JustPaste.it

Przyczepki rowerowe

W życiu każdego rowerzysty jest kilka potencjalnych momentów, kiedy dalsze rowerowanie staje pod znakiem zapytania. Są to: pierwsza praca, pierwszy samochód, pierwsza żona i pierwsze dziecko. Każdy z tych “nabytków”, może sprawić, że zmienimy sposób spędzania wakacji z rowerowo-podróżniczego na pensjonatowo-piwno-samochodowy. Artykuł ten przeznaczony jest dla osób, które dotarły w okolice etapu "pierwsze dziecko", jeszcze jeżdżą turystycznie na rowerze i mają zamiar robić to nadal. Nic nie stoi na przeszkodzie o ile po pierwszym dziecku szybko zakupią pierwszą PRZYCZEPKĘ ROWEROWĄ.


Dlaczego przyczepka?
Przyczepka KIDCAR w akcji

Fotelik umożliwia wprawdzie przewożenie dziecka na rowerze, ale nam chodzi nie tyle o możliwość przewiezienia, co o możliwość podróżowania. I tu przyczepka jest bezkonkurencyjna. Zresztą nie tylko pod tym względem. Oto kilka innych powodów, dla których warto zdecydować się na ten zakup:

  • Bezpieczeńswo. Przewóz dzieci w przyczepce jest dużo bardziej bezpieczny niż w foteliku. Nie jest to tylko moja prywatna opinia, ale wynik wieloletnich badań przeprowadzonych w krajach gdzie przyczepki używane są od wielu lat. Badania te mówią że przyczepka jest najbezpieczniejszym sposobem przewożenia dziecka na rowerze. Poniżej kilka powodów dlaczego:
    • Dziecko znajduje się dużo niżej niż w przypadku fotelika. Przyczepka jest dzięki temu dużo stabilniejsza niż rower z dodatkowym pasażerem. Dodatkowo przewrócenie się roweru nie powoduje przewrócenia przyczepki.
    • W przyczepce dziecko chronione jest "klatką" z metalowych rur która chroni je nawet w przypadku przewrócenia się przyczepki.
  • Wygoda. Dobra przyczepka jest dużo wygodniejsza niż fotelik. Nie raz widziałem śpiące dzieci jadące w foteliku z bezwładnie zwisającą głową, podskakującą na wybojach. W przyczepce głowę można wygodnie oprzeć. Dodatkowo dziecko ma swoje miejsce, gdzie może jechać z ulubionymi zabawkami.
  • Ochrona przed warunkami atmosferycznymi. Przyczepka zapewnia ochroną zarówno przed słońcem, deszczem jak i owadami.
  • Pakowanie. Po założeniu sakw na rowerze nie ma już miejsca na fotelik.
Przyczepki a sprawa polska
Przyczepka  Kiddywan

W ciągu ostatnich miesięcy, pojawiło się na polskim rynku kilka firm oferujących przyczepki rowerowe, różnego przeznaczenia i różnej jakości. Te najlepsze (i najdroższe) modele wciaż nie są dostępne w polskich sklepach, chociaż można zamówic je przez Internet. Przyczepki produkowane są przez takie firmy jak CTS, Burley, Trek. Pożyteczne adresy umieściłem w ramce "Zobacz też".
UWAGA
Z niewiadomych przyczyn polskie prawo drogowe zakazuje transportu dzieci w przyczepkach rowerowych (chociaż jest to dopuszczone przez prawo unijne), w związku z tym upierdliwy policjant może za to wlepić mandat...no comment.


Na co zwrócić uwagę przy wyborze przyczepki?

Test numer 1. Jak sprawdzić czy dziecku będzie wygodnie?

Na pewno czasami twoje dziecko zasypia w wózku-spacerówce lub w foteliku samochodowym. Wiesz mnie więcej jak leży, jak jest oparte, jak trzyma głowę i nogi, ile przestrzeni potrzebuje. Włóż dziecko do przyczepki i wyobraź sobie, że ma tam zasnąć z wygodnie opartą, lekko odchyloną do tytłu głową. Jeśli nie możesz sobie tego wyobrazić, poszukaj innej przyczepki.


Przyczepka jedno, czy dwuosobowa?

Jeśli planujesz przewożenie jednego dziecka, to warto według mnie kupić przyczepkę jednoosobową – dużo lepiej sprawuje się na wąskich drogach i zwykle mieści się w pojedyńczy ślad opony na drodze polnej. Jeśli planujemy drugie dziecko (w przyszłości) i kupujemy przyczepkę dwuosobową, to powinna mieć ona możliwość posadzenia jednego malucha po środku.


Siedzenie
Wnętrze przyczepki CTS-Cougar z wkłądką Baby Supporter dla małych dzieci

Siedzenie jest według moich obserwacji najgorzej wykonaną częścią większości przyczepek. Kupując przyczepkę do turystyki, należy zwrócić baczną uwagę na ten element – jeśli dziecku będzie niewygodnie to z jazdy nici. Dobre siedzenie powinno umożliwić dziecku jazdę w pozycji lekko leżącej (nie siedzącej jak na stołku!), z wygodnym oparciem głowy (z miejscem na kask!) i pleców. Nogi powinny być jak najbardziej wyprostowanie – w kolanach powinien być kąt rozwarty. Siedzenie i pasy powinny tworzyć całość, która z jednej strony umożliwia wygodną pozycję, z drugiej zapobiega wyjeżdżaniu dziecka z siodełka. (tzw. anti dive-in).





Pasy bezpieczeństwa
Przyczepka CTS-Cougar

Powinny być pięciopunktowe. Dwa pasy przechodzą przez ramiona dziecka i spinają się na wysokości klatki peirsiowej z pasem, który przechodzi między nogami. Dodatkowy pas trzyma dziecko w pasie. Dobrze jest, jeśli klamra zabezpieczone są przed możliwością odpięcia przez dziecko (np. przez ukrycie w kieszonce z materiału)


Konstrukcja przyczepki

Powinna być wykonana w ten sposób, że dziecko chronione jest metalową klatką. Ważnym elementem tej klatki jest rura poprzeczna (roll over bar) uniemożliwiająca zapadnięcie się ścian do środka w przypadku przewrócenia przyczepki na bok. Boki powinny być wykonane w ten sposób, żeby dziecko pod żadnym pozorem nie mogło sięgnąć do kół (niektóre przyczepki mają odpinane boki, co stanowi ryzyko, że dzieko je odepnie i włoży palce w szprychy)


Mocowanie przyczepki
Przegub CTS-Cougar

Mocowanie do roweru powinno odbywać się przez przegub kulowy (rotating hitch), przewrócenie się roweru nie może powodować przewrócenia się przyczepki. Mocowanie oprócz zapięcia "głównego" powinno posiadać zapięcie awaryjne (np. dodatkowy pasek) które nie pozwoli na rozdzielenie się przyczepli i roweru w przypadku uszkodzenia zapięcia głównego.


Koła

Im większe koła, tym przyczepka jest mniej podatna na wstrząsy. Jeśli planujesz podróżować drogami szutrowymi, polnymi i leśnymi to z pewnością koła 20” sprawdzą się lepiej niż 16"".



Ochrona przed deszczem, słońcem, owadami

Nieprzemakalne zamknięcie, daszek i moskitiera pozwolą na podróżowanie w każdych warunkach owadowo-pogodowych. Jeśli przyczepka nie ma daszku zabezpieczającego przed słońcem można wykonać go samodzielnie z kawałka materiału przywiązywanego w jakiś sposób do stelaża. Podobnie można zrobić moskitierę. Zabezpieczenie od deszczu powinno być w zestawie.


Miejsce na bagaż

Przyczepka powinna posiadać chociaż trochę miejsca na podstawowy bagaż związany z różnymi potrzebami dziecka w drodze a więc na picie, jedzenie, pieluchy, butelki, zabawki, zapasowe ubranka.


Amortyzacja

Niektóre modele posiadają dodatkową amortyzację. Według moich obserwacji bardzo podnosi to komfort jazdy na drogach polnych, szutrowych i leśnych. Warto zastanowić się nad tą opcją, jeśli nie planujemy jazdy tylko po asfalcie. Dobrze jest jeśli amortyzacja jest regulowana tak aby można ją było dostosować do aktualnej wagi dziecka. W czasach kiedy to rower bez amortyzatora wzbudza zainteresowanie a rower z amortyzatorem traktowany jest jako "normalny" warto zastanowić się nad ta opcją.


Opcja "wózek"
CTS-Cougar w opcji wózek

Dobrze jest jeśli przyczepka da się przerobić na wózek – zwykle polega to na dokręceniu przednich kółek i ewentualnie doczepieniu uchwytu do popychania. Podczas podróży wózek może być bardzo przydatny np. kiedy dziecko o 5 rano zapragnie iść na spacer.....W przypadku używania przyczepki jako wózek bardzo ważnym elementem jest hamulec nożny, umożliwiający zablokowanie kół (ma go przecież każdy wózek...)


Inne potrzebne bajery

Dodatkowo przyczepka obowiązkowo powinna być wyposażona w chorągiewkę i odblaski zwiększające jej widoczność na drodze. Warto zamontować z tyłu dobre migające światełko i używać go w dni pochmurne a także podczas jazdy drogami zacienionymi i jazdy pod słońce.


Wkładki stabilizujące

Dla małych dzieci (10-20 miesięcy), które wprawdzie już potrafią samodzielnie siedzieć, ale jeszcze są ogólnie wiotkie można dokupić dodatkowe wkładki stabilizujące pozycję (np Baby Suporter dla przyczepek CTS). Wkładka taka zapobiega sie kołysaniu dziecka na boki, podczas jazdy po wybojach (czyli każdej polskiej drodze), stabilizuje głowę i kręgosłup.

Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.

 

Źródło: Piotr Piłaciński