Login lub e-mail Hasło   

Czy suplementacja odżywiania jest dziś naprawdę nieodzowna?

Czym jest suplementacja i dlaczego jest tak ważna? A może to tylko jakieś „widzimisię” tzw. „nawiedzonych”?Nie jest to „widzimisię”, nie jest...
Wyświetlenia: 8.936 Zamieszczono 24/01/2008

 Czym jest suplementacja i dlaczego jest tak ważna? A może to tylko jakieś „widzimisię” tzw. „nawiedzonych”?Nie jest to „widzimisię”, nie jest to również kwestia mody. Jest to kwestia decydująca o jakości naszego życia i zarazem przeżycia. Tym niemniej w naszej diecie powinna dominować przede wszystkim żywność pochodzenia roślinnego, ponieważ tylko ona zawiera niezbędne dla naszego organizmu składniki – zarówno odżywcze jak i ochronne.Skuteczną zaś ochronę zapewniają naszym komórkom przede wszystkim antyoksydanty (o których będzie jeszcze mowa).

Trzeba powiedzieć, że ogromna większość ludzi w Polsce z absolutnym lekceważeniem odnosi się do suplementacji. Jest ona traktowana jako niepotrzebny nikomu wymysł lub próba – powiem wprost – wyłudzania pieniędzy przez tych, którzy propagują suplementowanie.  

 SUPLEMENTACJA – TO WZBOGACANIE  NASZEGO CODZIENNEGO POŻYWIENIA O NIEZBĘDNE

DO NORMALNEGO FUNKCJONOWANIA ORGANIZMU  WITAMINY, MINERAŁY I INNE SKŁADNIKI

NIEDOSTĘPNE W NASZYM JADŁOSPISIE.

To niezrozumienie roli suplementów ma podstawę w braku działań oświatowych w tej dziedzinie. Jesteśmy w związku z tym ogromnie zapóźnieni w stosunku do innych społeczeństw. Dla przykładu podam, że w Japonii i Singapurze wprowadza się w programach nauczania szkół podstawowych podstawy wiedzy o odżywianiu i suplementacji odżywiania, zaś mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni przodują na świecie w ilości spożywanych suplementów (zwłaszcza koenzymu Q10).

 

JEDYNA ROZSĄDNA ALTERNATYWA  DLA NIEDOBORÓW POKARMOWYCH ORGANIZMU

 - TO SUPLEMENTACJA.

dr n. med. Brygida Adamek, Akademia Śląska

 

„Wiele osób nadal błędnie uważa, że wszystko, co jest naszemu organizmowi potrzebne, jesteśmy w stanie uzyskać z pożywienia. Niestety, smutną prawdą jest, że w dzisiejszych czasach jest to niemożliwe. Dla osiągnięcia zrównoważonej diety, która powinna dostarczyć nam wszystkich niezbędnych witamin i mikrelementów odżywczych, codziennie powinniśmy spożywać 3-5 porcji warzyw, 2-4 porcji owoców, 6-11 porcji potraw mącznych (chleb, ryż, makaron) oraz 2-3 porcji potraw białkowych (mięso, nabiał, drób, fasola itp.). Wymaga to nie tylko dokładnego planowania naszych posiłków, ale wiąże się z koniecznością spożywania 13-23 porcji żywności dziennie.” („Ekstrakt z zielonej herbaty – Lecznicza siła polifenoli”, Anna Cieślińska, MaciejA. Kamiński, Alicja Lucińska).

Dzisiaj są dostępne (również na rynku polskim) dietetyki najnowszej generacji, wytwarzane na bazie produktów naturalnych, bez udziału dodatków syntetycznych i produktów transgenicznych (modyfikowanych genetycznie).  W doborze produktów spożywczych w codziennym pożywieniu należy uwzględniać więc nie tylko ilość zawartego składnika, lecz także jego przyswajalność.  Jeden z niemieckich specjalistów dr Gerhard Schmitt mówi o tym tak: 

„Wysokowartościowe odżywki powinny uzupełniać niedobory składników odżywczych, a przede wszystkim powinny być skuteczne.Powinny się one składać z różnych modułów, które zawierają odpowiednie substancje spożywcze i witalne. Tabletka multiwitaminowa, która dostarcza substancji witalnych jak bomba, albo kapsułka z jedną tylko substancją oddziałującą na organizm, może nie uwzględniać indywidualnego zapotrzebowania na substancje odżywcze. Ważnym wymogiem wysokowartościowej odżywki jest jej działanie. Nie jest ważne co jest napisane na opakowaniu, lecz to, co przyjmie organizm i co przedostanie się bezpośrednio do komórki.W rozwoju tych produktów trzeba wziąć pod uwagę aspekt transportu substancji odżywczych. Substancje witalne w proszku lub w płynie są szybciej przyjmowane przez organizm niż w postaci sprasowanej tabletki. Także składniki powinny być najwyższej jakości, np. ze względu na zawartość metali ciężkich, pestycydów czy mikrobiologicznych zanieczyszczeń.Tylko odżywki, które odpowiadają tym wymogom mogą wypełnić luki w brakach substancji odżywczych w organizmie i tylko w taki sposób można osiągnąć indywidualne, optymalne pożywienie, które prowadzi do dobrego samopoczucia, radości i energii”.

 

TO, CO DAJESZ DZIECKU DO JEDZENIA

JEST  ZALĄŻKIEM  ALBO DOBREGO ZDROWIA,  ALBO CHOROBY ...

Dr Gerhard Schmitt

W 1960 r. jeden z geniuszy naszych czasów dr Carl Linus Pauling (1901-1994) wprowadził pojęcie „odżywiania  ortomolekularnego”. Uważał on, że większość chorób zostanie zlikwidowana przez dostarczanie ciału właściwych (orto) cząsteczek (molekuł) i stwierdził, że „…właściwe odżywianie będzie medycyną jutra.” Pauling otrzymał nagrodę Nobla w 1954 r. w zakresie chemii, kładąc podwaliny pod biologię molekularną. Otworzył też drogę do rozwoju inżynierii genetycznej. Dokonał odkryć w takich dziedzinach, jak poznanie i rola wielu enzymów, znaczenie hemoglobiny i innych białek, anestezja, immunologia, choroby umysłowe, anemia itd. Pauling dał podstawy do dalszych dociekań w nowych dziedzinach wiedzy medycznej, żywnościowej, profilaktyce itp.W 1962 r. otrzymał pokojową nagrodę Nobla za walkę przeciwko wojnie nuklearnej. W pobliżu San Francisco powstał instytut jego imienia: Instytut Wiedzy i Medycyny ( Dr Linus Pauling Institut of Science and Medicine, 2700 Sand Hill Road, Menlo Park, California 94025). Pracuje się w nim głównie nad wpływem odżywiania na zdrowie człowieka i nad zapobieganiem chorobom.  Według Paulinga możemy uniknąć wielu schorzeń, odpowiednio żyjąc i odżywiając się.

REGUŁY DR PAULINGA:

     codziennie odpowiednio określona ilość witaminy C (w granicach rozsądku),

     codziennie dowolna ilość witaminy E,

     zapewnienie odpowiedniej ilości innych witamin i soli  mineralnych,

     ograniczenie ilości węglowodanów, szczególnie cukru,

     zaprzestanie palenia. 

Wynika z tego prosta nauka: powinniśmy zmienić tryb życia i zmodyfikować dietę.Kto jednak ma nas nauczyć, jak żyć i jak się odżywiać?

Na początku naszego stulecia Edison, wielki wynalazca, ale i wizjoner rzekł:

 „Lekarz w przyszłości nie będzie dawał lekarstw, tylko nauczy pacjentów troszczyć się o kondycję zarówno ciała, jak i ducha, dbać o dietę i zapobiegać chorobom.” A więc powrót do źródeł. Przecież to Hipokrates powiedział:

 „...wydaje mi się konieczne, aby każdy lekarz był biegły w sprawach natury i starał się, jeśli chce wykonywać swój zawód, poznać czym człowiek jest w zależności od jedzenia, picia, swych zajęć, czynności i jaki wpływ mają na niego. Kto nie zna efektów wywołanych przez nie u człowieka i nie przywiązując do nich wagi, nie rozumie ich, nie jest w stanie zrozumieć mechanizmu chorób. Każdy z tych czynników wpływa na człowieka w taki lub inny sposób i całe jego życie od nich zależy w zdrowiu, rekonwalescencji, chorobie. Nic ponad te czynniki nie jest ważniejsze.”

Jak więc zadbać o swoje zdrowie, jakie warunki należy spełnić, aby nasza kondycja była doskonała?

Warunki dobrego zdrowia

Specjaliści zajmujący się ochroną zdrowia wymieniają zwykle sześć takich zasadniczych warunków:

1.   ochrona komórek – jako, że kondycja zdrowotna całego organizmu zależy od kondycji poszczególnych komórek,

2. dostarczenie komórkom prawidłowej ilości prawidłowo skomponowanego pożywienia,

3.  wzmocnienie systemu immunologicznego jako podstawy i gwarancji doskonałej kondycji aż do późnych lat,

4.    ochrona prawidłowego krążenia krwi,

5.    ochrona prawidłowego poziomu energii organizmu,

6.    prawidłowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Jak jednak spełnić te warunki, jaka droga wiedzie do tego?W przedstawianej koncepcji ochrony zdrowia podstawą są oczywiście suplementy żywnościowe.Jaką rolę mają do spełnienia? Jakie powinny przejawiać cechy? Będziemy o tym mówić w opracowaniu.

 

 

Fragment książki z cyklu "Barwy Twojego Zdrowia"  -  "Tajemnice suplementacji odżywiania".

Autor: Janusz Dąbrowski

Podobne artykuły


27
komentarze: 17 | wyświetlenia: 39555
33
komentarze: 18 | wyświetlenia: 185540
110
komentarze: 47 | wyświetlenia: 159627
37
komentarze: 21 | wyświetlenia: 291514
24
komentarze: 6 | wyświetlenia: 13190
40
komentarze: 10 | wyświetlenia: 49532
38
komentarze: 11 | wyświetlenia: 20967
70
komentarze: 59 | wyświetlenia: 16825
18
komentarze: 6 | wyświetlenia: 86599
30
komentarze: 7 | wyświetlenia: 83088
22
komentarze: 6 | wyświetlenia: 91250
42
komentarze: 15 | wyświetlenia: 14073
 
Autor
Artykuł



Kolejny komentarz do Pańskich artykułów. Tym razem wspomniał Pan o najważniejszej rzeczy, jaką powinno się zrobić, modyfikując swoją dietę do jak najlepszego z możliwych modelu żywienia:

"ograniczenie ilości węglowodanów, szczególnie cukru,
zaprzestanie palenia."
(tzw. zasady wg dra Paulinga)

Najpierw ważna uwaga. Na produktach spozywczych a także w Pańskim artykule,

...  wyświetl więcej

  mazur,  02/02/2008

Co do kur i jaj to ostatnio nie wiem czy zauważyliście pokazały się jaja wegetariańskie. Na pytanie, które zadałem „dlaczego wegetariańskie” otrzymałem odpowiedź „kury nie jedzą mięsa tylko dzióbią ziarna i trawę dlatego też ich jaja są wegetariańskie” Myślałem że trawę skubią kaczki ale niech będzie. Jak sami widzicie zdolność interpretacji jakiegokolwiek zjawiska lub tematu jest dowolna.

:)))
To dopiero chwyt marketingowy! No, no... "Jaja WEGETARIAŃSKIE..."

Sprzedający miał chyba na myśli, że swoich niosek nie karmi mączkami kostnymi, rybnymi i z padliny. Kury jednak jedzą "mięsko" w postaci owadów, dżdżownic itp. stworzeń, prawda? Więc jakie z nich "wegetarianki"? :))

  mazur,  02/02/2008

Jaja były sprzedawane w markecie - znanym nam wszystkim.

Bardzo polecam wszystkim krótką notkę nt plemienia Hunzów- http://www.idn.org.pl/gdansk/p(...)unz.htm

Ich życie jest dowodem na to że to jedzenie determinuje poziom naszego zdrowia.
A tu zamieszczam fragment z blogu Rozwój i świadomość - http://zenforest.wordpress.com/

...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska