JustPaste.it

Gdzie zgłosić się, kiedy oszuka nas firma pożyczkowa?

Mimo dużych zmian na rynku firm pożyczkowych, coraz większego zaufania do nich, nowych sposobów kontroli i nadzoru prawnego nad ich działalnością, ciągle jeszcze słyszy się o niepokojących przypadkach osób oszukanych. Czy w takiej sytuacji jest się pozostawionym samemu sobie, czy można uzyskać gdzieś wsparcie? Istnieją instytucje, które pomagają klientom w dochodzeniu swoich praw. Warto je poznać jeszcze zanim zdecydujemy się na jakąkolwiek pożyczkę.

W przypadku gdy w umowie chwilówki znajdują się zapisy niedopuszczalne przez prawo, powinniśmy zgłosić ten fakt najpierw samej firmie pożyczkowej, a jeśli nic to nie zmieni, odezwać się do Federacji Konsumenta lub Rzecznika Finansowego.

Reklamacja chwilówki

Chwilówka jest produktem finansowym i można ją reklamować. W jakich sytuacjach można tego spróbować? Przede wszystkim gdy odkryjemy, że koszty pożyczki przekraczają te ustalone przez ustawę antylichwiarską, doliczane są opłaty, których nie było w umowie, odsetki wynoszą więcej niż 10% w skali roku, a odsetki za opóźnienie – więcej niż 14% w skali roku.  Powodem do reklamacji może być także brak zwrotu środków za niewykorzystany okres pożyczki, jeśli zdecydujemy się zwrócić ją wcześniej, a także gdy pożyczkodawca nie dostarczył nam wystarczających informacji na temat całkowitych kosztów pożyczki lub informacje te wprowadzały w błąd.

Kiedy zwrócić się do Rzecznika Finansowego?

Z wnioskiem do Rzecznika Finansowego można zwrócić się osobiście lub pisemnie, za pomocą listu poleconego. Będzie on miał 30 dni na rozpatrzenie naszego wniosku. Zadaniem Rzecznika Finansowego jest mediacja pomiędzy klientem a firmą pożyczkową. Numer telefonu do Rzecznika Finansowego to 22 333 73 25, a adres na jaki można do niego pisać – al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa.

Podsumowanie działalności Rzecznika Finansowego z roku 2015 zawiera informacje na temat najczęściej napływających zgłoszeń. Możemy tam przeczytać, że aż 31 z nich dotyczyło pożyczek pozabankowych. Najczęstszym problemem były zbyt wysokie koszty ubezpieczenia pożyczki, zbyt mała kwota zwrotu za niewykorzystany okres pożyczki i brak rzetelnych informacji o kosztach pożyczki. Większość z tych spraw została już rozstrzygnięta z korzyścią dla pożyczkobiorców.

Federacja Konsumentów – darmowe porady prawne

Kolejną instytucją, która może pomóc poszkodowanym pożyczkobiorcom jest Federacja Konsumentów, której siedziby znajdują się w każdym województwie. W razie problemu należy nawiązać kontakt z placówką właściwą dla miejsca zamieszkania i umówić się na wizytę lub skontaktować się telefonicznie. W prostych sprawach można uzyskać także poradę przez e-mail.  Podczas osobistej wizyty warto mieć wszystkie kopie dokumentów dotyczących pożyczki. Dzięki takiemu kontaktowi możemy uzyskać prawną poradę, ale także, w razie potrzeby reprezentanta przed pożyczkodawcą czy nawet sądem.

14-dniowy okres odstąpienia od umowy

Jeśli dość wcześnie zorientujemy się, że umowa pożyczki, którą podpisaliśmy, jest dla nas niekorzystna, zawsze możemy z niej zrezygnować. Warunkiem jest jedynie to, by nie minęło jeszcze 14 dni od jej nawiązania. Druk lub wzór odstąpienia zawarty jest często w samej umowie lub widoczny na stronie internetowej pożyczkodawcy. Tekst można ostatecznie  stworzyć samodzielnie. Pożyczkodawca zawsze będzie musiał przyjąć naszą rezygnację, jeśli tylko dotrzymamy jej terminu.

Niezależnie od powodu, dla którego czujemy się oszukani przez firmę pożyczkową, powinniśmy dochodzić swoich praw. Na szczęście mamy na to wiele sposobów. Nie warto z nich rezygnować, nie warto godzić się na zawyżone koszty czy inne nieuczciwe praktyki. Rzecznik Finansowy, Federacja Konsumentów, czy choćby 14-dniowy termin rezygnacji to sprawdzone sposoby na rozwiązanie problemów z pożyczkodawcą.