JustPaste.it

Świadomy klient

Jak być świadomym klientem?

Jak być świadomym klientem?

 

Robiąc zakupy, możesz spotkać się z różnymi prawami i zakazami narzuconymi przez sprzedawców. Warto wiedzieć, czy są one zgodne z przepisami, bo dzięki temu będziesz wiedzieć, po czyjej stronie jest racja.

5 dni na zwrot towaru

Takie prawo obowiązywało do 1995 r. Obecnie sklepy same ustalają, czy i w jakim terminie klient może zwrócić towar z innego powodu niż reklamacja.

Uwaga! Wyjątkiem są zakupy na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa - w takim wypadku obowiązuje 14-dniowy termin na zwrot towaru bez podania przyczyny. Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie o tym klienta, bo jeśli tego nie uczyni, klient może wycofać się z umowy w ciągu roku od jej podpisania.

Czy przeceniony towar podlega reklamacji?


Obowiązkiem sprzedawcy jest przyjęcie reklamacji. Nie ma znaczenia, czy rzecz została kupiona na wyprzedaży, w promocji czy sklepie z używaną odzieżą.

Uwaga! Jest jeden wyjątek. Nie można reklamować wady, która byłą podstawą obniżenia ceny.

Obniżenie ceny artykułu, któremu kończy się przydatność do spożycia

Jest to popularne zwłaszcza w supermarketach, w których można znaleźć wózki z towarami, których ważność się kończy.

Uwaga! Jeśli kupisz taki artykuł, a on okaże się niezdatny do spożycia, nie będziesz mógł go reklamować.

Czy do reklamacji potrzebny jest paragon?

Żaden przepis tego nie wymaga.  zamiast paragonu możesz przedstawić potwierdzenie płatności kartą, fakturę, a nawet zeznania świadków.

Czy sklep może odmówić przyjęcia reklamacji?

Sprzedawca musi ją przyjąć. Ma prawo odmówić tylko wtedy, gdy został przekroczony termin na złożenie reklamacji, czyli upłynęły dwa lata od dnia wydania towaru (i nie więcej niż 2 miesiące od stwierdzenia wady).

Uwaga! Do 12 miesięcy wydłużono okres domniemania występowania wady w towarze. Po zgłoszeniu reklamacji przed upływem tego terminu automatycznie zakłada się, że rzecz była wadliwa już w chwili jej sprzedaży.

Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź na reklamację

Zgodnie z prawem powinien w tym terminie ustosunkować się do reklamacji.

Uwaga! Brak odpowiedzi oznacza, że ją uznał.

Zwrot gotówki za wadliwy towar

Zgodnie obowiązującymi obecnie przepisami, przy reklamacji masz prawo domagać się:

  • naprawy towaru;
  • wymiany na nowy;
  • obniżenia ceny;
  • odstąpienia od umowy (chyba że sklep niezwłocznie i bez uciążliwości dla Ciebie wymienił towar na nowy albo usunął wadę).

Uwaga! Jeśli jednak naprawiony towar znowu się psuje, możesz od razu odstąpić od umowy, ale wada musi być istotna.

Czy mając gwarancje, trzeba z niej skorzystać przy reklamacji?


To do Ciebie należy decyzja, czy chcesz z niej skorzystać, czy wolisz powołać się na niezgodność towaru z umową.

Po odejściu od kasy sklep nie uwzględnia reklamacji 


Uwaga!
Takie postępowanie jest niezgodne z prawem.

Jeśli towar okazał się wadliwy, masz prawo złożyć reklamację, ale musisz to zrobić w terminie określonym przepisami (patrz: Czy sklep może odmówić przyjęcia reklamacji?).

Sklep nie odpowiada za zniszczenia podczas transportu

Ale tylko wówczas, gdy to przedstawiciel sklepu dowozi towar do klienta, bo jeśli robi to wynajęta firma transportowa, ona odpowiada za ewentualne szkody, a gdy sam odbierasz towar, Ty ponosisz odpowiedzialność za uszkodzenia.

Czy ochrona sklepu ma prawo kontrolować klienta?

Jeśli pracownik ochrony grzecznie prosi o pokazanie paragonu lub zawartości torby, możesz, ale nie musisz się na to zgodzić.

Uwaga! Zgodnie z prawem, pracownik ochrony może zatrzymać klienta, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że popełniono kradzież towaru. W takiej sytuacji żądaj przyjazdu policji, bo tylko ona ma prawo Cię wylegitymować, żądać pokazania zawartości torby lub reklamówki oraz przeszukać bagażnik samochodu.

Czy można zwrócić wylicytowaną rzecz?

Zgodnie z nowelizacją ustawy o prawach konsumenta, masz prawo do odstąpienia od umowy zarówno wtedy, gdy kupisz przedmiot na aukcji z licytacją, jak z oznaczoną ceną (opcja "kup teraz").

Uwaga! Dotyczy to tylko zakupów u przedsiębiorcy, a nie od osoby prywatnej.

Czy kupując przez internet zawsze można zwrócić towar?

Nie można zrezygnować z zakupu m.in.:

  • kaset wideo i audio, płyt CD, programów komputerowych, jeżeli opakowanie zostało otworzone;
  • produktu lub usługi, jeśli została wykonana według indywidualnego zamówienia;
  • artykułów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do spożycia;
  • rzeczy dostarczanej w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. szczoteczki do zębów;
  • rzeczy, które ze względu na swój charakter są połączone z innymi, np. sprzęt do zabudowy.

Czy przy odstąpieniu od umowy sprzedawca musi zwrócić koszt przesyłki?

Jeśli zrezygnujesz z zakupu i odeślesz towar sprzedawcy, ten wraz z pieniędzmi za niego musi zwrócić Ci koszty związane z dostarczeniem (koszty transportu od niego do Ciebie), ale tylko najniższe przez siebie oferowane, np. gdy zamówiłeś towar kurierem, a w opcjach dostawy jest list ekonomiczny, to dostaniesz zwrot jego wartości, a nie usługi kurierskiej.

Czy towar trzeba zwrócić w oryginalnym opakowaniu?

Sprzedawca nie ma prawa żądać od klienta, aby towar był zwrócony w oryginalnym nieuszkodzonym opakowaniu. Obecnie można postąpić z towarem tak, jak robiłbyś to w normalnym sklepie, czyli np. przymierzyć zamówione ubranie.

Uwaga! Sprzedawca może natomiast obciążyć Cię kosztami używania tej rzeczy ponad miarę.

Licencja: Creative Commons