JustPaste.it

Zaciskanie pasa czy pętla na szyję?

Niektórzy sądzą, że najlepszym sposobem na przetrwanie kryzysu jest rezygnacja z wydatków, oprócz tych niezbędnych. A namawianie klientów do kupowania to wręcz zbrodnia. Czyżby?

Niektórzy sądzą, że najlepszym sposobem na przetrwanie kryzysu jest rezygnacja z wydatków, oprócz tych niezbędnych. A namawianie klientów do kupowania to wręcz zbrodnia. Czyżby?

 

Ograniczenie wydatków wyłącznie do rzeczy pierwszej potrzeby to zakładanie sobie (i innym) pętli na szyję. Wyobraźmy sobie, że od jutra ludzie nie kupują nic poza chlebem i ziemniakami. Po kolei padają wszystkie sklepy, handel przenosi się na bazary, bo tak taniej, ludzie masowo tracą pracę, bo nie ma ich kto zatrudniać. Katastrofa.

Nie ma sytuacji jednoznacznie złych. Dotyczy to również kryzysu.

Znajomy pracujący w dużym portalu finansowym śmieje się, że kryzys napędza im koniunkturę. W niepewnych czasach ludzie szukają informacji, więc liczba odsłon rośnie, co przyciąga reklamodawców. Tyle, że banki i pośrednicy finansowi nie reklamują już kredytów, jak wcześniej, tylko lokaty.

Reklama w kryzysie nie zrobi klientowi krzywdy, bo ten nie jest głupi. Jeżeli komuś z trudem starcza od pierwszego do pierwszego, to choćbyś mu przez 24 godziny na dobę puszczał spot promujący wczasy na Bahamach, nie kupi wycieczki. Ale to nie znaczy, że nie może pozwolić sobie na drobne przyjemności. Na przykład takie, które zna z reklam.

Są i tacy klienci, którzy mimo kryzysu dysponują dużymi kwotami. I korzystają z tego, np. kupując tanio akcje na giełdzie. Kiedy słabszy okres się skończy, zarobią. Oszczędzanie nie polega na powstrzymaniu się od jakichkolwiek wydatków, tylko na ich racjonalizacji.

Rozmawiałem kiedyś z właścicielem salonu Renault. Wspominał kryzys z 2001/02 r. i mówił: “Szkoda, że coś takiego nie przydarzyło nam się wcześniej. Dopiero po tym chudym okresie zobaczyłem, ile pieniędzy wcześniej wydawałem zupełnie bez sensu. Gdybym miał tę wiedzę kilka lat wcześniej, byłbym dziś bogaty”.

 

Źródło: http://www.malawielkafirma.pl/2008/12/zaciskanie-pasa-czy-petla-na-szyje/

Licencja: Creative Commons