JustPaste.it

Zbiór wiadomości o systemie władzy w islamie

Muzułmański system władzy opiera się na jedności nakazanej przez Allaha
(subhana wa teala).
Muzułmański System Władzy nie wykazuje żadnego podobieństwa z ideologiami stworzonymi przez człowieka.
Państwo Muzułmańskie rozpatruje ludzi w nim żyjących, jako mieszkańców, niezależnie od tego czy są oni muzułmanami, czy są niemuzułmanami. Islam gwarantuje prawa wszystkich mieszkańców.
W Państwie Muzułmańskim nie istnieje kategoria mniejszości etnicznej. W Państwie Muzułmańskim jakikolwiek przejaw dyskryminacji, ze względu na kolor skóry, rasę czy wyznawaną religię, jest zakazany i jest to kwestia, która nie podlega dyskusji. 

Al Qurafi i Ibn Hazm (wielcy uczeni muzułmańscy) przekazali:


że byłoby to naszym obowiązkiem, ochrona ludzi Dhimma (niemuzułmańskich mieszkańców), w sytuacji kiedy najeźdźca atakuje naszą ziemię i jeżeli będzie to konieczne, powinniśmy nawet zginąć za nich i każde zaniedbanie przez nas tego obowiązku , byłoby naruszeniem praw (ludzi) Dhimma.

W Państwie Muzułmańskim, wszyscy ludzie, bez względu na rasę, kolor skóry i wyznawaną religię, zjednoczeni są jednym przywódcą - Kalifem.

Państwo Muzułmańskie nie jest imperium, tak jak stare europejskie potęgi kolonialne, które przywłaszczały sobie dobra innych nacji.
Na wszystkich obszarach, które znajdowały się pod ich panowaniem, ich mieszkańcy przeklinali swoich ciemiężycieli, podczas gdy na obszarach, które były otwarte dla islamu, ludzie wciąż oczekują jego powrotu i są gotowi nawet zginąć, aby się tak stało.

Imam Qurafi, również poruszając zagadnienie odpowiedzialność Państwa Muzułmańskiego względem ludzi Dhimmi, powiedział:


Jest odpowiedzialnością muzułmanów względem ludzi Dhimma, opiekować się ich słabymi, zaspokajać potrzeby biednych, nakarmić głodnych, zapewnić im odzienie, zwracać się do nich uprzejmie i nawet znosić doznaną przez nich krzywdę, nawet jeśli została wyrządzona przez sąsiada, w sytuacji, kiedy muzułmanie mają wyraźną przewagę. Muzułmanie muszą również doradzać im szczerze w ich sprawach i ochraniać ich przed tymi, którzy usiłowałby wyrządzić im krzywdę, albo ich rodzinie, oraz przed tymi, którzy usiłowałby ukraść ich majątek i naruszać ich prawa.

Kalif jako głowa państwa i wyznaczone przez niego osoby opiekują Ummą. Żadna inna osoba nie ma prawa zastąpić Kalifa.

Niemuzułmanom należne jest sprawiedliwe traktowanie. Ich miejsca modlitwy (kościoły, synagogi i inne świątynie) muszą pozostać nienaruszone. Zakazane jest ich atakowanie i niszczenie. Przykładem na to, że Państwo Muzułmańskie stosowało się do tego prawa są liczne kościoły, synagogi i inne świątynie, które znajdują się na terenie: Egiptu, Iraku, na Bałkanach i na innych obszarach, które niegdyś znajdowały się pod panowaniem muzułmańskim.

W Państwie Muzułmańskim zakazane jest istnienie ugrupowań i partii opozycyjnych, które opierają się w swoich założeniach na zasadach
niemuzułmańskich. Zakazane jest nawet nawoływanie do nich.
Niemniej jednak te, które opierają się są na zasadach muzułmańskich, nie muszą mieć na swoją działalność specjalnego zezwolenia (od Państwa Muzułmańskiego) i ich liczba nie jest prawnie określona. (może być ich dużo)

Stolica Państwa Muzułmańskiego jest miejscem, w którym podejmuje się najważniejsze decyzje i ustala się jego politykę.  Kalifat (Państwo Muzułmańskie)
miało pięć stolic:

Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) – w Medynie
‘Ali - Kufa
Ummajadzi – w Damaszku
Abbasydzi – w Bagdadzie
Osmanie – w Istambule

Historia Kalifatu (Państwa Muzułmańskiego) ukazuje nam, że jego przywództwo zmieniało się.

Obejmowali je muzułmanie pochodzący z rożnych obszarów,
reprezentujący rożne rasy i różne ludy.  Historia jest dowodem na to, że Kalifat (Państwo Muzułmańskie) nie ma charakteru imperialnego.

Przywództwo i władza w Państwie Muzułmańskim jest scentralizowane, natomiast jego administracja jest zdecentralizowana. Państwo Muzułmańskie dzieli się na obszary administracyjne zwane Łilajatami, na czele których stoją Łali. 

Najważniejsi urzędnicy w Państwie Muzułmańskim, mianowani są przez Kalifa. Każda decyzja musi być podjęta przez głowę państwa. To zapobiega zjawisku korupcji i sprawia, że sposób sprawowania władzy, jest dla wszystkich przejrzysty. Ponadto Kalifa, w każdej chwili, można pociągnąć do odpowiedzialności, jako, że tylko on odpowiada za sprawowany przez siebie urząd i za podjęte z tego urzędu decyzje. 

Metodą mianowania Kalifa jest postępowanie baj’ah (jest to umowa pomiędzy Ummą a władcą; przysięga lojalności Kalifowi), w którym Umma składa przysięgę lojalności Kalifowi (władcy), tak długo, jak uprawomocnia on islam.

Postępowanie baj’ah może być przeprowadzone:
- w drodze powszechnego głosowania muzułmanów
- przez mianowanie Kalifa przez ludzi, którzy reprezentują cala Ummę i przez ludzi, którzy podejmują decyzje w jej imieniu

Abu Hurajrah (rahimullah) przekazał, że Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:


Zaprawdę, Imam jest jak dżunna (tarcza), zza której ludzie walczą i którą ochraniają samych siebie.

(Muslim)

Pewnego razu żona Kalifa ‘Umara ibn ‘Abdul Aziza zastała go płaczącego po swoich modlitwach; spytała się go więc, co go tak zasmuciło. On odpowiedział:


O Fatimo! Uczyniono mnie władcą muzułmanów i przyjezdnych i myślałem o biednych, którzy głodują i o chorych, którzy żyją w nędzy i o nagich, którzy są w niedoli i o uciemiężonych, którzy są dotknięci nieszczęściem i o obcym, który jest w więzieniu i o sędziwych wiekiem i o tym, który ma dużą rodzinę i mały majątek i o tych, z nich, w państwach ziemi i odległych krainach i czułem, że mój Pan zażąda od nich sprawozdania na moich rękach w Dniu Zmartwychwstania i ogarnął mnie strach, że żadna obrona mi nie pomoże i zapłakałem.

Umma wybiera swoich przedstawicieli, którzy stoją na czele Madżlis Al - Umma (Rada Ummy), która nadzoruje urząd Kalifa w uprawomocnieniu islamu i doradza mu we wszystkich sprawach, które dotyczą Ummy. Wyróżniamy dwa rodzaje Madżlis Al – Umma (Rady Ummy) – centralną i lokalną.

Nie ma obecnie na świecie państwa, które uprawomocnia system władzy nakazany przez islam. Wszystkie państwa, pomimo tego, że zamieszkane są w większości przez muzułmanów, rządzone są według praw Kufr (praw niemuzułmańskich). 

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/zbir_wiadomoci_o_systemie_wadzy_w_islamie/