JustPaste.it

Oszustwo w handlu

...Umowa sprzedaży musi być jednak sformułowana w sposób jasny i przejrzysty, i nie może zawierać żadnych niejasności, które stałyby w sprzeczności z zasadami Szariatu dotyczącymi handlu.
Oszustwo w handlu jest zawsze grzechem, niezależnie czy dotyczy sprzedającego czy kupującego, bądź też ceny czy towaru, który jest przedmiotem umowy.

Oszustwo w handlu jest haram.

Oszustwo ze strony sprzedającego może polegać, między innymi, na próbie zatajenia przed kupującym, defektów towaru, kiedy sprzedający ma pełną świadomość istnienia owych defektów.
Oszustwem jest także maskowanie przez sprzedającego wad towaru, tak aby je ukryć przed wzrokiem kupującego. Oszustwem jest również eksponowanie towaru dobrej jakości, a skrywanie pod nim, towaru jakości gorszej.
Oszustwo ze strony kupującego, to, między innymi, posługiwanie się fałszywymi pieniędzmi lub ich bezpośrednie fałszowanie.

Cena proponowana przez sprzedającego, może się różnić od realnej wartości danego towaru, ze względu na ukryte wady występujące w towarze. Sprzedający może namawiać kupującego do kupna towaru po niższej cenie, ale z ukrytą wadą. Taka forma oszustwa jest także haram. Odwołać się tu można do tego, co przekazał Abu Huraira, który słyszał Posłańca Allaha (sal allahu alejhi wa salaam), mówiącego:


Nie zawiązuj wymion wielbłądów i owiec, a jeśli je sprzedałeś w tym stanie, to kupujący ma prawo je zatrzymać, jeśli spełniają jego potrzeby, lub zwrócić razem z rekompensatą w określonej ilości daktyli.

Należy tutaj dodać także słowa Ibn Madżaha, który słyszał Abu Hurairę cytującego Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), mówiącego:


Ktokolwiek kupił wielbłąda lub owcę z zawiązanymi wymionami, ten ma możliwość zwrócenia ich sprzedającemu w ciągu trzech dni razem z odpowiednią ilością daktyli lub mięsa.

Ta dodatkowa ilość daktyli lub mięsa stanowi rekompensatę za chwilowe używanie zwierzęcia przez kupującego i powinna stanowić równowartość aktualnej ceny mleka, którą kupujący uzyskał z dojenia zakupionego wielbłąda lub owcy.
Także Al.-Bazzar przekazał za Anasem, słowa Posłańca Allaha (sal allahu alejhi wa salaam), który zakazał sprzedawania niewydojonych zwierząt.
Ten hadis jasno zakazuje sprzedawania zwierzęcia z podwiązanymi wymionami i niewydojonego, tak aby udawało bardziej mleczny okaz. To oczywiście przykład z czasów Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), który odnosi się do wszelkich współczesnych prób oszukiwania na jakości towaru i ukrywaniu jego wad. Takie postępowanie jest oszustwem i jest zakazane (haram).
Każda czynność polegająca na próbach ukrycia wad towaru jest oszustwem i jest zakazana, tak w przypadku rzeczy sprzedawanych, jak i pieniędzy. Muzułmanin nie może oszukiwać na jakości towaru, a także nie może oszukiwać jeśli chodzi o pieniądze.
Każdy defekt towaru, czy każde wątpliwości związane z legalnością pieniędzy powinny być jasne i przejrzyste zarówno dla sprzedającego, jak i dla kupującego.
Muzułmanin nie może sprzedawać za wyższą cenę towaru, którego realna wartość rynkowa jest jednoznacznie niższa. Takie działanie zostało określone oszustwem przez Proroka (sal allahu alejhi wa salaam).
Ibn Madżah przekazał za Uqbahem ibn Amirem, który słyszał Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), mówiącego:


Muzułmanin jest bratem dla muzułmanina, i nie może on pozwolić na to, aby muzułmanin kupił wadliwy towar od swojego brata bez uprzedniego pokazania mu wad tego towaru.

Buhari przytoczył za Hakimem ibn Hizamem słowa Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), który powiedział:


Dwóch handlowców (sprzedający i kupujący) ma możliwość dokonania wyboru (zawarcia lub zerwania transakcji) przed rozejściem się. Jeżeli obaj byli szczerzy i uczciwie przedstawili swoje podmioty handlu (towar i pieniądze), to ich sprzedaż zostanie pobłogosławiona. Lecz jeśli ukryli wady i okłamali się nawzajem, to błogosławieństwo ich transakcji zostanie cofnięte.

Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział także, jak przekazał Ibn Madżah i Abu Dawoud za Abu Hurairą:


Żaden z nas nie może oszukiwać. Ktokolwiek z was dokona czegoś przez podstęp lub oszustwo, ten nie będzie mógł legalnie pozostać właścicielem tego, gdyż oszustwo nie może wiązać się z „własnością”. Jest więc, zakazane wam wszystko, co zdobyliście w wyniku oszustwa i nielegalności (suht).

Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział też, co przekazał Ahmad za Dżabirem ibn Abdullahiem:


Żaden człowiek, który wzrasta na korzyściach płynących z nielegalnej własności, nie wejdzie do Raju, za to zasłuży sobie na ogień piekielny.

Jeżeli dokonano oszustwa, niezależnie, czy w towarze, czy w pieniądzach, wtedy oszukany ma możliwość wyboru rozwiązania umowy lub jej zachowania, jeżeli się na to godzi.
Jeżeli jednak kupujący zdecyduje się na zachowanie wadliwego towaru, to nie ma prawa żądania wyrównania między ceną wybrakowanego towaru, a realną ceną takiego samego towaru bez defektu, gdyż Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) zabronił tego.
Dał jedynie możliwość zwrotu całego towaru, lub jego zatrzymanie.

Buhari przytacza Abu Hurairę, który cytuje Proroka (sal allahu alejhi wa salaam):


Jeśli chce, może towar zostawić lub go zwrócić.
Nie jest jednak warunkiem zwrotu towaru fakt, czy kupujący wiedział czy nie wiedział o jego defekcie. Decyzja o zwrocie pozostaje w rękach kupującego, jeżeli udowodni on fakt zaistnienia oszustwa, niezależnie czy było ono, ze strony sprzedającego, zamierzone czy nie.
Powyższa sytuacja nie odnosi się jednak to sytuacji, kiedy sprzedającemu udowodni się, że nie zdawał sobie sprawę z aktualnej ceny towaru.
Taka sytuacja może mieć miejsce, kiedy ceny jakiegoś towaru na rynku nagle spadają, a sprzedający nie wie o tym fakcie w momencie zawiązywania transakcji z kupującym i sprzedaje towar za (w tym momencie) zawyżoną cenę. Taka sytuacja nie może być określona jako oszustwo, a kupujący nie może dochodzić praw do zwrotu towaru, bo sprzedający nie oszukał go. W momencie transakcji nie został on powiadomiony o nagłym spadku cen.

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/oszustwo_w_handlu/