Login lub e-mail Hasło   

Prawda o Współczesnym Małżeństwie

Nigdy nie będzie recepty na udane małżeństwo. Jesteśmy ogólnie nieprzygotowani i nieumiejętni, jeśli chodzi o sztukę długotrwałych związków.
Wyświetlenia: 1.797 Utworzony: 06/02/2010

Zdumiewa mnie jak bardzo ochoczo omawiamy wpływ czyjejś psychiki lub charakteru na rozpad małżeństwa, ale rzadko mówimy o społecznych czy historycznych trendach w jego destrukcji. Myślimy, że łatwiej nam zmienić czyjąś osobowość, wierzymy, że to defekty jednostki leżą u podstaw wszystkich małżeńskich kłopotów.  Owszem wiedza o tym, jakie zewnętrzne siły oddziaływują na małżeństwo, nie zwalnia od wzięcia osobistej odpowiedzialności za swoje czyny, lecz osobista odpowiedzialność niewiele znaczy, jeśli pozostajemy w błędzie lub nie mamy wystarczająco dużo informacji, by podejmować przemyślane, świadome decyzje.

.

 

Jednym z największych wyzwań dla współczesnego małżeństwa jest to, że z powodu postępu medycyny i olbrzymiej poprawy standardów życia, większość z nas żyje dużo dłużej niż nasi przodkowie. Jeszcze niecałe pięćset  lat temu większość ludzi umierała przed trzydziestymi urodzinami. Przeciętny człowiek rzadko przeżywał infekcje, wojny, głód, zarazy, tyranie i powszechną codzienną harówkę, by zestarzeć się w wieku czterdziestu lat. Średnia długość życia młodej dziewczyny wynosiła dwadzieścia cztery lata. Tradycyjnie w dniu ślubu dostawała płat dobrej jakości materiału, z którego mogła uszyć suknię. Sześć czy siedem lat później robiono z niej całun. Kiedy ludzie się pobierali, wierzyli, że będą ze sobą razem „dopóki śmierć nas nie rozdzieli” i tak też właśnie było. Śmierć nadchodziła w niedługim czasie. Któreś z małżonków na ogół umierało w ciągu paru lat po narodzinach ich najmłodszego dziecka. W takiej sytuacji, gdy mężowie i żony zazwyczaj tracili młodego partnera, dużo łatwiej było idealizować małżeństwo. Często kończyło się, gdy małżonkowie byli jeszcze w sobie głęboko zakochani lub rozpaczliwie potrzebowali się by przeżyć. Raczej nie istniało powszechne doświadczenie dłuższych związków, czy naturalnych zmian w atmosferze małżeństwa, które towarzyszą trzydziestu do sześćdziesięciu latom wspólnego życia. Era pustego gniazda, w której pary żyją wspólnie dziesiątki lat po tym, jak ich dzieci dorosły i opuściły dom, to bardzo niedawne zjawisko. Stad wniosek. Jesteśmy ogólnie nieprzygotowani i nieumiejętni, jeśli chodzi o sztukę długotrwałych związków. Nie powinniśmy być zaskoczeni, że  wiele małżeństw trwa mniej więcej tyle samo, co te sprzed setek lat, tylko z tą różnicą, że kończą się one rozwodem a nie śmiercią

.

Tysiące lat temu społeczność ludzka wykształciła system, który skutecznie rozwinął zdolność chronienia swoich  młodych. Przetrwają najsilniejsi, nie najszczęśliwsi. Komórka społeczna zwana rodziną, pełniła pożyteczną funkcję grupy, mniejszej niż plemię czy klan, odpowiedzialnej za opiekę nad potomstwem. W miarę upływu czasu, związek pomiędzy dorosłymi już partnerami tych komórek społecznych, miał coraz bardziej formalny charakter, aż wreszcie zrytualizował  w instytucję zwaną jako małżeństwo. Bez wątpienia przyniosło to jakieś społeczne korzyści, ale jest niewiele dowodów na to, że miało cokolwiek wspólnego z pojęciem ludzkiego szczęścia, lub miłości. Były to ośrodki bardziej przeżycia, sposobem mężczyzn i kobiet na ochronę siebie i swoich dzieci. Konflikty, rozczarowania czy niezadowolenie, miały mniejsze znaczenie niż walka o przeżycie. Szczęście, satysfakcja i dobry seks nie były celem małżeństwa. Biorąc pod uwagę średnią długość życia, jeżeli komuś nie podobał się współmałżonek, to w końcu jak długo musiał z nim żyć?

Nie będąc zaabsorbowani kwestiami fizycznego przetrwania, spodziewamy się, że małżeństwo da nam dużo szczęścia. Jeśli zaś nie jesteśmy szczęśliwi w małżeństwie, nie potrafimy dłużej zaakceptować przekonania, że powinniśmy w nim pozostać „dopóki śmierć nas nie rozdzieli”, ponieważ może to jeszcze naprawdę długo potrwać. Jeżeli pierwotne małżeństwo nie powstało, aby zapewnić fizyczną i emocjonalną satysfakcję, to gdzie i jak mieliśmy się nauczyć uczynić z długoletniego związku emocjonalnie udane doświadczenie? Dlaczego przyjmujemy, że z natury wiemy jak to uczynić, jak przydługi związek zamienić w trwającą całe życie satysfakcjonującą relację? Nic nie sugeruje przecież, by nasi przodkowie posiadali takie umiejętności.

Życie w materialistycznym świecie, w jakim żyjemy teraz, ma głęboki wpływ na naszą zdolność do bycia szczęśliwym w małżeństwie. Stres związany z zarabianiem i wydawaniem pieniędzy, jest ważniejszy niż ta podstawowa komórka społeczna. Magazyny prezentujące mieszkania sławnych ludzi i zamieszczają kuszące reklamy, propagujące obnoszenie się ze swoim bogactwem. Reklamy telewizyjne pokazują najnowsze samochody, modne kurorty i inne dobra służące jako barometr statusu społecznego. Każdy dzień przynosi kolejne kilogramy katalogów, mających wydrenować nasze portfele poprzez napominanie nas, że moglibyśmy mieć znacznie więcej. Ta nieustanna materialistyczna presja, stawia przed wieloma małżeństwami nierealne cele,  karząc im wierzyć,  że nasze związki nie mogą być dobre, o ile nie towarzyszy im odpowiedni status i wszystkie odpowiednie zabawki. Uczucia łączące małżonków, tak istotne dla związku, mogą ulec osłabieniu, kiedy przedkładamy akumulowanie bogactwa i dóbr materialnych nad emocjonalne potrzeby naszych partnerów.

Niedostatecznie cenionym czynnikiem wywierającym presję na współczesne małżeństwo, jest zwiększające się tempo życia. Jakby organizowanie rodziny z dwójką pracujących rodziców nie było już wystarczająco trudne, musimy się borykać z nieustającym napływem informacji. Poczta kurierska jest już zbyt wolna, wysyłamy pocztę elektroniczną, lepiej, przekazujemy sobie natychmiast wiadomości komunikatorem internetowym. Ale po co możemy zostawiać wiadomość skoro możemy od razu zadzwonić na komórkę? Te i setki innych uprawnień miały oszczędzić nam czas, który moglibyśmy spożytkować na relaks, najchętniej z naszymi rodzinami. Zamiast tego żyjemy teraz w świecie, który tak przyspiesza, że nikt na nic nie ma czasu. Technologia przyniosła nam urządzenia radykalnie polepszające wydajność  i bardzo poprawiła nasze życie, lecz przyspieszając je i dostarczając nam niekończących się rozrywek, od których trudno uciec. Telewizja, wideo, playstation, Internet, technologia tak naprawdę pozbawiła nas codziennego odpoczynku. Przyspieszyła tempo życia, zamiast je zwolnić, a ciągle rosnący pęd, stres ma okrutny wpływ. Czy można sobie wyobrazić kogoś, kto mówi „tego dokumentu nie da się dostarczyć do poniedziałku, wiec zróbmy sobie wolny weekend?”Zamiast tego, dokument zostaje nam przefaksowany lub wysłany pocztą elektroniczną i pracujemy nad nim w weekend, a partner pracuje poza domem lub w drugim pokoju. Koniec końców, kiedy w tym zabieganym świecie mamy wolną chwilę, często myślimy najpierw o zrobieniu czegoś wyłącznie dla siebie. Zrobienie czegoś wspólnie jako para wydaje się znajdować daleko na liście priorytetów.

