JustPaste.it

Rozważne decydowanie – techniki ekspertów

Każdy dorosły człowiek każdego dnia dokonuje wyborów w problemach prostych ale i takich, które mogą zmienić nasze całe życie.

Każdy dorosły człowiek każdego dnia dokonuje wyborów w problemach prostych ale i takich, które mogą zmienić nasze całe życie.

 

Jak trafnie wybierać i nie popadać w tzw. psychologiczne pułapki decyzyjne?

Konsultanci agencji HRmapa, którzy na co dzień szkolą i doradzają z trafnego racjonalnego decydowania podpowiadają nam, by ostudzić emocje i postępować według następującego schematu:

  1. Tylko decyzja podjęta terminowo może być dobra. Nie po łebkach i na chybcika, ale terminowo. Brak decyzji, jej odwlekanie jest najgorszą decyzją. Zwlekając często zmniejsza  się liczba dostępnych opcji, aż w końcu zostaje jedna i nie ma już mowy o wyborze, zostaje raczej konieczność.
  2. Rozważając sytuację, zgromadź dane i fakty, nie wierz tylko intuicji. Osoba leniwa wybiera rzut monetą. Człowiek leniwy próbując ukryć swoje lenistwo mówi „tak podpowiada mi intuicja, a ja zawsze polegam tylko na intuicji”. Człowiek konkretny mówi „dokonałem analizy, zebrałem dane, a moje przeczucie jest zaledwie jednym z wielu czynników decyzji”.
  3. Oceniaj racjonalnie. Wyznaczaj sensowne założenia, które wywrą skutek na decyzję. Oceniaj fakty według tych kryteriów. Przyznaj tym kryteriom wagi: które są kluczowe, a które tylko wspierające. Kieruj się przede wszystkim kluczowymi.
  4. Sprawdź za i przeciw wszystkich z opcji. Rozważ możliwe konsekwencje każdej z opcji. Myśl jak analityk: prognozuj na trzy lub cztery etapy do przodu.  Co się stanie następnego dnia? Jak zareagują inni?
  5. Dyskutuj, ale podejmuj decyzję niezależnie od innych. Rozsądnie prześledzić opinie ekspertów, a nawet po prostu osób stojących z boku. Pamiętaj jednak, że odpowiedzialność za decyzje poniesiesz ty dlatego niech to będzie Twoja decyzja. Nie tłumacz się mówiąc „wszyscy tak mi doradzali”.
  6. Jako szef nie powinieneś karać za błędne decyzje, jeśli zaistniały błąd wynika z niewiedzy lub pomyłki. Takim karaniem osiągniesz prosty efekt: następnym razem będą unikać nawet łatwych decyzji. Wyciągaj natomiast konsekwencję za niepodjęcie na czas decyzji – gdy decyzji nie podjęli, a wszystko wskazywało na to, że mogli i powinni. lub decyzje podjęte bez zastanowienia i analizy.
  7. Dobra decyzja to taka, która została wdrożona na czas a nie tylko podjęta. Po co podejmować decyzje, które mają pozostać jedynie w komputerze. To twoje działanie jest nagradzane a nie myśli czy pomysły (nawet te najbardziej kreatywne), które pozostały w głowie.
  8. Elementem procesu podejmowania decyzji jest jej oznajmienie wszystkim zainteresowanym, uzasadnienie (dlaczego ta decyzja a nie inna), oraz ewentualne wyznaczenie terminu i osób odpowiedzialnych za jej wdrożenie..
  9. Dlatego odrzucaj koncepcje idealne, ale całkowicie niemożliwe do realizacji. Bądź rozsądny. Z drugiej jednak strony – nie osądzaj sam, czy coś da się zrobić. W niektórych przypadkach  nasza rutyna, oklepane podejście, albo zwyczajne zmęczenie prowadzą nas do opinii ”to niemożliwe”. Dlatego spytaj innych o opinię i odpowiedź na pytanie ”jak myślisz da się to tak zrobić?”
  10. Zapoznaj się ze swoim stylem decydowania i świadomie staraj się zauważać jego niedociągnięcia. Np. jeśli często działasz pod wpływem emocji – zanim podejmiesz decyzję zatrzymaj się na moment, wycisz emocję, dokonaj spokojnej analizy. Poproś o krytykę kogoś z boku, patrzącego chłodnym okiem. I przeciwnie –  jeśli decyzję odejmujesz po dogłębnej analizie danych, jesteś zorientowany na cel i często pozostałych traktujesz przedmiotowo, spytaj o opinię kogoś dla kogo ważna jest dobra atmosfera.


Pamiętaj, że całościowy proces decyzyjny składa się z typowych etapów (realizowanych czasem w różnej kolejności):

•    Definicja i ustalenie przyczyn problemu,
•    Określenie celu dla którego rozwiązujemy problem  lub oczekiwań odbiorców}
•    Twórcze wymyślenie co najmniej 2-3 wariantów decyzyjnych
•    Ocena zasobów i opcji – np. które z rozwiązań jesteśmy w stanie czasowo zrealizować?
•    Hierarchizacja możliwych rozwiązań
•    Analiza, ocena każdego pomysłu wg. ustalonych kryteriów
•    Wybór jednego rozwiązania- podjęcie decyzji
•    Zakomunikowanie decyzji wszystkim zainteresowanym wraz z jej uzasadnieniem
•    Wprowadzenie w życie

- Dodajmy tu jednakowoż, że sztuki trafnego wyboru nie możemy w stu procentach przyswoić sobie na trwającym kilkanaście godzin warsztacie – mówi Anna Niemczyk, która zajęcia z podejmowania decyzji organizuje już od dwudziestu lat. – Kształtowanie osobistej postawy to zakrojony nieraz na dekadę wysiłek i praca nad sobą. Prawdę mówiąc to dość drogie szkolenie wielu z nas mogłoby zamienić na niedrogi warsztat e-learning za pięćdziesiąt złotych. Wielokrotnie bardziej priorytetowa będzie motywacja i stałość w eksperymentowaniu stosowania poznanych strategii podejmowania wyborów decyzyjnych.