Login lub e-mail Hasło   

Jak skutecznie obniżac zużycie paliwa?

Artykuł przedstawia techniki jazdy i sposoby na oszczędną jazdę samochodem. Opisuje i wyjaśnia zasady bezpiecznego i oszczędnego podróżowania.
Wyświetlenia: 28.081 Zamieszczono 20/09/2007
Artykuł przedstawia techniki jazdy i sposoby na oszczędną jazdę samochodem. Opisuje i wyjaśnia zasady bezpiecznego i oszczędnego podróżowania.

Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawia-jących za kupnem danego auta. W rozdziale tym zostały przedstawione informacje przydatne osobom zainteresowanym pogłębieniem wiedzy na temat czynników wpływających na ekonomię jazdy.

Wiadomo, że spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa oraz wielkości a konkretnie masy samochodu. Jednak istnieją czynniki, na które wpływ ma kierowca. Dzięki świadomości ich istnienia można znacząco ograniczyć zużycie paliwa. Ogólnie rzecz biorąc można podzielić je na dwie grupy.

Do pierwszej zaliczane są czynniki zależne od stopnia przygotowania samochodu natomiast do drugiej, sposoby ekonomicznej jazdy. Ważne jest to, że wszystkie zależą od nas samych.

Przygotowanie samochodu

Ciśnienie w ogumieniu

Zbyt niskie ciśnienie w oponach w znaczy sposób powoduje wzrost tarcia na styku opona-powierzchnia drogi, przyczyniając się tym samym do zwiększonego zapotrzebowania naszego auta na paliwo. Wartość ciśnienia należy zawsze sprawdzać przy zimnym ogumieniu.

Dodatkowo należy pamiętać o terminowej zamianie opon zimowych na letnie, gdyż te pierwsze charakteryzują się większymi oporami toczenia a co za tym idzie powodują zwiększenie zużycia paliwa.

Niepotrzebny bagaż

Każdy dodatkowy niepotrzebny kilogram przewożony w kabinie samochodu przyczynia się do wzrostu spalania. Należy również wspomnieć, że równie kosztowne okazuje się podróżowanie z niepotrzebnym bagażnikiem i innymi elementami zamontowanymi do karoserii auta. Powodują one zwiększenie oporów powietrza, które nasz pojazd musi pokonać kosztem dodatkowych litrów.

Zbędne odbiorniki prądu

Aby skutecznie obniżać zużycie paliwa należy zadbać o wyłączanie niepotrzebnych w danym momencie odbiorników mocy, do których należą: ogrzewanie tylnej szyby lub siedzeń, dmuchawa nagrzewnicy, układ klimatyzacji samochodu a także dodatkowe reflektory lub światła przeciwmgielne.

Sprawność techniczna

Regularne przeglądy pozwalają zachować wysoką sprawność wszystkich podzespołów silnika i zawieszenia a przez to gwarancję normalnego zużycia paliwa.

Ekonomiczny sposób jazdy

Odpowiednie przygotowanie samochodu nie wystarczy jeśli nie zadbamy o ekonomiczny sposób jazdy. Aby tego dokonać należy przyswoić sobie kilka reguł.

Ekonomiczny postój

Podczas postojów dłuższych niż 40 s bardziej opłacalne jest wyłączenie silnika niż jego dalsza praca. Po tym czasie ilość zużywanego paliwa jest większa od ilości potrzebnej na uruchomienie jednostki napędowej.

Prędkość maksymalna

Częste korzystanie z maksymalnej, możliwej do osiągnięcia prędkości, nie służy ekonomicznej jeździe. Jazda z dużą prędkością powoduje drastyczne zapotrzebowanie naszego auta na paliwo. Zalecana szybkość jazdy powinna oscylować w granicach 75% maksimum zwykle około 90km/h.

Zmiana biegów i obroty silnika

Aby uniknąć największych strat paliwa konieczna jest jazda na możliwie najwyższym biegu, unikanie wysokich obrotów. Popularną jedynkę należy stosować przez krótki czas i nie dopuszczać do pracy na wysokich obrotach. Kolejne biegi powinno się zmieniać zanim silnik osiągnie największy moment, gdy nie pracuje na wysokich obrotach.

Przewidywalna jazda

Przewidywanie i uważna obserwacja sytuacji na drodze służy oszczędnościom. Jeżdżąc w ten sposób można uniknąć wczesnego i niepotrzebnego hamowania a tym samym konieczności nagłego przyspieszania lub ruszania z pierwszego biegu. Pamiętać musimy o zachowaniu odstępu, możliwie stałej prędkość, rzadkim hamowaniu i przyspieszaniu.

Hamowanie silnikiem

Hamowanie silnikiem to także sposób na oszczędności, gdyż w aktualnie produkowanych pojazdach dopływ paliwa jest automatycznie odcinany przy hamowaniu bez wciśniętego sprzęgła. Ponadto kierowca jest w stanie szybciej przyspieszyć a na śliskiej nawierzchni uniknąć poślizgu. W tym świetle dojeżdżanie do skrzyżowania na luzie jest bezzasadne. Jednak najpóźniej przy około 1400 obr/min należy dokonać redukcji biegu gdyż poniżej tej wartości paliwo jest już zużywane.

Artykuł pochodzi z książki "Sekrety kupna używanych samochodów". Poradnik dostepny jest na stronach księgarni internetowej - Motoryzacyjna.pl pod adresem http://motoryzacyjna.pl

Podobne artykuły


11
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1514
10
komentarze: 8 | wyświetlenia: 600
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 810
9
komentarze: 5 | wyświetlenia: 459
9
komentarze: 12 | wyświetlenia: 374
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 495
9
komentarze: 18 | wyświetlenia: 307
9
komentarze: 4 | wyświetlenia: 439
9
komentarze: 10 | wyświetlenia: 501
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 507
8
komentarze: 44 | wyświetlenia: 162
8
komentarze: 22 | wyświetlenia: 328
8
komentarze: 12 | wyświetlenia: 387
8
komentarze: 2 | wyświetlenia: 339
8
komentarze: 5 | wyświetlenia: 165
 
Autor
Dodał do zasobów: uyoki
Artykuł
Dodatkowe informacje



Jak dla mnie, to chyba znaczy, że muszę nauczyć się jeździć od nowa... No nauczyłam się jeździć inaczej i chyba teraz tego nie zmienię :(.

Przesadzasz, to nie jest takie trudne ;).

  traktor,  20/09/2007

Ja tam to wszystko wiem, ale nie stosuję :P

Hamowanie silnikiem ma także inny, duży plus: bardzo zmniejsza zużycie klocków hamulcowych. Nas zawsze uczyli, żeby hamować silnikiem.

  mazur,  16/01/2008

Dlatego też obecni nowo upieczeni kierowcy nie wiedzą co to jest hamowanie silnikiem a przydaje się gdy jest ślizgawica. Co do pozbycia się niepotrzebnego ciężaru w samochodzie to zostawił bym teściową w domu.

  Verona,  22/09/2007

Amerykanie obliczyli, że w korkach zużywają ok. 5% paliwa. Po przeliczeniu na ilość ropy spalaną w całym USA, daje to ogromne ilości.

Klimatyzacja zużywa dużo benzyny.

Do tematu polecam także przeczytać to: http://ptim.simp.pl/ptim/forum(...)hp?p=34

Gratuluję, ten artykuł został wyróżniony i znajduje się na liście grupy "Najlepsze z najlepszych" ( http://www.eioba.pl/g9/najleps(...)epszych ).

  tomek351,  24/09/2007

Bardzo dobry artykuł, polecam wszystkim "nowo upieczonym" kierowcom i nie tylko :-)

Myślę jednak, że ceny paliw i tak są zbyt wygórowane jak na nasze, polskie zarobki.

  oldml,  06/02/2008

Sensownie zebrane informacje. Prawko robiłem dawno temu (paliwo na kartki) i wtedy wszyscy uczyli się jeździć ekonomicznie.
Mój polonez pali średnio 5l/100km i już chyba niżej nie zejdę :)

  jepan,  18/02/2008

Szerokość opon też ma swoje 5 groszy. Ja nie mogę się rozstać z moją tubą kontrolującą poziom ciśnienia w kabinie i nie obchodzi mnie żadne spalanie ile bym nie cisnął i tak mało spali kwestia ustawienia reduktora od gazu:)

bardzo dobry i bardzo opmocny artykuł.

  android  (www),  16/08/2014

Rady podręcznikowe, ale w praktyce człowiek zaczyna kombinować gdy brakuje mu paliwa a stacja jest daleko.
W te wakacje jeździłem sobie autkiem w okolicach Magurskiego Parku Narodowego przy granicy ze Słowacją. Pech, a właściwie złe wyliczenia, sprawiły że lampka zaczęła się świecić w kompletnej głuszy, do najbliższej stacji było około 45 km. Mogłem się jeszcze wrócić na Słowację, ale nie m ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska