Login lub e-mail Hasło   

KISS - nauczmy się czegoś od Amerykanów

KISS - Keep It Simply Stupid, najprostsza metoda skutecznego działania. Zasada KISS to po prostu próba powrotu do prostoty, hołduje rzeczy i czynności proste, zrozumiałe, nie skomplikowane, tylko dlatego że działają.
Wyświetlenia: 5.396 Zamieszczono 03/01/2008

KISS - Keep It Simply Stupid, najprostsza metoda skutecznego działania.

Rozmawiałem kiedyś z właścicielem jednej z krakowskich firm (powstałych w latach 90-tych), zdradził mi sposób, dzięki któremu jego firma osiągnęła sukces na rynku. Powiedział mi jedną rzecz, której nauczył się będąc w Ameryce i ze skutkiem praktykował w swojej firmie: "Nie kombinowaliśmy, jeśli zobaczyliśmy, że coś działa to nie ulepszaliśmy tego, tylko tak robiliśmy, dlatego tylko, że działa i można szybko zastosować, w decyzjach nie ma czasu komplikować spraw, jeśli coś już działa. Dopiero później, jeżeli coś rzeczywiście było przydatne ulepszaliśmy to.".

http://www.sxc.hu / mjamesno

 

KISS - Keep It Simple, Stupid

Zostaw to proste i głupie, bo działa - tak właśnie można podsumować wiele skutecznych działań zarówno w biznesie, projektowaniu jak i życiu codziennym. Zasada KISS to poprostu próba powrotu do prostoty, hołduje rzeczy i czynności proste, zrozumiałe, nie skomplikowane, tylko dlatego że działają.

Inne rozwinięcia skrótu

  • "Keep It Super Simple" - zostaw to super proste
  • "Keep It Simple, Sweetie" - zostaw to proste i słodkie
  • "Keep It Small and Simple" - zostaw to małe i proste
  • "Keep It Simple, Smart" - zostaw to proste i sprytne
  • "Keep It Short and Simple" - zostaw to krótkie i proste
  • "Keep It Short and Sweet" - zostaw to krótkie i słodkie

Działanie zasady

Zasada ta kieruje postępowanie na skuteczną prostą drogę. Załóżmy, że podczas projektowania strony internetowej poświęcamy dużo rzeczy na kompletnie nie istotne jej części. Zadaniem informacyjnej strony internetowej powinno być dostarczanie informacji, wg zasady KISS powinna być ona prosta i aż głupia w swojej prostocie. Podczas gdy często możemy zaobserwować, kompletnie nie potrzebny stopień skomplikowania, dodatkowe "bajery" kompletnie nikomu nie potrzebne. Projekt powinien być prosty i łatwy w użyciu, poprostu KISS!

Nie szukaj rozwiązania dłużej, niż możesz na tym zaoszczędzić

Stosowanie tej zasady sugeruje prostą kalkulację, przy szukaniu lepszych rozwiązań, ulepszaniu. Należy przewidzieć czas zaoszczędzony na znalezieniu ulepszenia, doliczyć straty spowodowane późniejszym rozpoczęciem działania i porównać z przewidywanym czasem poświęcanym na poszukiwania.

Prosty przykład

Adresowanie kopert, masz do zaadresowania 30 kopert, do Ciebie należy wybór czy zrobisz to pisząc adres ręcznie, czy zaczniesz kombinować z drukowaniem adresów na kopertach. Adresowanie ręczne zajmie Ci 30 minut, podczas gdy samo przygotowanie pierwszej koperty do druku (zakładamy ze robisz to pierwszy raz) również zajmie Ci 30 minut. W drugiej opcji musisz poświęcić jeszcze trochę czasu na wydrukowanie reszty, co zajmie Ci 15 minut, razem 45 minut, w porównaniu do 30 przy ręcznym adresowaniu. Co się bardziej opłaca?

Inne zastosowania KISS

Szukając przykładu, od razu przyszedł mi na myśl program partnerski Google AdSense. Otóż wypłaty dla partnerów ku zdziwieniu i irytacji wielu webmasterów, są dostarczane w postaci czeków! Tak, dokładnie Google płaci w postaci czeków, nie płaci gotówką ani tym bardziej nie przelewami bankowymi. Mamy XXI pierwszy wiek, bankowość elektroniczna w pełni rozwiniętą, a jedna z największych firm internetowych używa papierowych czeków wysyłanych pocztą... dlaczego? Dlatego że czeki działają, Google założyło, że czeki działają na całym świecie i wszędzie znajdą się banki, które je zrealizują. Zamiast czekać, tracić czas na szukanie wprowadzanie rozwiązań wykorzystujących międzynarodowe przelewy zastosowali coś co wiedzą że na 100% działa czyli czeki. Dopiero teraz, gdy cały system już działa szukają prostszych rozwiązań niż czeki.

Przypomniała mi się jeszcze dyskusja z pewnego forum internetowego, porównywane były tam dwie strony internetowe firm z tej samej branży. Jedna z nich była wykonana w czystym html i wyglądała jakby była skonstruowana, wraz z początkiem zaistnienia internetu i od tamtej pory nie zmieniana, proste teksty, proste grafiki, jej właścicielem była amerykańska firma. Druga natomiast polska firma posiadała "nowoczesną" stronę, z wykorzystaniem nowych technologii itd. Obie firmy działały i miały swoich klientów, mimo wielkiego zdziwienia forumowiczów, ktoś poprostu założył, że skoro stara strona działa to nie ma potrzeby jej zmieniać na nową. Po co tracić czas i energię by zmieniać coś, co spełnia swoje zadanie.


Tomasz Urban pasjonat marketingu i twórczego myślenia, właściciel strony http://ebiznes.org.pl, oraz autor Gazetki Kreatywnej http://kreatywnosc.witryna.org

Podobne artykuły


17
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1304
14
komentarze: 33 | wyświetlenia: 1048
14
komentarze: 60 | wyświetlenia: 734
14
komentarze: 21 | wyświetlenia: 968
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 552
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1014
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 756
13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 418
12
komentarze: 144 | wyświetlenia: 850
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 438
12
komentarze: 72 | wyświetlenia: 397
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 615
12
komentarze: 23 | wyświetlenia: 960
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 1359
12
komentarze: 31 | wyświetlenia: 536
 
Autor
Dodał do zasobów: Adam Tikacz
Artykuł

Powiązane tematy





Apple dzięki tej zasadzie odniosło sukces. Tam gości podobne powiedzienie: "Simplicity sells", czyli "Prostota się sprzedaje".

  oldml,  05/01/2008

W ogólności, to się zgadzam z tym, że jak coś dobrze działa, to nie należy tego zmieniać i taką zasadę stosuję od dawna.
Jednak w artykule jest poważny błąd:
Google AdSense nie tylko, że preferuje przelewy, to wręcz płaci za to, że ktoś zrezygnuje ze starej wersji czekowej i przejdzie na "przelew".
Przykład z kopertowaniem natomiast jest właściwy tylko w przypadku jednorazowej korespondencji.

Reguła KISS z powodzeniem stosowana jest także w informatyce. Aplikacja o prostej, łatwej do zrozumienia strukturze łatwiej poddaje się modyfikacjom i stwarza mniej okazji do popełnienia błędu. Jeśli dodatkowo jest ona z gatunku "open-source", prostota może zachęcać ludzi do tworzenia własnych modyfikacji i ulepszeń, przez co projekt może wzbogacić się o interesujące rozwiązania. Z drugiej strony ...  wyświetl więcej

  moraj,  26/06/2008

Mała dygresja dotycząca przykładu z kopertami. Za pierwszym razem owszem ręczne pisanie będzie trwało krócej w przeciwieństwie do drukowania na komputerze, ale jeśli już będziesz wiedział jak przygotować koperty do druku, to przygotowanie ich nie zajmie Ci 15 minut.
Wykonując to zadanie przykładowo 10 razy:
a) ręcznie = 10 x 30 min = 300 min
b) komuterowo = 45 min + 40 min + 3 ...  wyświetl więcej

  wdr23,  31/12/2008

A mi nie pasuje rozwinięcie skrótu z użyciem słowa "stupid", bo głupota jest niepojęta i niezrozumiała. "Keep It Simple, Smart" najbardziej chyba odpowiada tej metodzie.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska