JustPaste.it

Kilka słów o tym, czym jest Państwo Muzułmańskie (Kalifat) (Część trzecia)

16. Z czego składa się Struktura Państwa Muzułmańskiego?
Struktura Państwa Muzułmańskiego składa się z następujących elementów:

1. Khaleefah.
2. Mua’awen Al tafweed (Delegowani pomocnicy)
3. Mua’awen Al tanfeez (Wykonawczy pomocnicy. )
4. Amir al dżihad (Amir wojska).
5. Łali. (reprezentanci Khaleefa w poszczególnych Łijalatach - obszarach
administracyjnych)
6. Sądownictwo ( istnieja różne rodzaje sądów w Islamie i są one odmienne od tych, kóre znane są nam obecnie)
7. Organ Administracyjny.
8. Majles All Shura (Rada Ummah).

Wymienione elementy struktury pastwa muzułmańskiego pochodzą z Sunnah Wysłannika Allaha (Salallahu Alaihi Wasalaam). On (Salallahu Alaihi Wasalaam) stworzył strukturę Państwa i stanął na jego czele. Nakazał Muzułmanom aby ustanowili na sobie Kalifów (po jego śmierci) i mianował Abu Bakra i ‘Umara na swoich wazirów (pomocników) . Tirmidhi przekazał:

 

Moimi dwaj wazirami z ludzi ziemi są Abu Bakr i ‘Umar.

Wazir to ten kto pomaga, nie jest ministrem tak jak jest to określone w zachodnich systemach politycznych. (demokracji)
Wysłannik Allaha (Salallahu Alaihi Wasalaam) mianował w ten sam sposób dowódców wojny, dżihadu i walich na wilayatach (obszary administracyjne) mianował Mu’adha w wilayacie Jemenu i po zdobyciu Mekki, w wilayacie Makkah A’ttaba ibn Usayda, mianował również w ten sam sposób k’adich (sędziów) między ludźmi, mianował ‘Aliego ibn Abu Taliba na k’adiego (sędziego) Jemenu i wysłał Rashida ibn ‘Abdullaha jako amira sądownictwa i niesprawiedliwości.(Amir Al mazalem).
Jeżeli chodzi o strukturę administracyjną państwa Wysłannik Allaha (Salallahu Alaihi Wasalaam) mianował sekretarzy administracji publicznej. Stanęli oni na czele departamentów. Mianował On (Salallahu Alaihi Wasalaam) Mueqeeba ibn Abu Fatimaha na sekretarza łupów wojennych i Hudhayfaha ibn al-Yamana na sekretarza odpowiedzialnego za pobieranie zakatu z owoców Hijazu.
Jeżeli chodzi o Radę Ummah (Majles Al ummah), Wysłannik Allaha (Salallahu Alaihi Wasalaam) nie zawsze dopuszczał do oficjalnych zgromadzeń ale miał (Salallahu Alaihi Wasalaam) w zwyczaju zasięgać rady Muzułmanów.
Wysłannik Allaha (Salallahu Alaihi Wasalaam) zgromadził ich w dzień Uhud i zasięgał ich rady.

Niekiedy również miał w zwyczaju wzywać określone osoby i w ustalony już sposób zasięgać ich rady, byli to przywódcy swoich ludzi (poszczególnych plemion), włączając w to Hamzah, Abu Bakra, ‘Umara, Ja’fara, ‘Aliego, Ibn Mas’uda, Salmana, ‘Ammara, Hudhayfaha, Abu Dharra, al-Miqdada, Sa’da ibn ‘Ubadaha i Sa’da ibn Mu’adha i to oni stanowili pewnego rodzaju zgromadzenie, którego rady zasięgano.

Wysłannik Allaha (Salallahu Alaihi Wasalaam) w ten sam sposób utworzył wojsko i stanął na jego czele (jako jego dowódca) i miał on (Salallahu Alaihi Wasalaam) w zwyczaju mianować dowódców podczas niektórych swoich bitew.

17. Czy system monarchiczny jest systemem Muzułmańskim?

System monarchiczny nie jest systemem Muzułmańskim i Islam nie zezwala na sytuację, w której monarcha pełni jedynie rolę reprezentatywną, pozbawiony jest wszelkiej władzy tak jak jest to w przypadku Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Khaleefah nie pełni jedynie roli reprezentatywnej, jest władcą i wykonawcą praw Allaha (Subhaanahu Wa Ta’Ala) w imieniu Ummah. Islam nie zezwala również na sytuację, w której monarcha (król) jest głową państwa i posiada władzę absolutną tak jak jest to w przypadku Arabii Saudyjskiej, Jordanii i Maroka..
Wynika to z tego, że Khaleefah nie przejmuje władzy tak jak jest to w systemie monarchicznym, przez dziedziczenie. Muzułmanie mianują go i dają mu bay’ah. Dziedziczenie władzy nie jest dozwolone w Islamie. Khaleefah nie ma większych przywilejów niż jakikolwiek inny obywatel Muzułmański i nie stoi ponad prawem tak jak monarcha (król) w systemie monarchicznym, który może sprawować władzę absolutną i nie podlega osądzeniu przez nikogo. Khaleefah jest poddanym praw Allaha (Subhaanahu Wa Ta’Ala) i wszystko co czyni podlega ocenie.

18. Czy system republikański jest system Muzułmańskim?

system republikański nie jest systemem Muzułmańskim.
Niezależnie od tego czy występuje on w formie prezydenckiej tak jak ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych czy w formie parlamentarnej tak jak ma to miejsce w Niemczech. system republikański nie jest systemem Muzułmańskim, dlatego że w obu formach, w jakich występuje uprawomocniony jest na podstawie systemu demokratycznego, który przyznaje suwerenność ludowi, podczas gdy system Khilafah uprawomocniony jest na podstawie Islamu, który przyznaje suwerenność Shar’ia. Stosownie do tego Ummah nie ma prawa pozbawić władzy Khaleefah, pomimo że posiada prawo do mianowania go i osądzenia z tego jak sprawuje władzę. Khaleefah można pozbawić władzy jedynie według prawa Muzułmańskiego i w sytuacji, w której postępuje on wbrew Shar’ia a pozbawienie go władzy staje się konieczne.  Zdolność do oceny i do podjęcia decyzji czy Khaleefah postępował wbrew Shar’ia należy do kompetencji Mahkamat ul-Mudhalim (Sąd Niesprawiedliwych Czynów), który posiada prawo do pozbawienia go władzy, zgodnie z orzeczeniem Allaha (Subhaanahu Wa Ta’Ala)

O wy, którzy wierzycie bądźcie posłuszni Allahowi I bądźcie posłuszni Wysłannikowi I tym, którzy są we władzy spośród was i jeżeli nie zgadzacie się z tymi, którzy są we władzy w jakiejś sprawie to zwróćcie się z tym do Allaha i Jego Wysłannika
[TZQ 4:59]

Jest to dowód na konieczność istnienia takiego sądu, który w sytuacji, w której Muzułmanie się nie zgadzają z tymi, którzy są u władzy, w tym co czynią wydaje werdykt na podstawie praw Allaha (Subhaanahu Wa Ta’Ala) i jego Wysłannika (Salallahu Alaihi Wasalaam). W systemie republikańskim natomiast ludzie posiadają prawo do pozbawienia prezydenta władzy. 
Khaleefah nie jest mianowany na ograniczony okres czasu, jedyne ograniczenie jego władzy to uprawomocnienie Islamu. Jeżeli nie uprawomocni Islamu zostanie pozbawiony władzy nawet jeżeli miałoby to mieć miejsce zaledwie jeden miesiąc po jego mianowaniu. Prezydent w systemie republikańskim jest wybierany na ograniczony okres. Ponadto w systemie parlamentarnym niezależnie od Prezydenta jest jeszcze Premier. Prezydent pełni jedynie rolę reprezentatywną, nie dysponuje znaczącą władzą, którą dysponuje premier. Khaleefah posiada pełnię władzy, która umożliwia mu uprawomocnienie Islamu. W systemie Khilafah nie występują ministrowie w zachodnim rozumieniu tego słowa, którzy pełnią władzę niezależnie od Khaleefah. 

19. Czy system prezydencki jest systemem Muzułmańskim?

W systemie prezydenckim prezydent jest faktycznym władcą państwa ale jego władza ograniczona jest przez ministrów, na czele których stoi jako prezydent organu wykonawczego - rządu. 

To stoi w sprzeczności z systemem Khilafah gdzie Khaleefah dysponuje pełnią władzy a jego pomocnicy są jej pozbawieni, nie dysponują władzą ministrów, którzy występują w demokratycznym systemie Republikańskim.

Kiedy Khaleefah obejmuje władzę w państwie, jest władcą o uprawnieniach głowy państwa a nie głowy organu wykonawczego - rządu. To stanowi zasadniczą różnicę pomiędzy obydwoma systemami politycznymi. Nie jest dozwolone nazywanie Państwa Muzułmańskiego Republiką Islamską ani nie jest dozwolone mówienie, że system rządów w Islamie jest republikański ani to, że system republikański jest systemem politycznym Islamu systemem Khilafah.

20. Czy System Muzułmański jest Systemem Imperialnym?

Obszary znajdujące się pod panowaniem Państwa Muzułmańskiego zamieszkane są przez ludzi (obywateli tego Państwa), którzy różnią się od siebie pod względem rasy, wyznania i koloru skóry. Przyłączone są do jednego centralnego miejsca.
Nie jest to jednak system Imperialny ale system, który jest z nim sprzeczny. System Imperialny nie traktuje na równi ludzi w poszczególnych obszarach Imperium.
Pozycję uprzywilejowaną w tym systemie zajmuje wyznaczone centralne miejsce Imperium i ono uzyskuje z tego tytułu różnego rodzaju przywileje
W systemie Muzułmańskim nakazane jest równouprawnienie wszystkich obywateli Państwa, we wszystkich jego obszarach.
Islam przyznaje nie-Muzułmanom, którzy są obywatelami państwa Muzułmańskiego pełnię praw i nakłada na nich określone obowiązki.
Jako obywatele cieszą się oni również sprawiedliwością, która przysługuje Muzułmanom.  W Państwie Muzułmańskim nie ma obszarów uprzywilejowanych nad innymi obszarami bez względu na to jakiego koloru skóry, jakiej rasy i jakiego wyznania byliby zamieszkujący je ludzie.
System Muzułmański nie czyni z obszarów Państwa Muzułmańskiego kolonii, źródła eksploatacji, zarówno surowców jak i majątku dostarczanego (z podatków) centralnemu obszarowi na jego własną korzyść, nie ważne jak daleko by się znajdowały i nie ważne jak różniliby się zamieszkujący je ludzie.
Państwo Muzułmańskie rozpatruje każdy obszar jako część tego Państwa i jego mieszkańcy (obywatele Państwa) cieszą się tymi samymi prawami co obywatele obszaru centralnego. We wszystkich obszarach system władzy i jej legislacja jest taki sam.

21. Czy System Federalny jest Systemem Muzułmańskim?

System władzy w Państwie Muzułmańskim nie jest systemem federalnym, w którym poszczególne obszary są autonomiczne ale zjednoczone w centralnym rządzie wszystkich członków federacji.
System władzy w Państwie Muzułmańskim jest jeden.
W Państwie Muzułmańskim Marrakesh na Zachodzie jest rozpatrywany tak samo jak Khurasan na Wschodzie i prowincja Al-Fayoom byłaby tym samym co Kair, gdyby tam znajdowała się stolica Państwa Muzułmańskiego.
Ekonomia finansowa wszystkich obszarów jest taka sama, tak jak ich wspólny budżet. Fundusze Państwa Muzułmańskiego wydawane są po równo według potrzeb jego obszarów, niezależnie od ich Wilayah. Jeżeli na przykład podatki pobierane w jednym Wilayah stanowiłyby podwojenie jego wydatków, wydane fundusze przeznaczano by na pokrycie potrzeb Wilayah ale nie według tego jak bardzo podwyższono podatek. Jeżeli podatki innych Wilayah są niskie w stosunku do ich wydatków to nie będzie brane to pod uwagę i fundusze będą przeznaczane na pokrycie potrzeb Wilayah ze wspólnego budżetu, czy to podnosząc podatki czy też ich nie podnosząc. System władzy jest jeden, nie stanowi federacji.

Z tego właśnie powodu System Państwa Muzułmańskiego różni się od innych znanych systemów politycznych w jego źródle i podstawach nawet jeżeli niektóre z jego aspektów wykazują pewne podobieństwo do niektórych aspektów w innych systemach.

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/co_to_jest_khilafah_cz_trzecia/