JustPaste.it

Rozszerzona rzeczywistość – historia technologii

Jesteśmy przyzwyczajeni już do nieustannego rozwoju technologicznego

Jesteśmy przyzwyczajeni już do nieustannego rozwoju technologicznego

 

 

Internet, innowacyjne technologie i urządzenia sprawiają, że przyzwyczajamy się do nowych udogodnień. Wiele osób dziś nie wyobraża sobie życia bez komputerów, smart fonów i tabletów. To, co jeszcze kilkadziesiąt, a nawet kilkanaście lata temu, obserwowaliśmy wyłącznie w firmach science fiction, dziś staje się rzeczywistości i to bardzo powszechną! Jednym z przykładów może być rozszerzona rzeczywistość. Poznajmy jej historię!

Rozszerzona rzeczywistość – pojęcie nie pierwszej młodości

Być może o rozszerzonej rzeczywistości czytasz i służysz po raz pierwszy. To całkiem możliwe z kilku powodów. Po pierwsze, sam termin rzeczywistości rozszerzonej nie jest powszechnie dobrze znany. Po drugie, najczęściej rozszerzona rzeczywistość utożsamiana jest z wirtualną rzeczywistością (oczywiście utożsamianie tych dwóch technologii jest niewłaściwe). Bez względu jednak na to, czy termin rozszerzona rzeczywistość jest Ci znany, czy też nie, to z całą pewnością z tą technologią zetknęli się niemal wszyscy. Przykładem wykorzystania AR mogą być multimedialne ekrany w centrach handlowych, które wskazują drogę do wybranych punktów. Rozszerzona rzeczywistość nie jest zatem technologią i pojęciem zupełnie nowym. Termin ten po raz pierwszy pojawił się już w roku 1992 i został użyty przez T. Caudella i D. Mizella.

Rozszerzona rzeczywistość – co to takiego?

Rozszerzona rzeczywistość (w skrócie AR), to technologia, dzięki której możliwe jest nakładanie generowanych komputerowo informacji na przeczyste środowisko. Jest to możliwe przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, np. półprzezroczystych okularów. Głównym zadaniem AR, jest ulepszenie i wzbogacenie widoku rzeczywistego świata – uzupełnienie go o istotne dla odbiorcy informacje. Dzięki temu, rozszerzona rzeczywistość z powodzeniem wykorzystywana jest w medycynie, w turystyce czy też w edukacji,

AR – historia

  • Jak już wspomnieliśmy, nazwa: rzeczywistość rozszerzona, została użyta po raz pierwszy w roku 1992. Technologia ta ma już zatem niespełna 30 lat! Nie jest to krótki okres, ale był on potrzebny na jak najlepsze jej dopracowanie. Oczywiście technologa AR wciąż się rozwija i potrzeba zapewne jeszcze kilku lub kilkunastu lat, abyśmy mogli w pełni korzystać z jej dobrodziejstw.

 

  • Kolejnymi przełomowymi latami dla AR były niewątpliwie lata 1993 i 1994. W roku 1993 pełną operacyjność uzyskał system pozycjonowania NAVSTAR GPS, a rok później Paul Milgram oraz Fumio Kishino szerzej opisują zjawisko AR umiejscawiając je w równie ciekawej przestrzeni mieszanej rzeczywistości – Mixed Reality (ich artykuł z roku 1994 można znaleźć TU).

 

  • Kolejnym ważnym wydarzeniem było przedstawienie przez J. Rekinoto pierwszego systemu lokalizacji urządzeń, przy wykorzystaniu czarno – białych markerów.

Markery to w AR punkty odniesienia. Na ich bazie aplikacja może określić swoje położenie względem świata rzeczywistego. Początkowo markery były bardzo prostymi symbolami. Obecnie, a dokładnie od 2017 roku nie stosuje się już klasycznych markerów – zostały one zastąpione przez technologię polegająca na określeniu płaszczyzny poprzez wzorce kolorowe oraz unikalne kształty znajdujące się na oglądanym obrazie rzeczywistym (informacje zaczerpnięte z Wikipedii)

Czarno – białe, dwuwymiarowe markery zostały użyte po raz pierwszy w 1996 roku.

  • Rzeczywistość rozszerzona zyskuje jeszcze większą popularność w oku 1997, kiedy to Ronald T. Azuma, jeden z czołowych badaczy Augmented Reality, podał szeroko akceptowalną definicję AR w artykule A Survey of Augmented Reality.

 

  • Kolejne ważne wydarzenie dla AR miało miejsce w tym samym jeszcze roku 1997. Wtedy to zbudowano prototyp systemu pozwalającego na zwiedzanie miasta z wykorzystaniem poszerzonej rzeczywistości. Był to moment absolutnie przełomowy z dzisiejszego punktu widzenia – AR jest przecież obecnie często i chętnie wykorzystywany w turystyce.

 

 

  • Rok 1999 przyniósł kolejne ważne wydarzenia dla tej technologii. Pierwszym z nich było stworzenie telefonu GSM z wbudowanym odbiornikiem NEVSTAR GPS, a drugim zdefiniowanie protokołu 802.11a/802.11b, który konieczny był do transmisji danych.

 

  • Od roku 2000 działania związane z rozwojem technologii AR potoczyły się bardzo szybko. W roku milenijnym zbudowano pierwszy telefon GMS z aparatem fotograficznym, rok później zaprezentowana zostaje prototypowa przeglądarka rozszerzonej rzeczywistości. W 2002 roku zostaje dokładnie opisany system nawigacji w budynkach.

 

 

  • Rok 2003 – powstaje pierwsza gra z wykorzystaniem AR – Human Pacman, a dwa lata później powstaje kolejna gra, w której jednocześnie może korzystać wielu graczy.

 

  • Rok 2008 przynosi pierwszy przewodnik po muzeum, gdzie wykorzystywana jest poszerzona rzeczywistość.

 

 

  • Rok 2009 powstaje w pełni funkcjonalna przeglądarka rozszerzonej rzeczywistości, dedykowana na urządzenia mobilne.

Poszerzona rzeczywistość nie zastępuje świata realnego

Wielu nowym technologiom czynimy zarzut, że „odrealniają” nas od rzeczywistego świata. Tymczasem rzeczywistość poszerzona działa w zupełnie inny sposób: nie zastępuje ona realnego świata, a wzbogaca go o bardzo przydatne elementy. AR to technologia, która świetnie sprawdza się w wielu dziedzinach życia. Można się spodziewać, że będziemy z niej korzystać z coraz większym zaangażowaniem.

Więcej informacji https://3rstudio.com/