tylko kilka z wielu przykładów ulepszenia systemu CEPIK. W teorii założenia resortu cyfryzacji zakładają poszerzenie zakresu systemu informatycznego oraz uproszczenie wielu procedur związanych zarówno z badaniami diagnostycznymi, jak i rejestracją pojazdów. Nowy system ma również uczynić obrót pojazdami znacznie bezpieczniejszym dla kupujących.

Na dzień dzisiejszy, uwzględniając monstrualne kolejki w wydziałach komunikacji, problemy z rejestracją pojazdów, częsty brak komunikacji z systemem na stacjach diagnostycznych, bądź niezgodność danych z rzeczywistością, w w/w systemie - praktyka pokazuje, że nie należy się śpieszyć z wprowadzaniem systemów o zasięgu ogólnopolskim, jeżeli nie zostały one właściwie przetestowane, przystosowane do realiów polskich urzędów, oraz pozbawione istotnych błędów . Zgodnie z najnowszymi informacjami, na początku lutego planowana jest nowa łatka do systemu CEPIK 2.0, miejmy nadzieje ze rozwiąże ona większość obecnie występujących problemów.