JustPaste.it

Własność państwowa

Tłumaczył: Abu Numan

Własność państwowa to własność do której muzułmanie mają prawo, zaś rozporządzanie nią zostaje powierzone Kalifowi. Własność państwowa może zostać dana muzułmanom zgodnie z wolą Kalifa. Innymi słowy Kalif posiada prawo do dysponowania wspomnianym majątkiem [własnością]. Tak więc własność, której wykorzystanie zależy od Idżtihadu i woli Kalifa, jest własnością państwową. Dawca Prawa [Allah (subhana wa teala)] ustalił, że pewna własność jest własnością państwową, zaś Kalif posiada prawo do rozporządzania nią, zgodnie ze swoją opinią oraz Idżtihadem, tak jak ma to miejsce z rozporządzaniem faj, kharadż, dżizja i itp.

Wynika to z tego, że Szari’a nie określiła w jaki sposób owe pieniądze mają zostać rozdysponowane. Lecz tam gdzie Szari’a określiła, jak dane fundusze mają zostać wydane, i nie zostawiła ich Kalifowi [jego własnej opinii] i Idżtihadowi, taka własność nie jest własnością państwową, a jest przypisana do miejsca określonego w danym przypadku przez Szari’a.

Z tego względu Zakat nie jest uznawany za własność państwową. Jest za to własnością określoną przez osiem kategorii przypisanych przez Szari’a. Bajt ul - Mal jest miejscem gdzie przechowuje się środki pieniężne, aż do czasu ich rozdysponowania.

Chociaż państwo rozporządza własnością publiczną oraz własnością państwową, to istnieje między nimi różnica. Na przykład: państwo nie ma prawa do przyznania, ani oddania komukolwiek, własności publicznej. Jednak może udostępnić ją ludziom, po wcześniejszych ustaleniach, tak aby wszyscy mogli czerpać z niej określone korzyści. To wyróżnia własność publiczną od państwowej, gdyż państwo ma prawo do powierzenia części własności państwowej określonym osobom. Może także zakazać posiadania danego typu majątku przez wszystkich. Tak więc woda, sól, pastwiska, parki miejskie itp. nie mogą zostać powierzone pewnym osobom, ale wszyscy ludzie mogą z nich korzystać.

Co innego własność państwowa. Na przykład: pieniądze z kharadż mogą zostać przekazane tylko rolnikom, z wyłączeniem innych, aby rozwiązać zaistniałe problemy rolne. Państwo ma także prawo do wydawania tych pieniędzy na zakup broni, chociaż nikt poza wojskiem nie będzie z niej korzystał . W tym wypadku państwo rozdziela pieniądze w ogólnym interesie całej Ummy.

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/wasno_pastwowa/