JustPaste.it

Herbalife - podstawowe informacje

1. Nazwa grupy: Herbalife

2. Inne nazwy:

Brak danych

3. Organizacje satelitarne:

Herbalife Family Foundation (HFF) – Fundacja Rodziny Herbalife; powołana w 1994 r. przez Marka Hughes`a została utworzona w celu udzielania pomocy „dzieciom specjalnej troski” poprzez różne organizacje działające lokalnie, na szczeblu krajowym i międzynarodowym.

Herbalife International Family Foundation – organizacja siostrzana HFF, jednostka prawnie niezależna, założona w 1999 r., zakłada działalność charytatywną rozszerzoną na inne kraje świata.

Organizacje prawdopodobnie wspierane przez Family Foundation:


D.A.R.E. (Organizacja ds. zapobiegania narkomanii)
The Hunger Project (Projekt „Głód”)
Klinika Johna Tracy
Children`s Medical Research, Inc. (Badania medyczne na rzecz dzieci)
SHARE, Inc.
Friends of Child Advocates
The Wellnes Community (Stowarzyszenie Dobroci)
Stuart House (Fundacja Ofiar Gwałtu)
Resources for Infant Educators (Źródła dla nauczycieli dzieci)
Serce Los Angeles
The Fresh Foun (Fundacja Czyste Powietrze)
ACCH Dunblane, Szkocja
Variety Club of Great Britan

4. Założyciel:

Mark Hughes (1956 - ...)

5. Geneza:

Firma Herbalife została założona w 1980 r. w USA przez 24–letniego (wówczas) Marka Hughes`a, po tym jak jego matka, hollywoodzka aktorka, uzależniła się od zażywanych farmakologicznych środków odchudzających i zmarła na skutek przedawkowania. Wtedy Mark postanowił znaleźć metodę pozwalającą kontrolować ludziom swoją wagę i z wielką pasją zajął się problemem odżywiania i kontrolowania wagi. Ideą Marka było poprawienie sposobu odżywiania i stylu życia ludzi na całym świecie. Wraz z grupą osób ds. żywienia opracował specjalny program odnowy skóry i włosów, który miałby polepszyć nie tylko sam wygląd, ale i stan zdrowia organizmu, a nawet samopoczucie. Mark przyjął dla swej firmy system sprzedaży bezpośredniej własnych produktów poprzez Niezależnych Dystrybutorów i Konsultantów firmy.

Polski oddział firmy – Herbalife Polska Sp. z o. o. - działa w Polsce od 1994 r.

6. Nauka:

Filozofia Herbalife opiera się na koncepcji jak najlepszego odżywiania organizmu (polecane jest odżywianie komórkowe). W tym celu należy dostarczać ludziom na całym świecie najlepsze produkty do kontrolowania wagi ciała. Mają to być wyłącznie produkty Herbalife, odżywcze i kosmetyczne (oparte na naturalnych składnikach). Dzięki stosowaniu tych produktów organizm będzie w stanie odeprzeć negatywny wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Nazywane jest to „optymalnym wyżywieniem”, które rzekomo ma prowadzić krok po kroku do zdrowej, energicznej i witalnej formy organizmu.

7. Praktyka:

Produktów Herbalife nie można kupić w żadnym sklepie, aptece, hurtowni, a nawet siedzibie firmy. Są one udostępniane jedynie przez sieć upoważnionych dystrybutorów. Możliwość współpracy z Herbalife jest dostępna dla wszystkich osób, bez względu na wykształcenie, doświadczenie zawodowe, płeć, wiek (warunkiem jest, że kandydat musi mieć ukończone 18 lat).

Spotkania kandydatów na Dystrybutorów organizowane są zazwyczaj na wyższych uczelniach, gmachach, bibliotekach (ma to dodać rangi i prestiżu). „Rytuałem powitalnym” jest potrząsanie firmowym pudełkiem, w którym znajdują się preslingi (tabletki). W zapewnieniach liderów są one zjadane przez nich jednorazowo po 7-10 sztuk dziennie. Każdy nowy dystrybutor jest zobowiązany do zażywania produktów Herbalife, przez co jego kontakty z klientami mają być bardziej wiarygodne i przynosić większe zyski.

Aby zostać Niezależnym Dystrybutorem Herbalife należy podpisać umowę ze sponsorem, czyli aktywnym autoryzowanym Dystrybutorem Herbalife. W tym celu trzeba wypełnić wniosek znajdujący się jedynie w oficjalnym Zestawie Dystrybutora (IBP), co jest równoznaczne z jego zakupem. Koszt takiego zestawu to ok. 369 zł. Zestaw ten upoważnia do otrzymania produktów po „promocyjnej” cenie z 25% zniżką oraz rozpoczęcie własnego biznesu (trzeba mieć zarejestrowaną własną działalność handlową).

By móc zacząć pracować w firmie, należy odbyć szkolenia, które krok po kroku uczą wykonywania przyszłej pracy. Szkolenia te są zazwyczaj „bezpłatnymi” szkoleniami zagranicznymi (w rzeczywistości kandydat pokrywa koszty przejazdu, noclegów, wyżywienia oraz spotkań rozrywkowych typu: dyskoteki, przyjęcia integracyjne). Szkolenia odbywają się co drugi weekend. Głównym celem szkoleń zagranicznych jest nakłonienie nowych osób do wykupienia pakietu firmy za sumę 14 tys. zł. Taki zakup jest warunkiem awansu – by nie być już zwykłym szeregowym sprzedawcą. Praca w firmie odbywa się po 5-7 godzin tygodniowo, plus soboty po 6 godzin. Dniem wolnym od pracy jest piątek.

8. Organizacja:

Herbalife jest międzynarodową korporacją z główną siedzibą w Los Angeles w Kaliforni (USA).

Firma zajmuje się sprzedażą bezpośrednią własnych produktów poprzez sieć Niezależnych Dystrybutorów (są szefami sami dla siebie). Zaliczana jest do firm multilevelmarketingowych (MLM). W firmach tych hierarchia przypomina kształt piramidy. Struktura organizacyjna to znajdująca się na jednej stronie firma produkująca wyroby, a na drugiej dystrybutorzy, którzy są jednocześnie klientami firmy. Starają się kontaktować z jak największą liczbą ludzi, by przekonać ich, aby i oni stali się dystrybutorami lub by od nich kupowali jak największą liczbę produktów (nie zawsze pewnej jakości i za wygórowaną cenę).

Każdy dystrybutor pracuje sam na siebie (musi mieć zgłoszoną działalność handlową), towar odbiera od firmy za 50% wartości ostatecznej detalicznej ceny i pozyskuje dla siebie kolejnych dystrybutorów. Im posiada większą ich liczbę, tym ma większą zniżkę na towar i jednocześnie wzrasta jego pozycja w hierarchii (do tego zalicza się także w jej ramach prestiż i różne przywileje).

Poza tym Herbalife posiada Radę Naukową Herbalife, w skład której wchodzą ludzie nadzorujący rozwój produktów, ich testowanie oraz edukację żywieniową Herbalife (szkolenia).

By zapewnić konsultantom Herbalife uzyskanie właściwego „wyszkolenia”, firma używa do tego satelitarnej sieci telewizyjnej HBN. W Polsce za pośrednictwem satelity można oglądać HBN dwa razy w tygodniu.

Istnieje również magazyn Today zawierający informacje na temat nowych produktów, jak również oficjalna strona internetowa Herbalife, zawierająca wiele informacji o wszystkim, co „związane” jest z firmą.

Firma jest członkiem Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Herbalife Polska Sp. z o. o. ma swoją główną siedzibę w Jankach koło Warszawy. Inne oddziały firmy to „biura” Niezależnych Dystrybutorów Herbalife istniejące w większych miastach Polski (Wrocław, Poznań).

9. Stosowane metody rekrutacji:

Sposoby pozyskiwania kandydatów do ogromnej handlowej piramidy są podobne do metod werbowania nowych członków sekt. Używane są do tego taktyki psychologiczne. Wykorzystuje się uczucie zazdrości. Potencjalni dystrybutorzy są uczestnikami szkoleń, podczas których uczą się jak zachowywać się wobec klientów – wyrafinowane sposoby rozmowy opierają się na wywoływaniu uczucia, iż jeśli nie należy się do ich społeczności i nie dąży do tych samych celów życiowych, to życie traci sens.

Dla sprzedawców Herbalife nie jest istotne to, ile sami sprzedadzą, lecz czy uda im się zwerbować pożądaną ilość osób do hierarchii. Dlatego dystrybutorów spotkać można wszędzie tam, gdzie mogą spotkać największą ilość osób (rozdają ulotki z numerem telefonu, ogłaszają się w lokalnych gazetach, na przystankach autobusowych, posiadają swoje własne strony internetowe). Oferty te zawierają informacje, które w treści zawsze są podobne: „Praca na 2 godz. dziennie”, „Zarobek 10000 tys. zł. tygodniowo”; „Chcesz zmienić swoją sytuację finansową? Dzwoń....(Przyjdź...)”; itd.

Tym, którym uda się ulec propozycji szybkiego zarobku (zazwyczaj mówi się, iż to będzie praca biurowa), zaprasza się na wstępną rozmowę, tzw. mityng. Spotkanie to dynamiczny, wstępny wykład, podczas którego słuchacze dowiadują się, że organizacja szuka odpowiedzialnych i solidnych kandydatów. Natomiast resztę zabezpiecza firma, dlatego jej czynności są nietypowe.

Wprowadza się dezinformację co do aspektów funkcjonowania grupy, przy jednoczesnym zachęcaniu do dalszej działalności, co powoduje, że człowiek skłonny jest trzymać się oferty, która okazuje się mniej korzystna niż wyglądała na początku. Werbujący zazwyczaj okazują troskę i zrozumienie, mówiąc przy tym ze współczuciem: „Wiemy, ze odwróci się od Was rodzina, przyjaciele, nie zechcą pożyczyć Ci pieniędzy na zakupienie produktów Herbalife, gdyż zazdroszczą Ci, ze osiągniesz sukces. Nie martw się, my jesteśmy Twoją rodziną, z nami nie zginiesz. kiedy masz problemy nikt Cię lepiej od nas nie zrozumie. Z nami zapomnisz o problemach, będziesz żył bez kłopotów finansowych, na wyższej stopie życiowej”.

Duży nacisk kładzie się na to , by kandydaci uczestniczyli w „bezpłatnych” szkoleniach. Bez szkolenia nie ma pracy w firmie. Polegają one na tym, iż liderzy firmy do znudzenia powtarzają jedno i to samo, co można było usłyszeć wcześniej na spotkaniu. Dużo czasu poświęca się też wpływaniu na zmianę świadomości, często powtarza się słowa: „Musisz zmienić samego siebie, słuchać to co się do Ciebie mówi. Tylko od Ciebie zależy to, co usłyszysz, musisz pracować nad sobą dotąd, aż usłyszysz to, co byśmy chcieli. Jeszcze nie dość zmieniłeś samego siebie – musisz jeść nasze produkty”.

10. Relacje z otoczeniem:

W dzisiejszych czasach istniejący problem otyłości wśród ludzi staje się problemem wszelkich chorób. Dlatego moda na zgrabną, szczupłą sylwetkę i zdrową formę zaczyna ogarniać coraz większe rzesze ludzi. Herbalife powstała niejako w celu zaspokojenia tych społecznych oczekiwań i dążeń. Jej produkty mają być niezastąpione nie tylko w walce z nadwagą, ale i utrzymaniem czy niedoborem wagi.

Ludzie z Herbalife są określani jako „pełni energii, optymizmu i zadowolenia” dzięki pracy w tymże biznesie. Firma walczy w pewnym sensie z bezrobociem, pozwalając rzekomo zarabiać dystrybutorom jej produktów duże pieniądze. Natomiast głośne wyrażanie sprzeciwu co do praktyk firmy spotyka się z dezaprobatą, wrogością, a nawet agresją ze strony liderów firmy.

11. Ilość członków na świecie:

Według danych źródłowych istnieje ponad milion Niezależnych Dystrybutorów Herbalife na całym świecie.

12. Ilość członków w Polsce:

Trudno jest określić ilość członków w Polsce, nie posiadając odpowiednich danych stwierdzających częstotliwość organizowania spotkań meetingowych oraz ilość osób podpisujących umowy o dystrybucję.

13. Główne zagrożenia:

Pomimo, iż Herbalife nie jest organizacją religijną, to jej wewnętrzny dynamizm jest przyczyną tego, że niektórzy jej członkowie zachowują się tak, jakby to była ich religia, gdzie przynależność jest ważniejsza od celów, które głoszą. Podobnie jest w sektach, gdzie treść doktryny przekładana członkom znajduje się na drugim miejscu.

Zatem wpływ uczestnictwa w Herbalife na człowieka i jego zachowanie jest zaskakująco zgodny z wpływem jaki wywierają sekty na psychikę swoich członków. Bowiem celem każdej sekty jest totalne opanowanie uczuć i myślenia swoich członków. Jednym ze sposobów jest odcięcie jednostki od kręgu swoich byłych przyjaciół i rodziny. Kontakty z otoczeniem, w którym panuje krytyczne myślenie są zabronione, gdyż prawdziwym sensem życia jest optymizm i radość z zarabiania pieniędzy i odnoszenia sukcesów.

Nie wolno również zadawać pytań. Herbalife stara się nie dawać odpowiedzi na żadne pytania, chodzi im tylko i wyłącznie o osiągnięcie konkretnych celów.

14. Ciekawostki:

Chociaż sposób sprzedaży produktów Herbalife w systemie MLM jest prezentowany jako najefektywniejszy, to aż 70% produkcji zużywane jest przez ich dystrybutorów; powodem tego jest nie zmieniająca się zasada, że każdy dystrybutor jest użytkownikiem tego, co sam sprzedaje, z tego również powodu tylko 1/3 produktów może zostać sprzedana prawdziwym klientom, którzy nie uczestniczą już w tego typu dalszej sprzedaży.

Ciekawym faktem może być to, iż na odbywających się szkoleniach w ogóle nie porusza się tematu zgłaszania własnej działalności usługowej lub handlowej w odpowiednim urzędzie (Miejskim, Skarbowym czy ZUS–ie) – pytania dotyczące tej kwestii są zazwyczaj zbywane lakonicznie i z uśmiechem, iż nowych pracowników to nie obowiązuje.

Zakup i sprzedaż towarów firmy odbywa się bez odpowiedniej dokumentacji (faktur, dowodów zakupu).

15. Polecana bibliografia:

Sekty i fakty, nr 11 (3/2001)

Oprac. Monika Cieślak
Centrum Przeciwdziałania Psychomanipulacji

 

Źródło: Monika Cieślak