JustPaste.it

Kontrola cen przez Państwo (Tas’iir)

Tłumaczył: Abu Numan

Allah (subhana wa teala) dał każdemu człowiekowi prawo do sprzedaży jego własności po właściwej dla niego cenie.
Ibn Madżah przekazał od Abu S’aida, że Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:
“Sprzedaż (handel) jest przez zgodę.”
Istnieje jednak możliwość, że Państwo Muzułmańskie odgórnie zmieni ceny towarów. Dlatego Allah (subhana wa teala) tego zakazał (zmiany cen towarów i zmuszania ludzi do handlu (kupowania i sprzedawania) przy odgórnie wyznaczonych cenach). Zmiana cen (Tas’iir) jest zakazana.
Zmiana cen jest wtedy, kiedy władca bądź mianowani przez niego ci, którzy stoją u władzy, nakazuje kupcom (tym, którzy zajmują się handlem) nie sprzedawać towarów, chyba że za określoną cenę. Zakazuje się im podwyższania ceny (sprzedawanych przez siebie) towarów, zakazuje się im również obniżania ceny, tak, że nie są w stanie rywalizować z innymi kupcami. 

Jest im to zakazane ponieważ (państwo) rozpatruje ten zakaz (podwyższania i obniżania ceny) jako interes publiczny (Maslaha).
Islam zakazuje zmiany cen (Tas’iir) na podstawie dowodu, który został przekazany przez Imama Ahmada od Anasa, który powiedział:
“Ceny się zwiększyły w czasie Wysłannika Allaha, więc powiedzieli oni:
O Wysłanniku Allaha, chcielibyśmy żebyś zmienił ceny. On powiedział:
Zaprawdę, Allah jest Stwórcą, Odbierający (Qabidh), Otwierający ręce (Basit), Zaopatrzycielem (Raziq), Tym, Kto zmienia ceny;
i chciałbym, żebym mógł spotkać Allaha i nikt nie skarżyłby się na mnie z powodu jakiejś niesprawiedliwości, którą bym mu wyrządził,
ani w krwi, ani we własności.”
Abu Dawud również przekazał od Abu Hurajry:
“Człowiek przyszedł i powiedział, O Wysłanniku Allaha, zmień ceny.
On powiedział:
raczej Allah podwyższa i obniża.”
Te hadisy mówią o tym, że zmiana cen (Tas’iir) jest zakazana, a jeżeli władca nie zastosuje się do tego zakazu, jest to powód do pozbawienia go władzy (nie mówiąc o tym, że jest to grzech i haram).
Każdy obywatel Państwa Muzułmańskiego będzie miał prawo do złożenia skargi [z powodu niesprawiedliwego czynu (Madhlama)] do Mahkamat Al-Madhalim (Sąd Niesprawiedliwych Czynów), niezależnie od tego czy będzie to Kalif czy Łali. 

Zakaz zmiany cen (Tas’iir) jest zakazem ogólnym (dla wszystkich towarów).
Hadisy kategorycznie tego zakazują i są ogólne (A’am).
Zakaz dotyczy każdej sytuacji, pokoju czy wojny. Odgórna zmiana cen (Tas’iir) powoduje powstanie czarnego rynku, na którym odbywa się handel (kupowanie i sprzedaż), bez nadzoru państwa. 
Zmiana cen również wpłynęłaby na konsumpcję i produkcję i mogłaby prowadzić do ekonomicznego kryzysu.  Ponadto stwarzałaby sytuację, w której ceny rosną i ludzie bogaci wykupują towary, na które nie stać ludzi biednych.
Ludzie posiadają swoją własność, a posiadanie oznacza, że decydują o niej. Zmiana cen (Tas’iir) oznacza zatrzymanie towaru (Hadz) (przez kupców), co jest zakazane.
Zakazane jest zmuszanie ludzi do zatrzymywania (Hadżr) towarów, przez odgórną zmianę ich cen i uniemożliwienie im handlu wyższą bądź niższą ceną (niż ta, która została ustalona).

Odnosząc się do sytuacji zmiany cen w czasie wojny, bądź pokoju, bądź kryzysu w państwie, spowodowanego niedoborem pewnych towarów, bądź monopolem. 
Monopol jest zakazany przez Allaha (subhana wa teala).
Sytuacja niedoboru towarów rozpatrywana jest z punktu widzenia następującego wydarzenia:
W czasie roku, którego zwano rokiem głodu, kiedy głód dotknął jedynie obszar Hidżazu, zabrakło żywności. Jej ceny się zwiększyły.
‘Umar ibn Al-Khattab (radi allahu anhu) nie zmienił cen żywności. Nakazał aby dostarczono do Hidżazu zapasy żywności z Egiptu i z asz - Szam; skutkiem tego ceny spadły bez ich odgórnego zmieniania. 
W sytuacji niedoboru towarów władca muzułmański nie zmienia cen, ale sprowadza te towary z innych obszarów. 

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/kontrola_cen_przez_pastwo_taseer/