Login lub e-mail Hasło   

Lipiec 1980. Próba strajku Wolnych Związków Zawodowych w Szczecinie

Jednak niska podwyżka nie uspokoiła nastrojów niezadowolenia, a nawet stała się przyczyną podjęcia (podwyżka, nazwana jałmużną) próby strajku w Szczecinie.
Wyświetlenia: 287 Zamieszczono 17/09/2018
Wprowadzenie 1 lipca 1980 r podwyżek cen wędlin i mięsa przez rząd wywołało protesty społeczne, które władza starała się złagodzić wprowadzeniem podwyżek w zakładach, które uważano za newralgiczne z punktu widzenia możliwości wywołania protestu społecznego, tj dla przedsiębiorstw z branży komunikacyjnej. Jednak to nie uspokoiło nastrojów niezadowolenia, a nawet stało się przyczyną podjęcia (zbyt niska podwyżka, nazwana jałmużną) próby strajku w Szczecinie.

Inicjatorem wywołania strajk, było środowisko sympatyków Wolnych Związków Zawodowych (WZZ) Pomorza Zachodniego, skupionych wokół Stefana Kozłowskiego. W piątek 21 lipca pracownicy WPKM: Jan Nowak, Mieczysław Lisowski, Józef Ignor, utworzyli w zajezdni autobusowej przy ul Klonowica Grupę Zakładową WZZ WPKM, która sformowała postulaty strajkowe oraz ustaliła datę wybuchu strajku na 24 lipca.   

Nagłośnienie tej sprawy spowodowało, że władza zdołała pokrzyżować te plany, stosując represje wobec sympatyków WZZ. Ostatecznie do strajku nie doszło, także z powodu nieprzyłączenia się kierowców z zajezdni autobusowej „Dąbie”. 

Wybuch strajku 14 sierpnia w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, zaostrzył oczekiwania płacowe stoczniowców ze Szczecina.Pierwsze przerwy w pracy w dniu 15.07.1980 r podjęło ok. 120 pracowników Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego Budownictwa oddz. Trans-bud Szczecin”, żądając wzrostu wynagrodzeń oraz wprowadzenia wolnych sobót. Doszło też do krótkotrwałych przerw w pracy w Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego.

W ich wyniku dyrekcje Stoczni Szczecińskiej, Stoczni remontowych „Gryfia” i „Parnica”ogłosiły decyzje o „jałmużnej” podwyżce stawki godzinowej. To jednak nie zaspokoiło oczekiwań pracowników stoczni i 18 sierpnia 1980 r wybuchł strajk w Stoczni Remontowej „Parnica”, której przedstawiciele  drogą wodną dotarli do Stoczni Szczecińskiej, powodując jeszcze tego samego dnia ogłoszenie strajku w Stoczni Szczecińskiej im. Warskiego.

 

Podobne artykuły


22
komentarze: 83 | wyświetlenia: 998
17
komentarze: 109 | wyświetlenia: 2168
15
komentarze: 8 | wyświetlenia: 895
14
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1298
14
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1218
14
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1999
14
komentarze: 22 | wyświetlenia: 1494
13
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1230
13
komentarze: 48 | wyświetlenia: 1071
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 451
13
komentarze: 11 | wyświetlenia: 657
13
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1062
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1078
13
komentarze: 65 | wyświetlenia: 1870
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 2158
 
Autor
Artykuł



A więc nie było tak ze Szczecinem źle. Nie tylko w Gdańsku ale i w Szczecinie działały nieformalne Wolne Związki Zawodowe Pomorza Zachodniego, jeszcze przed wybuchem strajków sierpniowych. Brawo Szczecin!.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska