Login lub e-mail Hasło   

Czym jest program partnerski?

Czym jest program partnerski? Program partnerski to umowa polegająca na współpracy między sprzedawcą/usługodawcą a partnerem. Program partnerski to dodatkowa droga do zw...
Wyświetlenia: 1.641 Zamieszczono 07/08/2006
Czym jest program partnerski?
  • Program partnerski to umowa polegająca na współpracy między sprzedawcą/usługodawcą a partnerem.

  • Program partnerski to dodatkowa droga do zwiększenia sprzedaży witryny internetowej poprzez sieć partnerów współpracujących z dana firmą.

  • Program partnerski to sposób zarabiania/dorabiania pieniędzy na stronie internetowej.

Geneza PP

Program partnerski został spopularyzowany przez firmę Amazon.com (księgarnia internetowa). Jeff Bezos właściciel tej księgarni założył program partnerski już w 1996 roku, dał on możliwość pośrednictwa sprzedaży innym firmom, w zamian za prowizje. Nie był to jednak pierwszy internetowy program partnerski, jednakże stał się on najbardziej popularny, co przyczyniło się do powstawania nowych PP.

Podmioty programu partnerskiego

  • Firma sprzedająca - firma wykorzystująca program partnerski do zwiększenia swoich zysków, do promocji swoich produktów np. cnebPoints.
  • Partnerzy - osoby promujące dany produkt w zamian za prowizje np. ja i mój serwis ebiznes.org.pl - niektóre artykuły, tak jak np. ten który właśnie czytasz promują różne produkty z programów partnerskich. Zobacz więcej: zarabianie przez internet.
  • Platforma programów partnerskich (opcjonalnie) - firma usługowa będąca dostawcą rozwiązań technologicznych i łącznikiem pomiędzy firmą sprzedającą, a partnerem np. TradeDoubler.com, firma taka pobiera opłaty abonamentowe lub prowizyjne.

Korzyści partnera z programu partnerskiego

Najczęściej korzyścią dla partnera jest po prostu zarabianie pieniędzy, najczęściej odbywa się to trzema sposobami:

  • pay-per-lead - prowizja za nakłonienie internauty do wykonania jakiejś czynności, np. wypełnienie ankiety, rejestracja w serwisie itd.
  • pay-per-click - prowizja za sprowadzenie klienta na stronę, za klikniecie w baner, w link, np. 15 gr za klikniecie w baner, aktualnie znalazłem takie programy na platformie TradeDoubler.com.
  • pay-per-sale - prowizja za nakłonienie do zakupu, jest to obecnie najpopularniejsza metoda np. Złote Myśli i cnebPoints.

 

Nie każdy program partnerski daje możliwość zarabiania pieniędzy, np. Algorytmy.pl, w zamian za kierowanie klientów do serwisu daje możliwość "wykupienia" abonamentu i innych usług.

Co z programu partnerskiego ma firma sprzedająca?

Firma sprzedająca nawiązuje współpracę z wieloma osobami/firmami, którzy promują jej produkty, najczęściej są to właściciele stron internetowych, którzy stosują różne formy promocji internetowej, aby sprzedać produkt firmy. Głównym celem firmy prowadzącej PP jest zwiększenie sprzedaży bezpośredniej, należy tu również zauważyć, że istnieją firmy których głównym działaniem promocyjnym jest właśnie program partnerski np. Złote Myśli (ok 60-70% sprzedaży pochodzi z PP) i Cneb.

Zalety programów partnerskich

Program partnerski jest coraz częściej wybieraną formą promocji w internecie, poprzez swoją uniwersalność i unikalne cechy stanowi wręcz prawie doskonałe rozwiązanie. PP jest rozwiązaniem, które pozwala płacić za konkretne wyniki, np. tylko za efektywną promocję, za nakłonienie do wykonania danej czynności.

  • W przeciwieństwie do innych form promocji gdzie sprzedawca jest narażony na duże ryzyko powodzenia, program partnerski pozwala na przeniesienie tego ryzyka na partnera. To partner podejmuje działania promocyjne, to partner jest narażony na koszty z tym związane.
  • Budowanie lojalności, nawiązywanie współpracy pomiędzy klientem a firmą, firma współpracuje z partnerem który promuje jej produkty, partner może (choć) nie musi być klientem.
  • Możliwość promowania się w serwisach związanych tematycznie z twoją firmą.
  • Przy programach wielopoziomowych (partner dostaje prowizje od poleconych partnerów), partnerzy sami dbają o zdobywanie nowych partnerów.

 

Zagrożenia dla firmy?

Program partnerski można nazwać pewną formą outsourcingu, czyli wydzielenia części działalności firmy poza jej strukturę organizacyjną, w tym wypadku *promocji*, lecz ma kilka różnic, co wiąże się z innymi kosztami i formami ryzyka. Firma ponosi koszty 3 rodzajów.

  • Pierwsze to koszty prowadzenia programu partnerskiego: koszt uruchomienia programu, koszty szkolenia, dokształcania partnerów (nie zawsze), koszty czasu poświęconego na kontakt z partnerami.
  • Drugimi kosztami są koszty ryzyka związanego z brakiem odpowiednich skutecznych partnerów, znalezienie takowych nie zawsze odbywa się natychmiast, najczęściej partnerzy to ludzie "młodzi w internecie", którzy znaleźli informacje o możliwości zarobku, trzeba ich dokształcić, a to trwa i wiąże się z kosztami. Istnieją programy partnerskie, które po kilku latach działalności nie mają aktywnych partnerów, a są prężnie się rozwijające, których podstawą jest PP.
  • Trzecim kosztem dla sprzedawcy jest koszt utraconych doświadczeń, koszt utraconej wiedzy na temat promocji, na rzecz wiedzy partnera, który ją zdobywa, firma powoli staje się uzależniona od PP. W większości PP partner nie ma obowiązku informować firmy o wszystkich działaniach, ma wolną rękę, tak więc w przypadku znalezienia skutecznej metody promocji, firma nie musi się o niej dowiedzieć.

 



Tomasz Urban pasjonat marketingu i twórczego myślenia, właściciel strony http://ebiznes.org.pl, oraz autor Gazetki Kreatywnej http://kreatywnosc.witryna.org

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

Podobne artykuły


72
komentarze: 26 | wyświetlenia: 106613
52
komentarze: 21 | wyświetlenia: 16707
48
komentarze: 21 | wyświetlenia: 43066
31
komentarze: 16 | wyświetlenia: 11164
31
komentarze: 27 | wyświetlenia: 5252
27
komentarze: 19 | wyświetlenia: 4783
20
komentarze: 7 | wyświetlenia: 2282
19
komentarze: 11 | wyświetlenia: 2502
16
komentarze: 10 | wyświetlenia: 6382
15
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1706
15
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1469
14
komentarze: 3 | wyświetlenia: 2096
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 12139
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 20101
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 10641
 
Autor
Dodał do zasobów: Artykularnia.pl
Artykuł

Powiązane tematy





jakkolwiek występują koszty, pp jest niesłychanie wygodnym i dochodowym rozwiązaniem marketingowym



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska