Login lub e-mail Hasło   

Etyka w reklamie

Dlaczego mało kto o niej słyszał? Bo mało kto ją przestrzega...
Wyświetlenia: 17.603 Zamieszczono 13/05/2006
Branża reklamowa, z uwagi na swoją drapieżną naturę, wydaje się być pozbawiona wszelkich zasad i obyczajowości. Tymczasem jak każda dziedzina, posiada swoją etykietę, czyli zespół zasad określających ramy, poza które wykroczyć przy przeprowadzaniu kampanii reklamowej nie wolno. Etykieta ta ma za zadanie ochronić społeczeństwo przed przekroczeniami ze strony twórców (choćby agencji reklamowych). Na czym więc polega etyka w reklamie?


Reklama jest skierowana głównie do konsumentów. Wszyscy jesteśmy konsumentami, więc dotyczy ona właśnie nas. Jesteśmy nią bombardowani dosłownie zewsząd. Widzimy ogłoszenia w gazetach, słyszymy je w radiu, oglądamy w telewizji, otrzymujemy je wraz z pocztą elektroniczną (często wbrew naszej woli), czy nawet jako wiadomości SMS bezpośrednio na nasze telefony komórkowe. Możemy przekonać się dzięki temu, jak wielu reklamodawców łamie pierwszą z zasad etykiety reklamy: nie może być ona zbyt natarczywa. Powód, dla którego powinno stosować się do tej zasady jest prosty: jeżeli reklama przeszkadza odbiorcy, reaguje on na nią negatywnie, a wtedy ona zamiast pomagać budować dobry wizerunek firmy, psuje go (czyli ma działanie odwrotne od zamierzonego).

Kolejnym z elementów etyki w reklamie jest prezentowanie realnych cech produktu. Pokusa zareklamowania sprzedawanego przedmiotu jako "cudownego leku na wszystkie nasze dolegliwości" powinna zostać zahamowana przez perspektywę możliwości wszczęcia postępowania przez Komisję Etyki Reklamy. No właśnie, konsument nie jest już teraz tak bezbronny jak był kiedyś - może zgłosić swój protest odnośnie treści reklamy do kilku instytucji, zarówno w naszym Państwie jak i w departamentach Unii Europejskiej.

Na szczęście wciąż rzadkim przypadkiem jest, iż odbiorcy czują się urażeni treścią reklam. Takie przypadki jednak występowały (przykładem może być kampania reklamowa "Nie dla idiotów" sieci Media Markt), a o tym, czy emisja danej reklamy powinna być wstrzymana z tego powodu, decyduje sąd lub wspomniana Komisja Etyki Reklamy na podstawie sondaży przeprowadzonych na potrzeby postępowania (np. przez TNS OBOP ). Swojego rodzaju "poprawność polityczną" w treści reklam możemy uznać więc za trzecią zasadę etyki reklam.

Ostatnia zasada etyki którą omówię, dotyczy sposobu rozpowszechniania reklam. Kwestia często pomijana, lecz ważna: są miejsca, w których emisja reklamy w społeczeństwie budzi kontrowersje. Są to najczęściej kościoły, zabytki, miejsca pamięci, czyli obszary tratowane z czcią, lub co najmniej poważnie przez ludzi, którzy mogą zareagować nawet gniewem w przypadku złamania tej zasady. Innym przykładem może być rozrzucanie ulotek z samolotu, co gwarantuje zaśmiecenie miasta i naraża lokalną społeczność na ponoszenie kosztów sprzątania, nie mówiąc o zanieczyszczeniu środowiska.

Podsumowując: możemy stwierdzić iż reklama, mimo dość dużego pola do popisu dla umiejętności agencji reklamowych, powinna stosować się do zasad tzw. etyki reklamowej (która w znacznej mierze wciąż ma postać ustną). Powinno to zapobiegać nadużyciom ze strony reklamodawców, a nas, konsumentów obronić przed ich skutkami.

Podobne artykuły


15
komentarze: 44 | wyświetlenia: 2161
82
komentarze: 25 | wyświetlenia: 65442
50
komentarze: 39 | wyświetlenia: 643625
43
komentarze: 36 | wyświetlenia: 13301
32
komentarze: 29 | wyświetlenia: 20181
30
komentarze: 22 | wyświetlenia: 38935
28
komentarze: 15 | wyświetlenia: 50176
28
komentarze: 16 | wyświetlenia: 16033
28
komentarze: 7 | wyświetlenia: 12417
27
komentarze: 23 | wyświetlenia: 16410
27
komentarze: 15 | wyświetlenia: 19775
26
komentarze: 34 | wyświetlenia: 19634
 
Autor
Artykuł



  oldml,  01/02/2008

Ostatnio zmieniły się przepisy, ale zbytnio efektów nie widać :((

  Tomasz Het  (www),  11/10/2008

Etyka - to reklamy przecież kształtują ludzi szczególnie młodych. Wymalowane dziewczyny snobowe łepki to efekt reklam . W garści telefon - reklama to wpływanie na ludzi słabszych szczególnie tych którzy twierdzą ze reklama na nich nie wpływa wcale.

Etyka to nie to samo, co etykieta...

  konkursy  (www),  19/04/2012

Jak to mówią "reklama dźwignia handlu" chociaż nas ona denerwuje poprzez swoją natarczywość to jednak posiadając własną firmę i odpowiednie zasoby finansowe korzystamy.....a jakże :)

  Nazwa,  28/12/2016

This link is you know about some information of <a href="http://www.planetsresume.net/">planetsresume</a> and the material which provide utilitarianism means happiness you can say that satisfaction.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska