Login lub e-mail Hasło   

Netykieta

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.netykieta.dlawas.net
~ Wstęp ~ Netykieta jest to zbiór zasad kultury obowiązującej wszystkich(!) w Internecie ("Internet" jest nazwą własną konkretnej, największej na świecie sieci...
Wyświetlenia: 1.861 Zamieszczono 22/10/2006

~ Wstęp ~

   Netykieta jest to zbiór zasad kultury obowiązującej wszystkich(!) w Internecie ("Internet" jest nazwą własną konkretnej, największej na świecie sieci, pisze się ją zatem dużą literą). Co chyba najgorsze, bardzo wiele osób nawet nigdy nie słyszało o czymś takim jak netykieta. Niniejsza netykieta nie jest zbiorem sztywnych nakazów, ma na celu uświadomienie, pouczenie i zwrócenie uwagi na pewne zachowania i sytuacje.

   Służyć ma ona uświadomieniu bądź przypomnieniu pewnych zasad obowiązujących w bardzo już licznej społeczności internautów. A zasady służą nam wszystkim - mnie, Tobie i "im" - byśmy wszyscy mogli tworzyć zdrową społeczność w kraju (sieci) bez granic.

   Zasady każdej netykiety są aktualne niezależnie od daty jej napisania! To, że czasem coś gdzieś w sieci zauważyłeś, nie oznacza wcale, że to jest dobre i poprawne.

3 główne zasady:
  · Myśl(!)
  · Nie działaj na czyjąś szkodę
  · Nie nadużywaj


1. Komunikacja elektroniczna

E-mail

Poczty elektronicznej używaj "z głową".

Odbieraj pocztę codziennie, tak jak zaglądasz codziennie do skrzynki na listy z pocztą tradycyjną. Jeśli jest to niemożliwe, to staraj się to robić jak najczęściej. Natomiast gdy masz zamiar odbierać e-maile raz na miesiąc to albo nie podawaj nikomu swojego adresu, lub przy podawaniu zaznacz, że odbierasz pocztę średnio raz na miesiąc.

Pisz listy w formacie tekstowym, a nie HTML, chyba że akurat jest to konieczne, ale na pewno nie pisz standardowo (domyślnie) w formacie HTML. Po pierwsze wiadomości w formacie tekstowym zajmują znacznie mniej miejsca (KB), a po drugie wiele osób czyta pocztę choćby poprzez webmail'a (na stronach www, z poziomu przeglądarki internetowej) i jeśli nawet ma opcję podglądu wersji HTML, to za pewne tego nie zrobi i na marne pójdzie Twój trud. Nie wykorzystuj wszystkich możliwości związanych z formą listu HTML, jeśli już musisz pisać w tym formacie - niech list będzie bez zbędnych "wodotrysków", jak inna czcionka w każdej nowej linii, tysiące kolorów i dziesiątki wstawionych rysunków.

Używając polskich znaków diakrytycznych (tzw. ogonki np. "ą"), wybierz kodowanie ISO-8859-2, ew. UTF-8. W innym przypadku - wcale nie korzystaj z polskich literek.

Nie przesyłaj pocztą plików większych niż 200KB bez uprzedzenia adresata, i lepiej nie przesyłaj tą drogą dużych plików, jeśli to możliwe - lepiej użyć jednego z serwisów do przekazywanie przez sieć dużych plików, jak np. www.wyslijto.pl, czy www.rapidshare.de.

Załączniki zawsze (chyba że kompresja jest rzędu 1-3%) pakuj przed wysłaniem jakimś programem do kompresji. Najczęściej używanym formatem jest format ZIP

Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia

Jeśli wstawiasz stopkę w swoich emailach, to postaraj się żeby nie była ona dłuższa niż 3-4 linijki. Poprzedzaj ją separatorem np. "-- ". Ostatnio modne stało się umieszczanie złotych myśli jako stopki... pomyśl chwilę, czy ktoś będzie ją czytał i czy będzie szczęśliwy dostając choćby 20 raz tę samą złotą myśl? Umieszczaj w stopce informacje istotne, jak najkrótsze i konkretne. Jeśli chcesz umieszczać cytaty sławnych i podziwianych, to nie wysyłaj nikomu 2 razy tego samego w takim razie, bo to już się mija z celem.

Nie cytuj całej wiadomości, chyba że jest to niezbędne. Gdy cytujesz słowa "przedmówcy" to odpowiadaj pod każdym akapitem z osobna - cytuj fragmenty, do których się odnosisz (poniżej) i tak kolejno, jeśli email ma dłuższą treść lub dotyczącą kilku tematów. Gdy cytujesz większą część wiadomości, nie odnosząc się do jej konkretnych fragmentów - odpowiadaj powyżej cytatu, oddzielając przy tym odpowiedź od oryginalnej wiadomości kilkoma liniami odstępu. Jeśli nie jest to konieczne to nie cytuj nic z poprzedniego listu i tylko ewentualnie w temacie do otrzymanego tematu wiadomości dodaj "RE: " jeśli nie zrobi tego za Ciebie program obsługi poczty, co się chyba nie zdarza. Dobrze widziane jest przytaczanie tylko tych słów adresata, które są ważne w naszej wypowiedzi, a pozostałe usuwajmy, tak samo jak reklamy (stopki) dodawane automatycznie do wszystkich wiadomości na wielu serwerach z darmowymi kontami.

Struktura wiadomości email

Gdy rozsyłasz pocztę do grupy osób, korzystaj z pola "BCC" czyli "UDW" ("Ukryty do Wiadomości"), gdyż nie każdy musi sobie życzyć by jego adres e-mail został ujawniony pozostałym Twoim adresatom.

Sprawdzaj swój komputer w celu usuwania wirusów, byś nie przesyłał wirusów innym internautom.

Nie rozsyłaj spamu (niechcianej poczty: reklam zazwyczaj) - to grozi wyklęciem na wieki, jedno z najbardziej znienawidzonych przez wszystkich niepożądane działanie w Internecie.

Nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż oznaczają one raczej krzyk i nie nadużywaj tego.

Staraj się pamiętać o tym ażeby nadawać tytuł wysyłanym emailom, najlepiej odzwierciedlający zawartość wiadomości.

Przed przesłaniem dalej wiadomości powinno się usuwać nadmiar znaczników cytowania, żeby wiadomość nie składała się w 90% ze znaczków ">".

Komunikatory jak np. GG

Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia.

Gdy ustawiasz status opisowy w programie GG (lub podobnym np. Tlen) postaraj się żeby dawał on jakąkolwiek(!) informację, jeśli masz zamiar w nim pisać o sprawach nikomu(!) nie potrzebnych jak np. "papa!!! :)))))))))", "Elvis żyje", "Eminem the best", "kocham Iksińską". Status opisowy wykorzystuj wtedy, gdy masz coś (niekoniecznie, choć najlepiej) ważnego do przekazania w tej akurat formie jak np. "będę o godzinie 22:00", "tylko w ważnych sprawach", "dziś jestem do 23:00", "chętnie porozmawiam z kimś" itp.

Jeśli już piszesz do kogoś kto Cię nie zna i rozmawiasz z nim przez ten komunikator pierwszy raz, to wypada się przedstawić, bo ten nieszczęśnik zamiast choćby Twej ksywki widzi tylko Twój numer id (UIN).

Nie wstawiaj w wiadomości naraz całej galerii emoticon (tzw. buziek) np. 50 na raz, bo kogoś w końcu krew zaleje i poza tym jaki to ma sens? Emoticons mają, jak sama nazwa mówi, wyrażać uczucia, które nie tak łatwo przekazać przez Internet.

Nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż oznaczają one raczej krzyk i nie nadużywaj tego.

Forum dyskusyjne

Nie zadawaj pytania, na które już kiedyś została udzielona odpowiedź na forum i zanim je zadasz sprawdź zawsze czy nie ma na nie odpowiedzi w FAQ tej strony, na której jest forum dyskusyjne, użyj wyszukiwarki na forum, czy przejrzyj conajmniej dwie pierwsze strony forum.

Pisz rzeczowo i konkretnie, tak ażeby każdy Cię zrozumiał.

Nadawaj tematom tytuły, które krótko i rzeczowo będą odzwierciedlać treść w nich zawartą, po których osoba później szukająca czegoś na forum mogła to odnaleźć.

Nie używaj w stopce na forum obrazków o dużej wielkości (powyżej około 100 KB), ani nazbyt szerokich czy wysokich (około 150 pikseli), lub zbyt wiele linii tekstu.

E-mail, forum, grupy dyskusyjne

Staraj się nie przekraczać w swej stopce 3 linijek i jeśli nie jest automatycznie oddzielana stosuj separator np. "-- ".

Cytowanie wiadomości powinno być wyróżnione na tyle czytelnie, ażeby nie zlewał się tekst oryginalny (cytowany) z właśnie pisanym.

2. Blogi

Tworzenie

Osobiście uważam, iż przy tworzeniu bloga może być dużo większa swoboda techniczna, graficzna i wogóle niż przy normalnej stronie www, która ma przekazywać konkretną treść - w końcu to czyjś "prywatny" dziennik, ale szanujmy, zwłaszcza wzrok, odwiedzających naszego bloga, aby nie było tam 30 jaskrawych kolorów jako tło, 50 wielkich animowanych 'skaczących' gifów, aby nie dostać oczopląsu zanim odnajdzie się w tym wszystkim jakąś treść.

Pisząc bloga i opisując zdarzenia i ludzi pamiętaj o ich prywatności i o tym, że zanim opiszesz ich historie (nawet gdy są także Twoimi) czy ich samych, warto by się zapytać czy chcą stać się "osobami publicznymi" - na codzień lepiej używać samych inicjałów, czy tylko pierwszej litery pseudonimu czy też imienia.

Staraj się dbać o porządek "na swoim podwórku" i w ramach możliwości usuwaj złośliwe i spamerskie komentarze i wpisy do księgo gości.

Czytanie, uczestnictwo

Trolling - troll to złośliwy mały stwór (bajkowy)... jeśli nie chcesz być za takiego uznanym, staraj się nie powodować kłótni, nie prowokować, nie obrażać, a z drugiej strony nie daj się prowokować i nie odpowiadaj na prymitywne i niekulturalne zaczepki słowne.

Flooding - mówiąc prosto - zaśmiecanie bloga, zalewanie go wieloma, często identycznymi wpisami np. w komentarzach... nie zalewaj świata śmieciami - ani świata "rzeyczywistego", ani wirtualnego! Nikt nie chciałby mieszkać na wysypisku śmieci - nie róbmy go z blogów.

Spamowanie poprzez wpisy w księgach gości i komentarzach - nagminna praktyka, na pierwszy rzut oka wyglądająca dość niewinnie (zwłaszcza gdy ktoś reklamuje 'tylko' swojego bloga, a nie stronę www, np. sklep). Wchodzenie na kolejne blogi i zostawianie wszędzie identycznego wpisu "Hej, fajny blog, zapraszam na mój" jest prymitywną metodą promocji swojego bloga i praktyką denerwującą blogowiczów, którym nie jest wszystko jedno co się u nich na blogu dzieje. Jest to zwykły spam. Zwłaszcza gdy reklamowane są różne strony internetowe "dziwnych treści".

Jako, że blog jest swego rodzaju pamiętnikiem, zazwyczaj prywatnym dziennikiem, tym bardziej należy respektować czyjeś uczucia, przeżycia i poglądy i z wyczuciem pisać komentarze.

3. Strony www

Tworzenie

Twórz strony w standardzie (kodowania literek typowo polskich, tzw. ogonków) iso-8859-2.

Dobieraj tak kolory, żeby dało się choć na to patrzeć co zrobiłeś bez potrzeby natychmiastowego telefonu do okulisty po wizycie na Twojej stronie.

Nie umieszczaj na pierwszej stronie plików większych niż już maksymalnie 50KB, żeby choć pierwsza strona nie ładowała się w nieskończoność. Znam przypadki (bardzo wiele!) stron, gdzie na pierwszej stronie jest wstawiony obrazek gif np. animowany, który do niczego nie jest tam tak naprawdę potrzebny, a zajmuje np. 400KB.

Jeśli nie wiesz co to jest kompresja obrazu to koniecznie się tym zainteresuj, żeby Twoje zdjęcie przykładowo zamiast zajmować 20 KB nie zajmowało 200 KB kiedy różnica jakości będzie niezauważalna na monitorze.

Jeśli nie jest to akurat galeria zdjęć, to umieszczaj wszelkie obrazy w rozdzielczości 72 piksele na cal.

Mile bardzo są widziane strony tworzone w Notatniku, lub innym programie, w który pracuje się na kodzie, a nie w trybie WYSIWIG (ang. What You See Is What You Get, czyli to co widzisz to masz) jak np. choćby Microsoft Word. Takie strony tworzone w programach "wizualnych" do www wynikowo są dużo większe - nawet 20-krotnie w porównaniu z taką samą stroną wykonaną w trybie tekstowym.

Nie przywłaszczaj sobie bezprawnie owoców pracy innych osób.

Pamiętaj, że Twoja strona może nie zawsze być widoczną dla innych w taki sam sposób w jaki Ty ją widzisz na swoim komputerze.

Posiadaj zawsze zainstalowane najnowsze wersje trzech najpopularniejszych przeglądarek (Internet Explorer, FireFox i Opera) i staraj się aby strona była w nich dostępna i dobrze wyglądała.

Publikacja

Nie twórz nie wiadomo ilu aliasów (czyli domen np. na prv.pl) do swojej strony tylko dla tego, że są darmowe. Jeśli to tylko możliwe niech do Twojej witryny prowadzi jeden lub dwa adresy, lecz nie więcej, bo tylko wprowadzasz wtedy zamieszanie, "zaśmiecasz" wyszukiwarki i denerwujesz ludzi.

Nie wykorzystuj darmowych kont na serwerach tylko w celu trzymania na nich plików do ściągnięcia z twojej strony. Pliki takie trzymaj tylko na tym koncie, na którym posiadasz aktualnie swoją stronę www, a jeśli tam Ci się nie mieszczą zrezygnuj z tego po prostu. Możesz także korzystać z popularnych ostatnio serwisów utrzymujących za darmo u siebie pliki do wielkości zazwyczaj 250 MB, a takich plików można zamieścić wiele, zazwyczaj na określony czas lub limit pobrań - zobacz np. www.wyslijto.pl, czy zagraniczny serwis www.rapidshare.de.

Nie umieszczaj na swojej stronie bezpośrednich linków do plików (np. mp3) z czyjejś strony, bez jego wcześniejszej zgody - wtedy bezprawnie wykorzystujesz jego pracę i łącze serwera na którym znajduje się jego strona. Aby postąpić fair, zamieść informację i odnośnik do strony, na której można znaleźć dane pliki.

Utrzymanie

Pilnuj, by nie było na Twojej stronie "martwych" linków, czyli wiodących do nieistniejących miejsc w sieci.

Kontroluj to, co się dzieje na Twojej stronie (księgi gości, fora dyskusyjne i inne).

Uaktualniaj stronę, nie pozostaw jej już w obecnym stanie na wieki.

Jeśli w pewnym momencie stwierdzisz, że rezygnujesz z prowadzenia strony, to zostaw ją "w spadku" komuś innemu lub usuń z sieci.

4. Typowo kulturalne

Międzyludzkie

Nie obrażaj nikogo, staraj się tego nie czynić publicznie nawet gdy masz ku temu powody. Zanim publicznie kogoś ocenisz w jakikolwiek sposób, przemyśl to na spokojnie i dwukrotnie.

Zwracaj uwagę raczej bezpośrednio danej osobie niż publicznie (zostanie lepiej odebrana i nie jako atak), chyba że jest to osoba już wyjątkowo łamiąca wszelkie reguły (i robi to też publicznie) i po wcześniej osobiście zwróconej jej uwadze nie zareaguje.

Jeśli się zwracasz do danej konkretnej osoby raczej pisz zaimki dużą literą: "Ty", "Ci", "Tobie"... a nie "ty" itp.

Swoje opinie wyrażaj zawsze w sposób kulturalny.

Pamiętaj zawsze, że nie jesteś sam jeden na świecie i że nie jesteś najważniejszy.

Sieć

Jeśli nie musisz, to nie ściągaj dużych plików z Internetu takich jak mp3 i filmy, gdy np. możesz po prostu ten film pożyczyć od kolegi następnego dnia. Po prostu nie ściągaj bezmyślnie plików.

Jeśli nie musisz, to nie utrudniaj i nie uprzykrzaj życia innym użytkownikom sieci.

Nie zakładaj sobie "ot tak" bez konkretnej potrzeby kont e-mail lub www więcej niż rzeczywiście potrzebujesz.

Ku przestrodze

Pamiętaj, że tak na prawdę w Internecie nikt nie jest anonimowy! Zawsze można dojść do tego kto, skąd, kiedy, gdzie i co.

Nie ma jako-takich odgórnych czysto prawnych zasad obowiązujących w Internecie, ani "cyberpolicji" na każdym kroku, lecz pamiętaj, że tu społeczność broni się sama i też nieraz mogą Cię spotkać niemiłe konsekwencje ze strony innych użytkowników lub administratorów.

Zawsze zapisuj sobie swoje hasła żebyś ich nie zapomniał, pilnuj ich i nie udostępniaj nikomu.

Postałe

Praca Magisterska: "Netykieta - Kodeks Etyczny Czy Prawo Internetu?"
Grzegorz Kubas, absolwent (czerwiec 2004) wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego jest autorem pracy magisterskiej poświęconej netykiecie. Praca napisana została pod kierunkiem prof. Ryszarda Markiewicza z Instytutu Własności Intelektualnej i Wynalazczości UJ i nosi tytuł: "Netykieta - Kodeks Etyczny Czy Prawo Internetu?"

Autor przybliża zjawisko netykiety poprzez rozważania na temat stosowania prawa w Internecie, wskazanie źródeł historycznych etykiety internetowej, przegląd definicji netykiet - praca zawiera autorską definicję tego terminu. Prezentuje również stan obecny przez omówienie tekstów pięciu etykiet sieciowych, wskazanie powiązań niektórych zaleceń netykiety z przepisami polskiego prawa oraz obszarów o jakie powinna ona zostać poszerzona. Ostatni rozdział pracy jest porównaniem kodeksu internautów z deontologicznym kodeksem dziennikarskim.

Obrona pracy miała miejsce 30 czerwca 2004 roku w Krakowie.

Pobierz całą pracę (plik PDF, 900 KB).

 

Prawa autorskie, rozpowszechnianie netykiety
Tekst ten może być kopiowany, lecz pod warunkiem, iż:

pozostanie on nie zmieniony (pozwalam na pominięcie tekstu o pracy magisterskiej i innych pozostałych, w sprawie skrótów i wybiórczego kopiowania proszę o kontakt)

nie zostanie usunięte nazwisko autora

podany zostanie adres źródłowy netykiety (www.netykieta.dlawas.net).

proszę aby nie kopiować mojego adresu e-mail bezpośrednio - albo wcale, albo po zakodowaniu przy użyciu narzędzia zabezpieczającego przed spamem, dostępnego pod adresem www.dlawas.net/narzedzia/zabezpieczenie_emaila.php

Gdy ktoś zechce umieścić powyższy tekst netykiety na swojej stronie www, bądź gdzie indziej, proszę pamiętać o powyższych zasadach. Można poinformować mnie o tym fakcie, będzie mi miło :)

Podobne artykuły


47
komentarze: 25 | wyświetlenia: 51169
26
komentarze: 11 | wyświetlenia: 15491
24
komentarze: 7 | wyświetlenia: 103197
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 6495
40
komentarze: 60 | wyświetlenia: 1782
20
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1914
73
komentarze: 19 | wyświetlenia: 9605
23
komentarze: 33 | wyświetlenia: 8783
40
komentarze: 19 | wyświetlenia: 28793
21
komentarze: 4 | wyświetlenia: 28437
20
komentarze: 13 | wyświetlenia: 9772
21
komentarze: 14 | wyświetlenia: 5965
 
Autor
Dodał do zasobów: Rafal Kinde
Artykuł



To powinni zaczytywać wszyscy domorośli eksperci od jednego zdania w cudzych artykułach i robienia komentarzy z kilku loginów etc. Netykieta dla mas. Całkiem porządne opracowanko tematu:)

Bardzo ciekawe. Ja dodam tylko, że każdy użytkownik internetu, za każdym razem, gdy się do kogoś zwraca (nie ważne, czy daną osobę zna, czy nie) - powinien pisać TY, Ciebie, Cię z dużych liter. Ja zawsze, gdy ktoś zwraca się do mnie z małych liter odbieram to za chamstwo i brak szacunku. Myślę, że każdy tak ma. ;D



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2014 grupa EIOBA. Wrocław, Polska