Login lub e-mail Hasło   

Audyt funkcjonalności stron WWW

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.tetate.pl/artykuly/audyt_stron_www.php
dlaczego warto Załóżmy sytuację nr 1 : wpadamy na genialny pomysł związany z biznesem internetowym, zlecamy wykonanie strony, promujemy ją wsz...
Wyświetlenia: 2.051 Zamieszczono 18/09/2006

dlaczego warto

Załóżmy sytuację nr 1: wpadamy na genialny pomysł związany z biznesem internetowym, zlecamy wykonanie strony, promujemy ją wszędzie gdzie się da mamy sporo wejść na stronę i … NIC SIĘ NIE DZIEJE. Nie ma reakcji ze strony potencjalnych klientów. Średni czas pobytu w naszej witrynie nie przekracza 1 minuty. CO SIĘ DZIEJE?

Załóżmy sytuację nr 2: mamy stronę która przyzwoicie funkcjonuje, przynosi nam określone dochody. Nagle pojawia się konkurencja ale z droższym towarem, słabszymi warunkami, wiec nie powinna nam zagrozić. A jednak ilość odwiedzin spada, dochody maleją. CO SIĘ DZIEJE?

Załóżmy sytuację nr 3: Strona funkcjonuje już od dłuższego czasu. Postanowiliśmy zmienić nieco jej wygląd, troszkę układ. Unowocześnić ją. Wiemy też, że po każdej zmieni nieco spada nam oglądalność lecz szybko wraca do wcześniejszego stanu i podnosi się. Okazuje się jednak, że ciągle maleje, obroty spadają. CO SIĘ DZIEJE?

Te sytuacje zdarzyły się naprawdę. Zawsze w takich przypadkach zaczynaliśmy pracę od audytu stron. Efekty dla samych właścicieli były zaskakujące. To co wydawał im się słuszne i mające przynosić więcej korzyści okazywało się zaporą dla internautów w wielu nie do przeskoczenia.
Nie intuicyjnie zaprojektowana witryna, która na dodatek zbyt długo się ładuje spowodowała, że internauci nie wchodzili dalej niż na stronę główną po czym szybko uciekali.
Dobry serwis konkurencji, który pozwalał znacznie skrócić cały proces interakcji spowodował, że mimo gorszych warunków handlowych klienci przeszli do konkurencji.
Zmiana układu strony i grafiki nie trafionej w grupę docelową naszych odbiorców spowodował spadek oglądalności witryny.

Takie po przeprowadzeniu audytu były wnioski. Za wnioskami poszły konkretne działania. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze i po przejściowych kłopotach wszystko wróciło do optymalnego poziomu.

Sytuacji takich możemy uniknąć zlecając wykonanie audytu stron. Audyt stron to zestaw działań mających na celu wyeliminowanie błędów oraz dostosowanie strony do standardów, dzięki którym strona staje funkcjonalna i przyjazna internautom.

Co zyskujesz przeprowadzając audyt stron?
1. Pewność, że strona zaprojektowana jest zgodnie ze standardami. Dzięki temu lepiej się indeksuje w wyszukiwarkach, jest na wyższej pozycji i widziana przez wszystkie przeglądarki dokładnie tak samo.
2. Eliminujesz błędy powstałe w czasie projektowania. Najczęstszymi błędami są: niespójność lub braki w systemach nawigacji, błędne nie intuicyjne nazewnictwo, nie ergonomiczny rozkład modułów.
3. Równoważysz stronę główną pod względem zawartości. Standardowa strona główna posiada określone elementy wraz z przypadającym im powierzchniom. Częstym błędem jest długie wprowadzenie, którego i tak zazwyczaj nikt nie czyta.
4. Dzięki testom posiądziesz pewność, że strona jest zrozumiała dla użytkowników i nie będą mieć problemu z poruszanie się po niej.

Typowy audyt stron www składa się z czterech części z których każda z nich dotyczy innego elementu strony i można wykonać je osobno.

1. Audyt techniczny stron
• kontrola poprawności linków
• validacja strony z deklarowanym standardem
• raport dostępności w różnych typach przeglądarek
• audyt szybkości ładowania się strony
• kontrola kodu źródłowego pod względem pozycjonowania strony

2. Audyt funkcjonalności stron
• analiza ergonomii strony
• ocena rozkładu modułów i propozycje zmian
• analiza SWOT
• audyt nawigacji strony

3. Audyt graficzny stron www
• ocena elementów graficznych strony
• propozycja zmian
• tekst, tło, banery, przyciski, top
• kolorystyka

4. Audyt marketingowy
• kontrola pozycji strony w wyszukiwarkach
• porównanie pozycji z konkurencją
• liczba zaindeksowanych podstron
• liczba zaindeksowanych linków
• opis stosowanych technik marketingowych
• możliwości stosowania innych technik marketingowych

Najprostszą metodą wykonania audytu stron www jest poproszenie kogoś aby wykonał proste czynności w naszej obecności. Jeśli osoba ta zacznie się wahać w którymś momencie, nie będzie pewna jak coś zrobić to sygnał, że coś jest nie w porządku. Spróbujmy też, jeśli jest taka możliwość otworzyć naszą stronę w komputerze z modemem telefonicznym. Pamiętajmy, że jeszcze duży odsetek osób korzysta z wolnych łączy. Jeśli ładowanie strony będzie trwało dłużej niż 5-7 sekund to bądźmy pewni, że ta grupa osób nie powróci na naszą witrynę.

Jeśli posiadamy środki ku temu, warto zlecić audyt stron www wyspecjalizowanej firmie. Często korzyści wynikające z audytu znacznie przekraczają jego koszt.
 
© Paweł Kądzielawski
Promocja i Reklama Tetate
marzec 2006, www.tetate.pl

Podobne artykuły


16
komentarze: 16 | wyświetlenia: 19004
7
komentarze: 3 | wyświetlenia: 5997
73
komentarze: 19 | wyświetlenia: 17042
40
komentarze: 19 | wyświetlenia: 32890
18
komentarze: 11 | wyświetlenia: 9211
17
komentarze: 4 | wyświetlenia: 5726
14
komentarze: 7 | wyświetlenia: 14595
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 8609
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63198
24
komentarze: 22 | wyświetlenia: 19992
22
komentarze: 4 | wyświetlenia: 34015
 
Autor
Dodał do zasobów: tetate
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska