Login lub e-mail Hasło   

Pokolenie X wciąż bezkonkurencyjne na rynku pracy

Kim są ludzie, którzy obecnie przewodzą na rynku pracy, a zwłaszcza na wyższych stanowiskach kierowniczych?
Wyświetlenia: 44 Zamieszczono 29 dni temu

To pokolenie, które łączy kilka charakterystycznych cech. Jego przedstawiciele większość zakupów robią w sieci, spędzają też więcej czasu w mediach społecznościowych niż ludzie z jakiejkolwiek innej generacji. A co za tym idzie - również zatrudnienia chętnie poszukują z pomocą nowoczesnych technologii. I bynajmniej nie mówimy tu o milenialsach.

Ową niezwykle dominującą na rynku pracy grupą jest tzw. Pokolenie X, czyli ludzie urodzeni między 1965 a 1981 rokiem. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2018 roku przez DDI World[1] we współpracy z CNBC[2], przedstawiciele Pokolenia X obecnie zajmują 51 procent zarządczych stanowisk - i to w skali całego świata oraz w kilkudziesięciu wiodących gałęziach przemysłu. Biorąc zaś pod uwagę, że już w tej chwili przeciętnie stoi za nimi 20 lat doświadczenia, prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości przejmą rynek.

Co więcej, mimo iż nie zostali wychowani w cyfrowym świecie – a przynajmniej nie w takim stopniu jak milenialsi - w znakomitej większości czują się w tym środowisku jak ryby w wodzie. Deklaruje to aż 54 procent badanych X-ów, podczas gdy u milenialsów odsetek ten wynosi 56 procent.

Osoby z tego pokolenia są także bardzo lojalnymi pracownikami. W przeciwieństwie do młodszych pokoleń, które lubią zmiany, X – y cenią sobie stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Wykazują się szacunkiem do przełożonych, a jeśli w swojej pracy czują się pewnie i do tego dobrze zarabiają, to najprawdopodobniej będą pracować w niej przez wiele lat. Nie oznacza to jednak, że źle radzą sobie ze zmianami – wręcz przeciwnie, potrafią szybko się do nich przystosować, a ciężka praca im nie straszna.

Ale to nie jedyna przyczyna ich przewagi. Jak bowiem wynika z przedłożonych badań, sprawność X-ów w poruszaniu się po rynku pracy wynika z tego, iż umiejętnie łączą dawne "analogowe" umiejętności z cyfrowymi kompetencjami. Tego niestety milenialsi często już nie potrafią.

 

JAK X-y SZUKAJĄ PRACY?

Oczywiście w Internecie. Tu akurat X-y i milenialsi są wyjątkowo zgodni. Nie ograniczają się tylko do portali w rodzaju Pracuj.pl, ale również aktywnie działają na LinkedIn czy GoldenLine, które ostatnimi czasy zyskują coraz większą popularność.

- Traktowane są one jako "Facebook dla profesjonalistów", miejsce, w którym można wyeksponować swoje zawodowe walory – komentuje Natalia Bogdan, ekspertka ds. rynku pracy, prezes JobHouse. - Takie konto daje świetne możliwości autoreklamy przed potencjalnymi rekruterami i pracodawcami, którzy akurat szukają kogoś o naszym doświadczeniu, nawet jeśli nie jesteśmy w danym momencie osobami aktywnie poszukującymi pracy.

Pracodawcy, zdając sobie sprawę z zalet pokolenia X, skupiają się na szukaniu pracowników właśnie przez Internet. Tutaj z pomocą przychodzą im coraz to nowsze rozwiązania i technologie. Na przykład jeden z najnowszych projektów LinkedIN - narzędzie o nazwie Talent Insights[3]. Jest to przede wszystkim platforma skierowana do rekruterów, która służy do określania trendów i dzięki temu pomaga im podejmować jeszcze trafniejsze decyzje w zakresie strategii HR. Możliwe więc, że już wkrótce i nasze profile znajdą się pod czujnym okiem algorytmu. 

- Dlatego niezależnie od tego, do którego pokolenia należymy, warto zadbać o swój profil na LinkedIN, uaktualnić go o profesjonalne zdjęcie, zdobyte doświadczenie, a także rekomendacje firm, dla których pracowaliśmy. To nasza biznesowa wizytówka. Nigdy nie wiadomo, kiedy zgłosi się do nas potencjalny pracodawca z ofertą nie do odrzucenia. – podsumowuje Natalia Bogdan.

Konkurencja na rynku pracy nie maleje, zwłaszcza że najmłodsi z obecnie przodujących na rynku X – ów mają przed sobą jeszcze około 30 lat owocnej kariery. Nie oznacza to oczywiście, że inne pokolenia są bez szans – rekruterzy podczas rozmów kwalifikacyjnych podchodzą indywidualnie do każdego kandydata, oceniając jego doświadczenie, zdolności interpersonalne oraz inne ważne z ich punktu widzenia cechy. Nie da się jednak nie zauważyć, że pod względem doświadczenia pokolenie X wciąż jest bezkonkurencyjne.

[1] https://www.ddiworld.com/glf2018

[2] https://www.cnbc.com/amp/2018/04/11/generation-x--not-millennials--is-changing-the-nature-of-work.html

[3] https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-officially-launches-its-new-talent-insights-recruitment-data-pla/533217/

Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1518
16
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1021
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 951
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 890
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 794
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 836
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 675
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1020
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 885
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 717
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 477
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 732
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska