JustPaste.it

Jak założyć bloga?

Blog to od dawna jedna z najpowszechniejszych form działalności internetowej.

Blog to od dawna jedna z najpowszechniejszych form działalności internetowej.

 

Wstęp

Blog to od dawna jedna z najpowszechniejszych form działalności internetowej. Dziennik online prowadzić może właściwie każdy – od zwykłych użytkowników, którzy chcą robić to jedynie na własny, prywatny użytek, po przedsiębiorców czy większe firmy, pragnące zamieszczać tam treści marketingowe, by w ten sposób dodatkowo wypromować swoją markę. Podstawowe pytanie, które pojawia się przy chęci stworzenia takiej wirtualnej przestrzeni, dotyczy tego, jak założyć bloga. Warto więc przeanalizować kilka wskazówek, które być może ułatwią przebrnięcie przez początkowe etapy całego procesu.

Zanim przejdziemy do instrukcji technicznej, jak założyć bloga,

warto najpierw dokładnie przemyśleć, jakie ma się wobec niego oczekiwania. W jakim celu chcemy otworzyć taką stronę? Czemu ma to służyć? Co chcemy osiągnąć? Odpowiedzi na te pytania pozwolą określić treści, jakie zawarte będą na blogu. Warto uzmysłowić sobie, że kwestia ta jest kluczową sprawą w dalszym funkcjonowaniu strony. Nie da się ukryć, że większość osób, które zastanawiają się, jak założyć bloga, chce w przyszłości widzieć na nim jak najliczniejsze grono odwiedzających. Aktywność użytkowników (komentarze, polubienia, udostępnienia postów) świadczy o popularności takiego miejsca, a przyciągnięcie uwagi czytelników możliwe jest jedynie wtedy, gdy zamieszczane w nim treści będą ciekawe, oryginalne i przystępnie podane. Najlepiej więc skupić się na tym, co nas najbardziej interesuje i na temat czego mamy jak najwięcej do przekazania. Jednocześnie trzeba pamiętać, że konieczna jest w tym zakresie regularność – bez względu na to, czy mówimy o blogu prywatnym czy firmowym, systematyczne dodawanie wpisów i generowanie w ten sposób ruchu na stronie pozwoli zatrzymać odwiedzających. Z kolei brak wytrwałości szybko zmniejszy ilość czytelników i spowoduje spadek popularności.

Na jakiej technologii oprzeć bloga?

Na pewno najszybszą i najprostszą opcją jest skorzystanie z którejś platformy, pozwalającej stworzyć swoją stronę zupełnie bezpłatnie. Na dodatek osobom, które nie są specjalnie zaznajomione z tematem, łatwiej będzie przejść przez wszystkie kwestie techniczne. Blog tego typu jest prosty, tworzy się dość łatwo, a całość wydaje się bardzo intuicyjna – wystarczy w zasadzie założyć konto i podać nazwę, by po chwili móc napisać pierwszy post. Wiele osób decyduje się jednak na inne rozwiązanie, czyli uruchomienie autonomicznego, własnego bloga, który nie będzie podporządkowany żadnej z dostępnych platform. Na pewno opcja ta daje znacznie szersze możliwości, a do tego podnosi nieco rangę miejsca, autora czy firmy. Tu jednak konieczny będzie hosting, czyli przestrzeń na serwerze. Wybór jego dostawcy jest bardzo istotny – warto zatem przeanalizować dokładnie ofertę danej firmy, ponieważ będzie ona miała wpływ m.in. na szybkość ładowania się bloga i jego sprawne, bezawaryjne działanie, a to z kolei może bardzo przekładać się na ilość czytelników i pozycję w wyszukiwarce Google. Zastanawiając się, jak założyć bloga, nie można zapomnieć, że niezbędna przy tym procesie jest również odpowiednia, własna domena, czyli – innymi słowy – adres strony.

Jeśli chodzi o narzędzia do prowadzenia bloga,

spore grono osób decyduje się na zainstalowanie WordPressa. Skrypt ten jest tak chętnie wykorzystywany, że opiera się na nim niemal 30% stron internetowych. Zaletą jest tu łatwość obsługi i opcja wykorzystywania wielu całkowicie darmowych motywów, które można bez ograniczeń przeglądać i wypróbowywać po zalogowaniu się w swoim panelu administracyjnym.

Oczywiście da się także zmieniać obrazy, grafiki, napisy, kolorystykę, czcionki itd. Istnieje również sporo płatnych, ale atrakcyjnych wizualnie i cenowo szablonów – wszystko zależy od tego, jakie ma się potrzeby lub jakie treści chce się umieszczać na blogu. Ponadto warto od razu zdecydować się na dodatkowe opcje w postaci wtyczek. Rozwiązanie to zwiększa funkcjonalność strony – jej właściciel może np. śledzić statystyki, które są cennym źródłem informacji na temat tego, co należy zmienić na stronie, by blog był jeszcze bardziej popularny. Wtyczka tego typu mówi np. o tym, ile osób odwiedziło stronę w danym czasie (dzień, tydzień, miesiąc) i które wpisy były najchętniej czytane. Pozwala również dowiedzieć się, skąd czytelnicy trafiają na bloga – czy pomaga im w tym wyszukiwarka, portal społecznościowy (np. Facebook) czy link umieszczony na innym blogu lub portalu. Informacje te są niezwykle ważne z marketingowego punktu widzenia, a narzędziem, które umożliwia dotarcie do nich, jest choćby popularny Google Analytics.