Nasza kultura jeszcze bardziej osłabiła małżeństwo, zdejmując piętno z jego rozwiązania, z rozwodu. Mówiąc wprost. Jesteśmy przyzwyczajeni do rozwodu. Każdy z nas ma przyjaciół, krewnych, znajomych, którzy się rozwiedli lub rozwodzą. Zbyt dobrze znamy emocjonalne i finansowe konsekwencje nieudanego małżeństwa. Pochłaniamy smakowite szczegóły postępowania rozwodowego sławnych i bogatych, zamieszczanych w kolorowych magazynach. W miarę jak rośnie liczba rozwodów, stał się on bardziej osiągalny prawnie i dopuszczalny społecznie. Pokolenie lub dwa wstecz, pary, a zwłaszcza kobiety, były piętnowane w przypadku rozwodu. Dziś rozwiedzeni zwyczajnie dołączają do większości, która ma już pierwsze małżeństwo za sobą. Ci, którzy jeszcze dwa pokolenia temu być może zostaliby w związku i staraliby się, żeby wszystko się ułożyło, teraz uważają rozwód za łatwiejszy do uzyskania i zaakceptowania, niż praca nad relacją, by uczynić ja bardziej satysfakcjonującą. Życie w społeczeństwie, w którym rozwód stał się tak powszechny, podczas gdy jego konsekwencje nadal są przerażające, podważyło naszą wiarę w szanse powodzenia małżeństwa.

Wszystkie te czynniki, wywierają wielką presję i osłabiają szansę powodzenia stałych związków. Popełniamy błędy w wyborze partnera, ponieważ nie wiemy czy nie umiemy przewidzieć jakiego partnera będziemy potrzebować, by sprostać wymaganiom długoterminowego związku. Frustracje, zbyt często prowadzą do decyzji o rozwodzie, zamiast o decyzji zmiany siebie. Panuje mniejsza gotowość i umiejętność zrozumienia oraz rozwiązywania małżeńskich problemów. Okazuje się, że wiele z nas nie wie, jak osiągnąć udane małżeństwo, bo zbytnio polegamy na błędnych przekonaniach, na mitach..

Miłość nam wystarczy

Szczęście małżeńskie to mit, im szybciej to zrozumiemy, tym większe szanse powodzenia. Bezwarunkowa miłość, konieczna dla niemowląt i małych dzieci nie istnieje i nie powinna miedzy małżonkami. Żyjemy w kulturze, która nade wszystko ceni troskę o własne szczęście. W wyniku mitów sugerujących, że romantyczna miłość wystarczy, nie mamy umiejętności rozwijania długotrwałych bliskich relacji, ani nie jesteśmy przygotowani by sobie w takich relacjach radzić. Szczęście sprowadzamy dopoziomu chemii i instynktu Choć miłość jest cudowna, to nie pokona wszystkiego i sama z pewnością nie jest w stanie zapobiec problemom, tym bardziej je rozwiązać.

Mówię przez cały czas a partner mnie nie słucha

Większość z nas potrafi zagadać na śmierć a w rzeczywistości kiepsko się porozumiewamy. Żyjemy w czasach, które zachęcają do otwartego mówienia o swoich uczuciach, lecz nie uczą jak rozróżniać pomocne od tych szkodliwych. Niewiele z nas potrafi skutecznie mówić czy słuchać. Telewizyjne talk-show pełne są ekspertów małżeńskich, którzy doradzają nam by mówić „prosto z mostu” i być „brutalnie szczerym”, aby nasi partnerzy wiedzieli co naprawdę czujemy i czego potrzebujemy. Brutalna szczerość częściej sprzyja brutalności niż szczerości. Małżonkowie używają swojej wersji prawdy by zmusić partnera do posłuszeństwa.

Ludzie tak naprawdę się nie zmieniają

Staramy się zmieniać swoje związki w bezowocny sposób, twierdząc, że ludzie się nie zmieniają. Również wiele z nas obawia się prawdziwej zmiany, że wolimy uciec niż zobowiązać się do ciężkiej pracy, potrzebnej do osiągnięcia tego, czego jak twierdzimy pragniemy. Zmiana jest zawsze możliwa pod warunkiem, że partner tego chce. Wygodne życie u boku partnera, który spełnia nasze potrzeby wiedzie prym. Toksyczne relacje, toksyczne osobowości są zmorą naszych czasów.

Dzieci umacniają małżeństwo

Powiedzmy to głośno i wyraźnie dzieci stanowią olbrzymie zagrożenie dla małżeństwa. Ten szeroki temat opisałam w odrębnym artykule. Trudno jest przyznać, że dzieci, które tak kochamy, mogą wbić klin pomiędzy parę, zwłaszcza jeżeli jednym z najważniejszych powodów zawarcia ślubu  było założenie rodziny. Jednakże rzeczywistość jest taka, że w świecie, w którym oboje partnerzy już pracują i nie spędzają wystarczająco dużo czasu ze sobą, pojawienie się dzieci zazwyczaj zżera resztki fizycznej i emocjonalnej energii, którą mieli dla siebie. Nawet gdy zażarcie kochają swoje potomstwo, nawet gdy sądzą, iż byli przygotowani na te ogromną dezorganizację ich wspólnego życia, naturalne oddanie się dzieciom rozdziera małżeństwo od podszewki. Jeżeli posiadają dziecko z jakąkolwiek ułomnością, dodatkowym problemem fizycznie czy umysłowym upośledzeniem, czy zespołem nadpobudliwości ruchowej, muszą walczyć ze zdwojonymi siłami o ocalenie ich małżeństwa

Rewolucja seksualna sprawiła, ze wspaniały seks jest łatwiejszy niż kiedykolwiek

Zasłona dyskrecji otaczająca seks została zerwana. Wciąż dowiadujemy się o nowych sztuczkach łóżkowych. Żaden problem nie jest już zbyt krepujący, by go omówić. Rozrywka telewizyjna stawia seks w centrum i na widoku, bohaterowie omawiają swoje życie erotyczne i zaliczają nowych partnerów tak ochoczo i swobodnie jakby zmieniali garderobę. Nasze życie przesycone jest obrazami pięknych ludzi uprawiających seks wszech czasów. Skoro seks jest wszędzie, i skoro wiedza o tym jak go osiągnąć, jest dostępniejsza niż kiedykolwiek, dlaczego nie bawimy się tak świetnie we własnym małżeńskim łóżku?. Ponieważ nie jesteśmy sami. Te wszechobecne obrazy wszystkich innych uprawiających seks paradoksalnie utrudniają relaks i udane życie miłosne. Nawet jeżeli żartujemy z tych nierealistycznych przedstawień ludzi, którzy nigdy nie są wyczerpani pracą ani dziećmi, którym nigdy nie zagroziło widmo podwójnej oponki w talii i starzenia się, których libido nie osłabia nieświeży oddech partnera ani sterta niezapłaconych rachunków, nadal pozostajemy pod ich wpływem. Poczucie,  że ani ja ani partner nigdy im nie dorównamy, że gdzieś jest ktoś, kto będzie nas bardziej pociągał, albo ktoś, dla kogo my będziemy bardziej atrakcyjni, i że tracimy coś, ponieważ wszyscy się bawią lepiej niż my. Przez nie wierzymy, że naturalna ewolucja związku, od oślepiających fajerwerków zadurzenia do spokojnego płomienia dojrzałej miłości, oznacza stratę przyjemności i pogodzenie się z szarością życia.

Dzisiaj znacznie trudniej rzeczywistym ludziom utrzymać udane małżeństwo. Nic, co robimy dla uratowania swojego związku nie zadziała, dopóki nie skoncentrujemy się na tym, co ważne i będziemy propagować mity, które zniekształcają nasze oczekiwania i zrozumienie małżeńskiego życia. Gdy już to zaakceptujemy, pora zacząć powalać jeden mit za drugim. Największa bronią w bitwie o przetrwanie i poprawę jakości relacji, jest świadomość wątłości małżeńskiej więzi. Nigdy nie możemy przyjąć naszego partnera jako pewnik. Każdy z małżonków musi zrozumieć i zaakceptować, ile troski i wysiłku wymaga utrzymanie serdecznych, dających wsparcie stosunków na przestrzeni wielu lat. Jednym z największych niebezpieczeństw grożących małżeństwu jest samozadowolenie, podsycane przez niemądrą wiarę w nadmierne romantyczne kłamstwa na temat istnienia drugiej połowy i małżeńskiego szczęścia. Nasza zdolność do miłości nigdy nie zostanie naprawdę sprawdzona, dopóki będziemy naiwnie idealizować ukochaną osobę. Dopiero kiedy doświadczymy rozczarowania i nauczymy się jak kochać partnera pomimo świadomości jego wad, zdamy ten test na dorosłość. Nigdy nie będzie recepty na udane małżeństwo. Na pewnym poziomie wymaga to gotowości do zrezygnowania z romantycznego marzenia, że mąż czy żona będzie w stanie dać nam wszystko czego potrzebujemy, zarówno fizycznie jak i emocjonalnie. Nawet najbardziej zmotywowani i dojrzali dorośli, przekonają się, że udane małżeństwo wymaga zdolności pogodzenia się z rozczarowaniem i obniżeniem oczekiwań. Trwałe związki nie są częścią naturalnego porządku. Musimy przejść w relacji z kłamstwa do prawdy, z fantazji do rzeczywistości, z nastoletniej tęsknoty do dojrzałej miłości, przejść czasem bolesną transformację, by nauczyć się kochać kogoś, być i żyć z kimś, kogo wybraliśmy za towarzysza życia wraz z jego niedoskonałościami.

 

 

 

Artykuł opublikowany w czerwcu, zmieniony dla ZielonyDziennik.pl Magdalena Undro Londyn

 

 

 


Poleć artykuł:  Ustaw jako status na GGWrzuć na Wykop.plDodaj na Śledzik.plOpublikuj na Facebook
Podobne artykuły
43
wyświetlenia: 3901
42
wyświetlenia: 1861
33
wyświetlenia: 1372
32
wyświetlenia: 2742
31
wyświetlenia: 3804
30
wyświetlenia: 3219
29
wyświetlenia: 1887
26
wyświetlenia: 1229
25
wyświetlenia: 1131
Powiązane tematy



Jestem pod dużym wrażeniem Pani wiedzy i przemyśleń. Pozdrawiam.

  tomeh  (www),  06/02/2010

Wszystko zależy, nie ma nie udanych związków i udanych - to jaki będzie to zależy tylko od pary osób.

No nie... Pani Magdo... Mimo sympatii do Pani nie zgadzam się z tym co Pani napisała. To nie jest cała "prawda o współczesnym małżeństwie", a raczej zaobserwowane w dzisiejszych małżeństwach patologie. Jest jednak na tym świecie trochę udanych, niepatologicznych małżeństw. Mogę to powiedzieć na podstawie nie tylko własnego małżeństwa. Znam kilka podobnych. Żeby jednak takie udane małżeństwo zaistniało, to jego kandydaci muszą dobrze do niego dojrzeć i przede wszystkim dokonać właściwego wyboru. A wiadomo, że jest to bardzo ważny wybór. Wybór najczęściej na całe życie. W udanym małżeństwie małżonkowie są nawzajem z siebie zadowoleni przez długie lata. I co z tego, że gniazdo w pewnym momencie pustoszeje? Pojawiają się przecież wkrótce wnuki i więzi rodzinne, także małżeńskie zacieśniają się jeszcze bardziej. Nie wiem jakie potrzeby, które są normalnie zaspokajane przez małżonków, nie mogą być w pełni spełnione w małżeństwie. Problemy w tej kwestii mogą się pojawić tylko wtedy, jeśli małżonkowie się źle dobiorą, lub jeśli któreś z nich samo nie wie czego chce.
Ale może nie do końca rozumiem Pani przemyślenia z prostego powodu. Mnie akurat się pod tym względem udało. Nie twierdzę, że była to jakaś zimna kalkulacja. Wręcz przeciwnie. Zakochałem się od pierwszego wejrzenia i do tej pory, po 31 latach mi to nie przeszło. Ale poza tym był to jednocześnie świadomy i dobrze przemyślany wybór. Tak się składa, że zrobiłem niestety w życiu wiele błędów, ale nie zrobiłem błędu w kwestii mojego małżeństwa. Co ciekawe moja żona twierdzi dokładnie to samo.
Życzę wszystkim młodym ludziom obok zwykłego zakochania, podobnego dojrzałego i przemyślanego wyboru.

Dziękuję za obszerny komentarz i podzielenie się własnym doświadczeniem, ale mimo sympatii do pana przyznam, że chyba nie do końca zrozumiał pan myśl artykułu. Opisane jest tu wiele czynników, które wpływają na nasze życie, na jego jakość, na drogę przemiany małżonków, dzięki której jesteśmy przygotowani na trudności jakie mogą nas spotkać na tej czasem trudnej drodze, jaką jest dojrzewanie i wspólne wychowanie dla siebie. Nikt nie rodzi się ze zdolnościami do bycia mężem czy żoną, i jak historia pokazuje, nie mamy na przestrzeni tych chociażby 200 lat skąd czerpać wzorce. Bycie szczęśliwą mężatką czy małożonkiem ma oznaczać, że nie podsiada pan wiedzy na temat czynników wpływających na destabilizację związków? Miło mi słyszeć, że również jest pan zadowolony ze swojego życia i błędy, które pan popełnił, nie miały wpływu na pana relacje. Nie napisałam, że jest to cała prawda o współczesnym małżeństwie:)
I nie sądzę, by opisane tu czynniki były patologią. Pozdrawiam

  pirx,  06/02/2010

Chyba pierwszy raz się z Panem zgodzę panie Adamie Szczepański . Wydaje mi się , że młodzi zbyt pochopnie zawierają związki .U młodych osób 'wierność niemal dozgonną" jednemu partnerowi obserwuję wtedy, gdy powinno jej nie być . Mianowicie na etapie "chodzenia" ze sobą . Moim zdaniem , człowiek przed małżeństwem powinien mięć ze trzy mniej lub bardziej "poważne " związki . Aby zwyczajnie nabrać doświadczenia, nauczyć się żyć z kimś . A także i poznać siebie . Podejrzewam , że wiele osób małżeństwo (pierwsze) traktuje, jak poligon doświadczalny . I zwyczajnie źle wybiera partnera . Bo właściwy wybór, w czym bezwzględnie się z panem zgadzam, jest niezwykle trudną sztuką . I potem bardzo w życiu pomaga .

Nic dodać,nic ując,to samo myślę,lecz nie potrafiłbym tak wyrazić.Brawo!

Punkty dla autora artykułu: 394
  Gamka  (www),  07/02/2010

W obecnych czasach jakie przyszło nam żyć ,to przede wszystkim pogoń za doskonałym wykształceniem...
Następnym etapem jest znalezienie pracy w której mamy się spełnić ,zarobić dużo aby żyć na dobrym poziomie w społeczeństwie. W końcu budzimy się z tego szoku sukcesu jaki udało nam się zdobyć albo i nie, i uznajemy, że wypadałoby założyć rodzinę. Wielka miłość ,zaślepienie . Legalizujemy – tzn. zawieramy związek małżeński -. Jesteśmy razem. Oboje pracujemy całymi dniami ( taki teraz jest charakter pracy ) więc nie mamy czasu na prawidłowy rozwój tej rodziny. Często zdarza się ,że nie widujemy się całymi dniami spotykamy się tylko w sypialni..... dobry seks.... ;:) ale często to wszystko .
Gdzie tutaj jest miejsce i czas na rozmowy w ciągu dnia ? Nie potrafimy rozmawiać z sobą ,zaczynają się problemy ....nie potrafimy żyć razem ale żyjemy obok siebie. Niby wyboru dokonaliśmy dobrego, była wielka miłość, która niestety nie rozkwitła bo brakło na nią czasu.- Rozwód! A co jeśli pojawiło się dziecko ? Znowuż brak czasu dla siebie ,pełne oddanie się dziecku ....zazdrość ,oddalenie.... Tak bardzo trudno młodym ludziom jest utrzymać to małżeństwo. Żyjemy razem ale obok siebie. Nie potrafimy żyć z kimś.
Nie ma już tych dawnych małżeństw naszych rodziców naszych dziadków, gdzieś po drodze zagubiliśmy te wartości, które tworzą dobre i kochające się małżeństwo. opierające się na wielkiej pięknej miłości wyrozumiałości, uległości ....życiu razem..
Ona chyba w obecnych czasach przybrała inny wymiar ....obecne małżeństwo to współczesne to tylko instytucja małżeństwa....często zawieranego kilka razy...i jesteśmy w 100% pewni ,że to następne będzie już idealne - ale czy oby na pewno ?
Pozdrawiam Gamka

Punkty dla autora artykułu: 200

Brawo ,moja krew!Daje punkty

Punkty dla autora artykułu: 100
  pirx,  07/02/2010

"Z rzeczy wiecznych miłość trwa najkrócej" to motto ze znanej książki pani bardzo wzięła sobie do serca . I am Pani sporo racji . Chciałem jednak odnieść się do tego zdania- "Brutalna szczerość częściej sprzyja brutalności niż szczerości." Święta prawda . Wiele osób nie odróżnia szczerości od zwykłego chamstwa, czy prostactwa . Trzeba zawsze, lub prawie zawsze być szczerym . Ale też trzeba mieć wyczucie, takt i dobre rozeznania sytuacji .

  elba,  08/02/2010

Pani Magda wykonała kawał dobrej roboty trafnie opisując charakter współczesnych małżenstw.
Sami możemy zaobserwować jak diametralnie różnią się one od tych zawieranych przez naszych dziadków, czy rodziców. Czasy są inne, role kobiet i mężczyzn w małżenstwie uległy zmianie. Zrywając z dotychczasowym wzorcem małżeństw, postawiono na równe prawa w obowiązkach i przyjemnościach.
Pary dobierają się poprzez zakochanie ale sama miłość nie wystarcza, by poświęcić dla niej całe życie i stworzyć stabilny związek. To rzeczywiście za mało!
Współczesne małżeństwo opiera sie bardziej na partnerstwie i przyjaźni. Gdy tego nie ma rozpadają się, gdy czar zakochania pryska.

  pirx,  08/02/2010

Gdyby były oparte na przyjaźni, to by się nie rozpadały , jak domki z kart przy byle kłopocie;)

  elba,  08/02/2010

Zastanawiam się też, jaki wpływ na trwałość małżeństw będą miały banki i zaciągane przez małżonków kredyty na budowę domów ze spłatą np. przez 30 lat. Czy wpłynie to na mniejszą ilość rozwodów?

  Gamka  (www),  09/02/2010

Właśnie o to chodzi, że nie ma żadnego wpływu ....dopiero wtedy zaczyna się gehenna :(((

  Dar19.30,  09/02/2010

Doskonały artykuł trafiający w sedno sprawy ....Dziękuję

Prawie zupełnie nie zgadzam się z poglądami autorki na temat szczęścia w związkach małżeńskich.
Jej opinia na ten temat jest wynikiem pośpiesznych i pobieżnych obserwacji, takich jak i charakter życia wielu jej rówieśników. Brak cierpliwości i chęci do pokonywania trudności pojawiających się w małżeństwie, a korzystanie jedynie z możliwości jak najszybszego zaspokojenia własnych ambicji i pozbycia się problemu, bez zastanowienia się nad konsekwencjami takiego czynu. - dzieci, rodzina, przyjaciele, dom.Wszystko się zmienia.
Trwały i satysfakcjonujący związek buduje się przez lata.

tak zgadzam się, trwały związek buduje się przez lata, ale zawsze od czegoś się zaczyna.. a to jak się zaczyna jest tez podstawą przyszłości, więc nawet to co powierzchowne na poczatku, nie jest bez znaczenia. Zgadzam się również-brak cierpliwości i chęci...niszczy wiele, nie tylko relacje małżeńskie.

  mpj,  09/02/2010

Dobre.

  chatul,  09/02/2010

Ciekawy artykuł, zwłaszcza pierwsza część, która odnosi się do samej biologicznej natury człowieka.

