Login lub e-mail Hasło   

Drogie numery telefonów

Uważaj na drogie numery telefonów...
Wyświetlenia: 317 Zamieszczono 23/05/2018

Uważaj na SMS-y, które oferują np. udział w konkursie, loterii, grze. Chodzi o tzw. Premium SMS. Warto pamiętać o tym, ze nie są one wliczane do abonamentu, nawet jeśli masz nielimitowane rozmowy i SMS-y. Nie są również objęte żadnymi bezpłatnymi pakietami. Trzeba za nie zapłacić ekstra.


Cena SMS-a Premium jest zależna od pierwszej i drugiej cyfry numeru. Są dwa rodzaje SMS-ów o podwyższonej opłacie. Jedne zaczynają się cyfrą 7, a drugie 9. Koszt SMS-a na numery, które zaczynają się od 7 określa cyfra następna.

Dla przykładu: cena wiadomości wysłanej na numery 71325 czy 72325, kosztuje odpowiednio 1 zł oraz 2 zł.
Uwaga! Istnieją także bardzo drogie numery, które zaczynają się od cyfry 9 i wtedy koszt SMS-określają dwie cyfry następujące po 9. I tak SMS wysłany na 910325 lub 911325 kosztuje odpowiednio 10 zł i 11 zł netto.


Uważaj też na subskrypcję. Ten trik może zrujnować Twoje finanse. Na czym polega?

Otóż dostajesz SMS-a z ofertą na prenumeratę (subskrypcję) jakiś usług. Zachęcają, ze wystarczy wysłać na wskazany numer bezpłatny SMS i otrzymasz kod dostępu, a potem w ramach aktywowanej oferty na Twój telefon przychodzą wiadomości tzw. MT (Mobile Terminated), za które każdorazowo pobierane są opłaty.

Uwaga! Koszty są tym wyższe, im większa częstotliwość przychodzenia SMS-ów. Mogą nabić rachunek nawet do kilkuset złotych miesięcznie.

Płatne infolinie i nieznane numery


Uważaj na drogie infolinie (premium rate). Numery zaczynają się od 70X (x oznacza różne numery). Tutaj trzeba sprawdzać cenę za minutę, bo takie infolinie to lukratywny biznes.

Przykładowe linie o tzw. podwyższonej płatności:

  • usługi ezoteryczne;
  • wróżbiarskie;
  • horoskopy.


Ale nie tylko to, bo np. może to być numer, który dotyczy.... rozkładu jazdy autobusów, a czasami jesteśmy zmuszeni zadzwonić pod taki numer. O wysokości opłat decyduje właściciel infolinii. Minuta rozmowy może kosztować nawet 6,25 zł. 

Nie oddzwaniaj na nieznane numery. Zdarzają się głuche telefony z nieznanych numerów. To mogą być drogie infolinie z różnych firm i dla bezpieczeństwa budżetu domowego lepiej nie oddzwaniać.. :)

Oszuści w sieci 

Podejrzane oferty w sieci. Jest ich coraz więcej, gdzie np. możesz poznać datę swojej śmierci, zbadać, czy nie jesteś... zarażony wirusem AH1N1, śledzić partnera, lokalizują położenie jego komórki (potem bombardują SMS-ami). 

Uwaga! Większość tych bzdur to oszustwa, a naciągacze nie informują też o cenach lub podają nieprawdziwe.

Jak poradzić sobie z naciągaczami?


Uwaga!
Czytaj regulamin.


Zanim zdecydujesz się wysłać SMS na konkurs czy subskrypcję - zapoznaj się z regulaminem, a unikniesz nieprzewidzianych kosztów.

Ustal też dane usługodawcy, bo często bywa tak, ze firmy, które zarabiają na drogich SMS-ach unikają podawania swoich danych teleadresowych w regulaminach.

Uwaga! Możesz sprawdzić samemu skąd przyszedł drogi SMS. Ustalisz to na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Znając adres firmy, możesz składać reklamację u usługodawcy. Operator nie odpowiada bowiem za Twoje drogie połączenia i SMS-y. 

Zablokuj połączenia wychodzące. Jeśli się obawiasz, ze niechcący wyślesz drogi SMS, czy ktoś, np. dziecko, zadzwoni na rozrywkową infolinię, zablokuj takie połączenia.

Uwaga! Zgodnie z art. 64a pkt 1 prawa telekomunikacyjnego, obowiązkiem operatora jest na Twoje żądanie nieodpłatnie blokować połączenia wychodzące na numery usług o podwyższonej opłacie oraz przychodzące z takich numerów.


Jeśli przy podpisywaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych wyraziłeś zgodę na przetwarzanie swoich danych dla celów marketingowych - masz prawo ją wycofać w każdej chwili.

Uwaga! W tej sprawie trzeba złożyć pisemne oświadczenie u operatora.

 

Reklamacje, skargi, żądania


Możesz złożyć wniosek do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), gdy usługa była reklamowana jako darmowa, a pobrano opłaty. Urząd bada takie zgłoszenia. Formularz dostępny na stronie WWW urzędu.

Jeśli uważasz, że zostałeś wprowadzony w błąd przez organizatora SMS-owego konkursu, udaj się po poradę do rzecznika konsumentów (adres jego biura w Twojej miejscowości uzyskasz w urzędzie gminy). Możesz też zwrócić się do Federacji Konsumentów (bezpłatna infolinia - 800-007-07).  Pod tym numerem dyżurują prawnicy federacji.

Skarga do GIODO


Jeśli Twoje dane osobowe są zastrzeżone, a operator nadal udostępnia Twój numer, złóż skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

Uwaga! Masz do tego prawo na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (DzU nr 101/102, poz. 926 ze zm.).


Sprawę możesz omówić z konsultantem GIODO. Wystarczy zadzwonić na infolinię - (22) 860 70 70. Generalny inspektor może przeprowadzić kontrolę u operatora.

Uwaga! Obowiązkiem operatora jest zastrzeżenie Twojego numeru, gdy tego zażądasz. Nie będzie miał prawa nikomu go udostępnić, ale to nie wszystkie Twoje prawa. Na podstawie art. 69 prawa telekomunikacyjnego możesz żądać, by operator zmienił przydzielony Ci numer. Uzasadnij, że korzystanie z aktualnego jest uciążliwe.

Sprawa w sądzie


Jeśli jakaś firma nęka Cię uporczywymi SMS-ami lub telefonami, możesz szukać pomocy na drodze postępowania karnego.

Uwaga! Nękanie należy zgłosić w prokuraturze, a obowiązkiem prokuratora jest wszczęcie postępowania.


Jeśli stwierdzi on, ze miało miejsce uporczywe nękanie, skieruje sprawę do sądu. Natomiast, gdy będziesz chciał wystąpić o zwrot pieniędzy, które zostały od Ciebie wyłudzone, możesz złożyć też sprawę cywilną przeciwko naciągaczom. Pozew trzeba najpierw opłacić (opłata sądowa to 5% żądanej kwoty).

Uwaga! Jeśli wygrasz sprawę, to możesz odzyskać tę opłatę.

Podobne artykuły


17
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1508
14
komentarze: 33 | wyświetlenia: 1144
14
komentarze: 21 | wyświetlenia: 1115
14
komentarze: 60 | wyświetlenia: 854
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 712
13
komentarze: 93 | wyświetlenia: 404
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1177
13
komentarze: 62 | wyświetlenia: 567
13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 521
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 935
12
komentarze: 5 | wyświetlenia: 925
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 1532
12
komentarze: 144 | wyświetlenia: 1055
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska