Login lub e-mail Hasło   

Nauka poprzez zabawę, czyli jak rodzice mogą wspierać swoje dzieci w rozwoju

Nasza inteligencja w 50% jest uwarunkowana genetycznie, a w 50% stanowi wynik wpływów środowiskowych*. 
Wyświetlenia: 185 Zamieszczono 27/02/2018

 

Wiedząc o tym, warto już od najmłodszych lat wspierać dzieci w rozwoju ich umiejętności, pamięci, kreatywności czy koncentracji. Dzięki temu będą one lepiej radzić sobie w szkole, a w dalekiej przyszłości – w życiu zawodowym. Jak się okazuje (i co podkreślają psycholodzy), najlepsze efekty przynosi edukacja poprzez zabawę, w tym wspólną – rodziców z ich pociechami. Wobec tego zamiast zapisywać dzieci na kolejne dodatkowe zajęcia, może warto po prostu spędzać z nimi czas?

Do prawidłowego rozwoju dzieci potrzebują obecności rodziców, ich uwagi i wspólnego czasu. Eksperci są zgodni co do tego, że im częściej maluch uczy się razem z rodzicami, tym lepsze efekty osiąga. A jak się okazuje, zabawa stanowi najlepszą formę nauki. W trakcie mądrej zabawy umysł dziecka zostaje pobudzony do zadawania pytań, myślenia, kojarzenia i eksperymentowania. Tak tworzy się przyjazny grunt pod naukę nowych kompetencji.

 

Zabawa – najprzyjemniejsza forma nauki!

Rodzice powinni więc jak najczęściej bawić się z dziećmi, najlepiej przy wykorzystaniu gier i zabaw edukacyjnych, które nie tylko pomagają znaleźć pomysły na ciekawy i aktywny sposób spędzenia czasu ze swoim dzieckiem, lecz także – w naturalny sposób – rozwijają u niego nowe umiejętności. Wśród dostępnych na rynku pomocy o charakterze edukacyjnym pozytywnie wyróżniają się GRAJKI, czyli 40 fiszek spiętych spiralą, na których znajduje się 160 zróżnicowanych zabaw. GRAJKI są dostosowane poziomem trudności do odpowiedniej grupy wiekowej (pięć zestawów dla grup: 2-3, 3-4, 4-5, 5-6 oraz 6-7 lat), tak by móc towarzyszyć dzieciom na poszczególnych etapach ich rozwoju.

- Specjalnie dla dzieci, aby mogły kształcić się już od najmłodszych lat, stworzyliśmy GRAJKI. Rodzice doceniają wygodę ich użytkowania. Książeczka jest mała i poręczna – można ją zabrać ze sobą wszędzie, na spacer, do samochodu czy w plener – gdyż zmieści się w plecaku albo małej torebce. GRAJKI mogą stanowić doskonałe uzupełnienie urodzinowej imprezy dziecięcej, ponieważ zawierają propozycję ciekawych gier i zabaw - mówi Sławomir Kuchta z Wydawnictwa Cztery Głowy. Dodaje: Podczas pracy z fiszkami dzieci ćwiczą spostrzegawczość i koncentrację, uczą się logicznego myślenia, poszerzają wiedzę o świecie, wzbogacają słownictwo i, oczywiście, dobrze się bawią!

Rodzic – najlepszy nauczyciel!

 

Edukując swoje pociechy, zwykle główny nacisk kładziemy na rozwój kompetencji potrzebnych im w przedszkolu, a potem – w szkole. Warto jednak uczyć dzieci czegoś więcej. Rodzice, jako że są pierwszymi nauczycielami swoich dzieci, powinni uczyć je świata i zasad w nim panujących. To oni swoim zachowaniem, codziennymi wyborami kształtują ich charakter, postawę wobec rzeczywistości. Wrażliwość na drugiego człowieka czy umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, to często bezcenny kapitał, który dzieci wynoszą z domu. Ważne jest więc, aby w zabawach poruszać różne tematy, także te trudne, a nawet krępujące.

 

- Na awersie każdej fiszki dzieci znajdą znane i lubiane zabawy, ale na rewersie zamieściliśmy dodatkowe zagadki i zadania, które często wymagają od malucha zastanowienia się, wyrażenia własnej opinii, czy też stanowią punkt wyjścia do nawiązania ciekawej, nierzadko zaskakującej w przebiegu, rozmowy. Sam fakt, iż Pajacyk z Polskiej Akcji Humanitarnej otwiera cykl zadań w każdym zestawie GRAJEK, daje rodzicom możliwość wytłumaczenia dzieciom, że można, a nawet trzeba pomagać innym. I każdy, nawet najmniejszy gest ma duże znaczenie. - mówi Sławomir Kuchta z Wydawnictwa Cztery Głowy. Dodaje: 20% zysku ze sprzedaży tej serii przekazujemy Polskiej Akcji Humanitarnej, by wspierać dożywianie dzieci.

 

Pamiętajmy, że nauka poprzez zabawę daje najlepsze efekty edukacyjne. Warto więc bawić się razem z dziećmi i korzystać z dobrych materiałów wspierających rozwój dziecka na wszystkich, ważnych dla jego rozwoju płaszczyznach.

 

 

 

*R. Plomin, J.C. DeFries, G.E. McClearn, P. McGuffin, Genetyka zachowania, Warszawa 2001, Wydawnictwo Naukowe PWN, cyt. za: J. Strelau, Kilka refleksji na temat różnic indywidualnych – z perspektywy psychologa, NAUKA 4/2006, s. 16.

Podobne artykuły


17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1754
17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1703
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1119
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1044
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 956
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 966
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1031
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 677
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 876
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 408
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 569
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 567
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 594
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska