JustPaste.it

Handel w islamie

Jest to spowodowane tym, że to czego wszyscy chcą, nie jest dostępne w każdym miejscu i przywłaszczanie (jakiejś własności) jest czymś nagannym (powoduje zniszczenie tej wlasnosci).

Wynika zatem z tego, że istnieje potrzeba systemu, który umożliwiłby wszystkim zaspokojenie swoich potrzeb, bez uciekania się do użycia siły.

Allah (subhanahu ła ta`ala) powiedział, co w języku polskim oznacza:


O wy, którzy wierzycie! Nie zjadajcie waszych dóbr między sobą nadaremnie, chyba że to jest handel, za wzajemną zgodą między wami.

[TZQ An-Nisa: 29].

Wyróżniamy dwa rodzaje handlu w Szari’a:

- ten, który jest dozwolony (Halal) - jest nim sprzedaż (Bai’a)
- ten, który jest zakazany (Haram) - jest nim lichwa (Riba)

Obie te czynności uznawane są więc za handel.
Allah (subhanahu ła ta`ala) powiedział nam o niewierzących, którzy nie przyjęli do swojej świadomości różnicy, pomiędzy handlem a lichwą.

Allah (subhanahu ła ta`ala) powiedział, co w języku polskim oznacza:


Tak jest, ponieważ oni mówią: Handel jest podobny do lichwy.

[TZQ Al-Baqarah: 275]

Następnie Allah (subhanahu ła ta`ala) rozróżnił je na Halal i Haram, mówiąc, co w języku polskim oznacza:


Lecz Bóg dozwolił handel, a zakazał lichwy.

[TZQ Al-Baqarah: 275]

Sprzedaż polega na tym, że są dwie strony. Jedna coś oferuje (Idżab), a druga coś przyjmuje (Qabul). Wyraża się to słowami: “Sprzedaję” i “Kupuję”, lub innymi słowami, bądź jakimś działaniem, które ma to znaczenie.
Właściciel własności ma prawo do jej sprzedaży i wyznaczenia kogoś, kto może dokonać aktu sprzedaży w jego imieniu (Łaqil). Jest mu również dozwolone zatrudnienie osoby, która w jego imieniu sprzeda tę własność (warunkiem tego jest to, żeby jego płaca była określona). Jeżeli zatrudnił kogoś tak, że ma on udział w części zysków (uzyskanych ze sprzedaży), będzie on rozpatrywany jako jego wspólnik (Szarik) Mudarib (jest to pewien rodzaj spółki w islamie; Mudarib to ten, kto nie ma pieniędzy, tylko wnosi swoją pracę). Dlatego też w tym wypadku właściciel własności odpowiada z tytułu prawa wspólnika, a nie prawa pracownika.

Dozwolone mu jest jeszcze kupowanie własności osobiście lub poprzez jego agenta (Łakil), lub kogoś kto dla niego pracuje (został przez niego zatrudniony).

Handel jest dozwolony i służy powiększaniu własności. Wskazują na to liczne dowody z prawa sprzedaży i spółek

Handel opisany jest w Qur’anie i w Sunnie.

Allah (subhanahu ła ta`ala) powiedział, co w języku polskim oznacza:


...Chyba że to jest handel towarem, który wy sobie przekazujecie z ręki do ręki;

[TZQ Al-Baqarah: 282]

Rifa’a przekazał, że udał się z Wysłannikiem Allaha na modlitwę (do miejsca modlitwy) i ujrzeli handlarzy. Wysłannik Allaha powiedział:


O handlarze!” Oni odpowiedzieli Wysłannikowi Allaha i zwrócili się w jego stronę. On powiedział: “Handlarze zostaną przywróceni do życia w Dniu Sądu jako fudżdżar (ci, którzy źle czynili), z wyjątkiem tego, kto bał się Boga, był uczciwy i dawał jałmużnę.

Al-Tirmidhi przekazał, że Abu Sa’id przekazał, że Wysłannik Allaha powiedział:


Uczciwy, godny zaufania kupiec zostanie przywrócony do życia, wraz z prorokami, prawdomównymi i szachidami.

Są dwa rodzaje handlu:

- handel wewnętrzny
- handel zagraniczny

Handel wewnętrzny jest to kupno i sprzedaż towarów (będących w posiadaniu ludzi), bez względu na to, czy pochodzą one z ich produkcji (rolniczej czy przemysłowej), czy z produkcji innych (ale znajdują się w obrocie w ich kraju).
Handel wewnętrzny jest dozwolony i nie ma ograniczeń (oprócz pewnych prawnych ograniczeń, związanych ze sprzedażą).

Jeśli chodzi o towary, ich rodzaje i przemieszczenie ich z jednego kraju do drugiego:

- jest dozwolone każdemu człowiekowi, aby handlował tym, w ramach praw Szari’a. Państwo nie ma prawa ingerować w handel wewnętrzny, jedynie go organizuje.

Handel zagraniczny jest to kupno towarów z zagranicy i sprzedaż ich wewnątrz państwa (zarówno towarów rolniczych i przemysłowych). Ten handel podlega bezpośredniej kontroli państwa.
Państwo nadzoruje wprowadzanie wewnątrz kraju i wyprowadzanie na zewnątrz towarów.
Nadzoruje również handlarzy harbi (wojennych) i muahiddin (pochodzących z państw, z którymi zawarte są umowy).

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/handel_w_islamie/