Zwrócę jednak uwagę na dwa błędy fleksyjne, które znalazly się w tekście. Mianowicie: "rozwiedzieni" i "oddziaływują". Oczywiście powinno być: "rozwiedzeni" [ bez "i" po "dz" ] oraz "oddziałują" [ bez "yw" po "ł" ]

Dziękuję, rzeczywiście się wkradły. Niestety w czasie szybkiego pisania, mam skłonność do zjadania albo dokładania literek:)

Bardzo dziękuję za komentarze i punkty. Pozdrawiam:)

Oficjalnie dołączam do grona tych 'pod wrażeniem' Pani artykułu :) Głębokim wrażeniem... Niby prawdy nienowe, ale zebrane razem nagle układają w głowie wiele bardzo pomieszanych pojęć w jeden zrozumiały porządek... Plus praktyczne wskazówki 'co robic' (oporócz rad 'czego nie robić' to baaardzo ważne!).
Nie wiem czy z tą 'krótkością' życia niegdyś toroche w ferworze argumentacji pani nie 'pojechała' (7 lat od kobierca do grobu???), ale tak czy tak pozostaję z nowym poczuciem zrozumienia - 'acha - no właśnie tak jest!'

+ punkty :)

Punkty dla autora artykułu: 350
  skrzydlate  (www),  10/02/2010

świetny artykuł,
rozumiem, że dopuszczamy istnienie rodzynek, bo znam takie

Punkty dla autora artykułu: 66

Trafne spostrzeżenia. Kiedyś pewien mężczyzna powiedział mi, że dążenie do ślubu to głupota, bo instytucja małżeństwa się kończy, że w XXI w małżeństwo jest już przeżytkiem. To chyba kolejny dowód na to jak dostępność i powszechność rozwodów pomieszała niektórym w głowach. Z drugiej strony zastanawiającym jest fakt, dlaczego np. pary homoseksualne tak uporczywie demonstrują własne śluby.

"Z drugiej strony zastanawiającym jest fakt, dlaczego np. pary homoseksualne tak uporczywie demonstrują własne śluby. " - nie wszyscy, to tylko pewna grupa, robią hałas, bo mają swoje powody, większość chce spokojnie żyć

Może zwyczajnie cieszą się że nie muszą się już ukrywać przed ciemnogrodzkimi strażnikami moralności?

Tak to chyba jest, że osoby które zbyt dużo 'nienormalności' doswiadczyly tęsknią do 'normalności'... pelnych praw malzenskich, wspolnoty majatkowej i podatkowej, odrobiny wiecej szacunku społecznego (jak nie dobrowolnego to 'wymuszonego prawem') pewnie i naturalnego dzielenia praw rodzicielskich... ale to ostatnie to już całkiem inny temat...
A tak na marginesie - te 20-30% malżenstw szczesliwych to w Polsce ładnych parę milionów ludzi (dla których 'model klasyczny' się sprawdził) - nie ma co im wmawiać, że to jakiś przeżytek :))

Dziękuję, rzeczywiście ciekawe spostrzeżenie, fascynujące jest celebrowanie samego obrzędu zawarcia związku, niestety i to nie daje gwarancji.

Mam wrażenie, że gdyby ludzie jakoś tak czesciej pamietali, że to ciągle nie daje gwarancji, a bledy nie rozwiazane w jednym stadle, powtorza sie w nastepnym - może bardziej by 'dbali o związek'...

Jest super, jest super...Jest Pani profesjonalną dziennikarką, stąd tekst czyta się znakomicie.Podrawiam.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 
Autor
16
wyświetlenia: 1631
5
wyświetlenia: 381
8
wyświetlenia: 420
6
wyświetlenia: 1478
8
wyświetlenia: 395
25
wyświetlenia: 6582
Artykuł
Dodatkowe informacje
O artykule w internecie


Akcja Lubię czytać!


O EIOBA
Artykuły
Odkrywaj
Publikuj
Społeczność
Książki
Statystyki
Użytkownicy online: 435
Zarejestrowani: 17.878
Komentarze: 43.585
Artykuły: 9.546
EIOBA Świat

© 2005-2010 grupa EIOBA. Wrocław, Polska