JustPaste.it

Segmentacja a Programy Partnerskie

W czym może nam się przydać pojęcie segmentacji w odniesieniu do Programów Partnerskich?

W czym może nam się przydać pojęcie segmentacji w odniesieniu do Programów Partnerskich?

 

Naukowa definicja segmentacji przedstawia nam ten proces jako
procedurę dokonywania podziału rynku na względnie jednorodne grupy
konsumentów w celu przygotowania takiego produktu (lub usługi), który
wyjdzie naprzeciw ich potrzebom.   

Głównie ta problematyka odnosi się do prowadzenia własnego biznesu -
badań rynkowych oraz marketingowych w kierunku, w którym chcemy, aby
nasz biznes rozpoczął swoje działanie.

Rodzi się pytanie, czy tę metodę można by skutecznie odnieść do
Programów Partnerskich, aby móc lepiej i efektywniej podchodzić do
ukierunkowywania działań na rzecz swoich Partnerów? Moim zdaniem - jak
najbardziej - zwłaszcza jeśli chodzi o dobieranie i udostępnianie
właściwych narzędzi, które przyczynią się do lepszego funkcjonowania
Programu.    


Na samym początku powinniśmy sobie zadać pytanie, czy na pewno znamy
na tyle dobrze swoich Partnerów, aby móc we właściwy sposób do nich
docierać. Oczywistym jest, że każdego Partnera z osobna nie poznamy,
zwłaszcza jeśli nasz Program Partnerski tworzy ogromna liczba
Partnerów. Nie mniej jednak możemy w pewien sposób poznać ich
preferencje, sposób działania i ich oczekiwania względem nas - czyli
jak możemy im ułatwić działanie w naszym Programie Partnerskim. W tym
celu możemy przykładowo posłużyć się badaniem ankietowym, gdzie
skupiając się na odpowiednio dobranych pytaniach możemy
wyselekcjonować niektóre cechy, które łączą naszych Partnerów.

Kiedy zbierzemy odpowiednie informacje odnośnie Partnerów, możemy
działać dalej. W segmentacji przeprowadzanej dla konkretnego biznesu
zwykle bierzemy pod uwagę czynniki geograficzne, demograficzne oraz
psychograficzne. W ten sam sposób możemy również odnieść się do
potrzeb wysuwanych przez naszych Partnerów.   

Czynnik geograficzny jest dla nas nie tyle istotny z punktu widzenia,
skąd pochodzą nasi Partnerzy, ale bardziej - gdzie oni chcieliby
działać. Jeżeli nasze produkty są na tyle uniwersalne, że można je
rozprowadzać i promować również poza granicami Polski, a posiadamy w
swoich szeregach Partnerów, którzy chętnie działaliby również na
rynkach zagranicznych, to możemy w ten sposób skutecznie przygotowywać
materiały promocyjne również dla Klientów zagranicznych, aby umożliwić
Partnerom zainteresowanym na tego typu promocją, efektywne działanie
właśnie w tym kierunku.       

Czynniki demograficzne również mogą mieć dla nas istotne znaczenie,
jeśli chodzi o Partnerów. Po przeprowadzonym badaniu może się
przykładowo okazać, że nasi Partnerzy, to głównie ludzie młodzi,
którzy stawiają na innowacyjność i którym z łatwością przyjdzie
poznawanie nowych możliwości działania. W takiej sytuacji na pewno
dobrze byłoby udostępniać w ramach różnych narzędzi i materiałów
promocyjnych coraz to nowsze rozwiązania, podsuwać ciekawe pomysły z
wykorzystaniem najnowszych technologii, ale jednocześnie łatwo
dostępnych (filmiki nagrywane kamerami internetowymi udostępniane w
przeznaczonych do tego portalach, nagrania głosowe, prezentacje
multimedialne, animacje i wiele innych możliwości, które ciągle
pojawiają się w Sieci). Możemy się także spotkać z sytuacją, że
naszymi Partnerami okażą się głównie ludzie w średnim wieku, których
nie do końca kręcą innowacje i nowinki technologiczne, ale bardziej
stawiają na dobrze im znane narzędzia, bez niespodzianek i ryzyka.
Wówczas możemy zdecydować się na udostępnianie narzędzi, które
sprawdzają się w każdej sytuacji (gotowe teksty promocyjne, bannery do
umieszczania na swoich blogach, czy też stronach, ciekawe zdjęcia, czy
obrazy do danej akcji marketingowej itd.).                 

Ostatnią grupą czynników są cechy psychograficzne i to one mogą się
właściwie najbardziej przydać we właściwym dopasowywaniu narzędzi do
potrzeb naszych Partnerów. W tym kryterium ważny jest styl życia
Partnerów, ich sposób postrzegania działania w Programach
Partnerskich, osobowość, cechy charakteru, postawy itp. Jeżeli dobrze
poznamy naszych Partnerów od tej strony, możemy pomagać im w
promowaniu, dopasowując swoje działania do ich preferencji.
Przykładowo jeśli okaże się, że nasi Partnerzy to w dużej mierze
osoby, które potrzebują bodźca do działania, to możemy śmiało
wywnioskować, że musimy często i systematycznie podsuwać im nowe
narzędzia i pomysły oraz motywować do działania. Natomiast w odwrotnej
sytuacji, jeśli naszymi Partnerami głównie okażą się ludzie, którzy
sami siebie napędzają do działania, nie potrzebują ciągłej motywacji,
to możemy skupić się bardziej na samych narzędziach i ich
udostępnianiu bez konieczności tak częstego przypominania i pobudzania
do działania.              

Jak widać, sama segmentacja i wysuwanie wniosków na jej podstawie nie
jest trudna, najważniejsze i najtrudniejsze jest jednak w tym temacie
właściwe poznanie naszych Partnerów i ich priorytetów. Co innego jeśli
dopiero rozpoczynamy działanie w e-biznesie i rozkręcamy własny
Program Partnerski. Wówczas, najpierw odnosząc się do naszych
produktów, czy oferowanych usług, możemy od razu sprecyzować, jakich
Partnerów chcielibyśmy pozyskać i jakimi narzędziami będziemy im
ułatwiać pracę, a następnie jasno przedstawić profil działania
własnego Programu Partnerskiego.       

Rozpoznanie potrzeb Partnerów jest sztuką, która się przydaje, aby móc
dobierać narzędzia, które zostaną wykorzystane w pełni oraz aby
współpraca pomiędzy nami i naszymi Partnerami układała się jak
najlepiej.