JustPaste.it

Czy umowa przez telefon jest tak samo ważna jak pisemna?

Umowa zawarta przez telefon...

Umowa zawarta przez telefon...

 

Na pewno często dzwonią do Ciebie przedstawiciele jakiejś firmy (telemarketerzy), proponując kolejną usługę, np. rozszerzenie pakietu telewizyjnego czy szybszy internet - oczywiście za dodatkową opłatą.

Dlatego wato wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by umowa zawarta przez telefon była ważna.

Uwaga! Z punktu Twojego widzenia, jako klienta - najważniejszy jest ten przepis: "Jeżeli przedsiębiorąca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy".


To oznacza, że nawet jeśli w czasie rozmowy zgodzisz się na propozycję telemarketera, umowa będzie ważna dopiero wtedy, gdy otrzymasz jej treść na piśmie lub np. e-mailem czy SMS-em i poinformujesz firmę, ze się z nią zgadzasz.

Uwaga! Przepis ten obowiązuje niezależnie od tego, czy to telemarketer dzwoni do Ciebie, czy też Ty dzwonisz do danej firmy i podczas rozmowy otrzymujesz propozycję zawarcia lub zmiany umowy. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest potwierdzenie treści proponowanej umowy także w sytuacji, w której Ty dzwonisz na infolinię, bo zainteresowała Cię np. reklama w telewizji. Według przepisów powinien to zrobić najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub rozpoczęcia świadczenia usługi.


Twoja zgoda wyrażona tylko przez telefon nie wywołuje żadnych skutków prawnych, czyli nie masz żadnych zobowiązań. Jeśli przedsiębiorąca mimo wszystko decyduje się na świadczenie usługi lub wysłanie towaru, robi to na własne ryzyko, bo jest to świadczenie niezamówione - nie masz obowiązku za nie płacić.

Nie musisz też odsyłać otrzymanej rzeczy. Brak Twojej odpowiedzi na takie niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.

Jakie obowiązki ma telemarketer?


Na początku rozmowy powinien się przedstawić i podać nazwę firmy, w której imieniu dzwoni. Powiedzieć, jakie jest cel rozmowy (np. zawarcie lub przedłużenie umowy czy jej zmiana). Dopiero gdy uzyska Twoją zgodę na dalszą rozmowę, może przejść do szczegółów oferty.

Powinien przekazać Ci wszystkie informacje dotyczące głównych cech świadczenia: o łącznej cenie lub wynagrodzeniu, czasie trwania umowy, a jeśli jest ona zawierana na czas nieoznaczony - o sposobie i przesłankach jej wypowiedzenia.

Powinieneś też być poinformowany o prawie od odstąpienia od umowy.

Podstawa prawna: Art. 5, 19, 20 i 21 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U z 2014 r., poz. 827).

Licencja: Creative Commons