Login lub e-mail Hasło   

Słoneczna witamina na pochmurne miesiące

Jak zapewnić dziecku odpowiednią ilość witaminy D?
Wyświetlenia: 105 Zamieszczono 02/10/2018

Przywitaliśmy już jesień w każdej postaci – astronomiczną, kalendarzową oraz klimatyczną. Pogoda za oknem wyraźnie wskazuje, że wakacje już za nami i pora wyciągnąć z szafy cieplejsze okrycie. Przy okazji odświeżania garderoby warto odświeżyć także swoją wiedzę na temat witaminy D. Ta witamina ma szczególne znaczenie naszym klimacie, gdzie w chłodniejszej połowie roku nie zachodzi jej naturalna synteza. Dla najmłodszych jest bardzo istotna, ponieważ wspiera rozwój ich układu kostnego, a także odporność. Co jeszcze warto wiedzieć o witaminie D?

Niezbędny składnik diety

Do niedawna witamina D kojarzona była jedynie z korzystnym wpływem na kości i zęby. Naukowcy wykazali jednak, że pobudza ona także układ odpornościowy do walki z infekcjami. Bez niej limfocyty T pozostają uśpione i nie zapewniają odpowiedniej ochrony przed mikroorganizmami i wirusami[1]. Witamina D ma szereg zalet – nie tylko wpływa na odporność, badania wskazują także, że ma znaczenie w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, sercowo-naczyniowe, cukrzycę, nadciśnienie, choroby autoimmunizacyjne, metaboliczne, a nawet depresję[2]. Warto pamiętać, że okres 1000 pierwszych dni życia dziecka, liczony już od momentu poczęcia, ma fundamentalne znaczenie dla jego zdrowia teraz i w dorosłym życiu. W czasie tego intensywnego rozwoju i wzrostu niemowlę jest szczególnie wrażliwe na nadmiar lub niedobór składników odżywczych. Poprzez prawidłowe żywienie, dopasowane do potrzeb wrażliwego organizmu, rodzic ma realny oraz długotrwały wpływ na zdrowie dziecka teraz i w przyszłości. 

Tak potrzebna, a wciąż niedoborowa

Pomimo, że słoneczna witamina ma niebagatelny wpływ na zdrowie najmłodszych, wciąż brakuje jej w diecie polskich dzieci! Ostatnie badanie Instytutu Matki i Dziecka „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia” z 2016 roku wykazało, że 75% spośród badanych niemowląt i aż 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje niewystarczającą ilość witaminy D wraz z dietą[3]. Są to największe odchylenia od normy odnotowane w ciągu ostatnich lat. Dla porównania przeprowadzone w 2011 roku badanie Instytutu Matki i Dziecka wykazało, że dieta 80% badanych dzieci w wieku 13-36 miesięcy zawierała zbyt mało witaminy D[4].

Gdzie znajduje się witamina D?

Podstawowym źródłem witaminy D w organizmie jest synteza skórna. W naszym klimacie jest ona jednak niemożliwa w chłodniejsze miesiące, dlatego należy szukać jej w pożywieniu oraz suplementach. Dieta stosowana jesienią powinna być bogata w produkty zawierające witaminę D i nie powinno brakować w niej składników zawierających inne, cenne witaminy oraz składniki mineralne. Witaminę D znajdziemy w tłustych rybach (takich jak makrela, łosoś, pstrąg, śledź), żółtku jaja oraz produktach wzbogaconych w witaminę D, takich jak mleczne kaszki dla niemowląt i małych dzieci czy mleko modyfikowane. Obecnie, zaleca się, by dziecko po 1. roku życia otrzymywało codziennie 600-1000 IU wit. D/ dobę. Aby zapewnić dziecku dzienną dawkę witaminy D bez stosowania produktów wzbogacanych, musiałoby ono zjadać ogromne ilości wymienionych produktów – kilkaset gramów ryb morskich, kilkadziesiąt jaj kurzych, kilka kilogramów sera żółtego, kilkanaście litrów mleka krowiego dziennie.

Informacje na temat zalecanej podaży witaminy D dla dzieci na poszczególnych etapach rozwoju znajdują się w kalendarzu żywienia dziecka w 1000 pierwszych dni (0-36 miesiąc życia). Dokument w czytelny i prosty sposób wyjaśnia rodzicom, jak powinno wyglądać żywienie dziecka w pierwszych miesiącach życia, uwzględniając właśnie rekomendacje dotyczące słonecznej witaminy. Dokument dostępny jest dla każdego opiekuna na stronie www.1000dni.pl/kalendarz-zywienia.

 

[1] Badanie Carstena Geislera z Międzynarodowego Wydziału Zdrowia, Immunologii i Mikrobiologii Uniwersytetu Kopenhaskiego opublikowane na łamach pisma Nature Immunology.

[2] Rusińska A. i wsp., Vitamin D Supplementation Guidelines for General Population and Groups at Risk of Vitamin D Deficiency in Poland, Front Endocrinol 2018, 9, 246

[3] Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok”, Instytut Matki i Dziecka, 2017. Badanie zostało zainicjowane przez Fundację NUTRICIA.

[4] Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce”; Weker H. i wsp., Instytut Matki i Dziecka, 2011.

Podobne artykuły


17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1780
17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1708
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1123
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 964
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1047
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 968
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1035
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 685
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 882
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 412
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 572
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 881
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 575
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Jak kiedyś ludzie i dziś dzikie zwierzęta mogą żyć bez suplementów. Badania dowiodły, że brak im wszystkiego. Trujmy cudze dzieci, aby zarobić. Gdy trzeba, to trzeba, ale jak mówią fachowcy, nie trzeba.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska