JustPaste.it

Skala działalności mafii paliwowej w latach 2012-2014 była gigantyczna.

Porażające dane!

 

  

425a9db9ba63a32678f6374043e9e266.jpg

 foto: PlatformaRP (Flickr.com / CC by SA 2.0)

Jak to jest możliwe, że polska gospodarka w latach 2012-2014 nominalnie rosła, a mimo to legalna konsumpcja paliw spadała? Jak to jest możliwe, że w ciągu kolejnych 3 lat (2015 - 2017) legalna sprzedaż paliw w Polsce nagle wystrzeliła o 34 proc.!? Warto zauważyć, że jeszcze w 2014 r. konsumpcja paliw płynnych (benzyny, olej napędowy, LPG) wynosiła 22,6 mln m3. W 2017 r. to już 30,3 mln m3. Pytanie - czy zmian legislacyjnych, które ukróciły działalność mafii (pakiet paliwowy, pakiet energetyczny i pakiet transportowy) nie można było wdrożyć szybciej?

 

Poniżej prezentuję statystyki publikowane w corocznych raportach Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) na temat konsumpcja paliw ciekłych (benzyny silnikowe, olej napędowy, gaz LPG) za lata 2007 - 2017:

 

2017 - 30 324 tys. m3
2016 - 27 318 tys. m3
2015 - 24 206 tys. m3
2014 - 22 661 tys. m3
2013 - 22 611 tys. m3
2012 - 23 374 tys. m3
2011 - 24 968 tys. m3
2010 - 24 218 tys. m3
2009 - 24 293 tys. m3
2008 - 23 337 tys. m3
2007 - 23 194 tys. m3

    


       

Co istotne - zgodnie z informacjami opublikowanym kilka dni temu przez PERN (państwową spółkę prowadzącą działalność w zakresie transportu i magazynowania ropy naftowej oraz paliw płynnych) - w 2018 roku prawdopodobnie zostanie pobity kolejny rekord w zakresie legalnego obrotu paliwami w Polsce. W okresie od stycznia do listopada 2018 r. PERN zanotował obrót o blisko 10 proc. większy niż w analogicznym okresie roku 2017. Nie można zatem wykluczyć, że całkowita legalna konsumpcja paliw w 2018 roku wyniesie 32, a może nawet 33 mln m3.

Wzrost legalnej konsumpcji paliw płynnych o 34 proc. w trzy lata (z poziomu 22,6 mln m3 w 2014 roku, do poziomu 30,3 mln m3 w 2017 roku) dał budżetowi kraju kilkadziesiąt miliardów złotych więcej wpływów z tytuły akcyzy oraz podatku VAT. To w powiązaniu ze sprzedażą uprawnień do emisji CO2 (w tym roku do budżetu wpłynęło z tego tytułu dodatkowe 4,0 mld zł) oraz kilkuset-tysięczną rzeszą Ukraińców płacących w Polsce składki ZUS (które zlikwidowały deficyt Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i istotnie odciążyły budżet od konieczności dotowania ZUS) sprawiło, że finanse kraju są obecnie w rewelacyjnej (jak na Polskę) kondycji.

W kontekście powyższego zasadnym wydaje się być pytanie o to, czy zmian legislacyjnych, które ukróciły działalność mafii paliwowej (pakiet paliwowy, pakiet energetyczny i pakiet transportowy) nie można było wdrożyć szybciej? Przypomnijmy, że jeszcze w 2015 r. do naszego kraju wjeżdżało po 750 cystern dziennie (większość nielegalnie wwoziła do Polski paliwo), a kontrolowano tylko 20 z nich (!). W sierpniu 2016 r., po tym jakie pierwsze zmiany w prawie zaczęły funkcjonować, do Polski dziennie wjeżdżało średnio już tylko 150 cystern, a kontrolami legalności objęto zdecydowaną większość z nich.

 

 


 

Warto w tym miejscu zacytować wypowiedź Sławomira Siwego, szefa Związku Zawodowego "Celnicy PL", który w 2016 roku opowiedział jak w praktyce wyglądała "walka" z mafią paliwową: – "Nam nie wolno było ruszać paliw. Alarmowaliśmy już za poprzedniej władzy, że te paliwa wjeżdżają i są sprzedawane bez VAT-u. (...) Potężne ilości funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa zostało przekierowanych do finansowych organów podatkowych, m.in. do izb i urzędów celnych. Zaczęli na styku biznesu i administracji rozwijać różne dziwne interesy".

Czy paraliż legislacyjny w zakresie walki z mafią paliwową, nie był przypadkiem inspirowany i nadzorowanych przez ludzi, którzy mieli wpływ na decyzje podejmowane przez Ministerstwo Finansów przez 2015 rokiem?

 

Źródło: Raporty roczne POPiHN (POPiHN.pl)
Źródło: PERN: Obrót paliwami wzrośnie do rekordowych ok. 14 mln m3 w 2018 r. (ISBnews / PAP)
Źródło: Raport: kurczy się szara strefa paliwowa w Polsce. Wjeżdża coraz mniej cystern z lewym paliwem (PolskieRadio.pl)
Źródło: PiS walczy z mafią vatowską. "Za poprzedniej władzy nie wolno nam było tego ruszać" (DoRzeczy.pl)

 

Autor: http://niewygodne.info.pl