JustPaste.it

Wstęp do rozważań na temat nabywania własności

Wielu muzułmanów sądzi, że islam jest religią, która nakazuje im stronić od pozyskiwania własności [majątku], jednak tak nie jest.

Islam odnosi się do wszystkich aspektów życia człowieka, również do problemu pozyskiwania własności [majątku]. Islam odnosi się do problemu biedy i bogactwa.
W drodze nakazów i zakazów i tym, co jest pomiędzy nimi Allah (subhana wa teala) jasno określił, jak powinno wyglądać życie muzułmanina. 

Można zadać zatem pytanie - czy islam nakazuje nam stronić od pozyskiwania własności [majątku], a jeżeli tak nie jest, co islam o tym mówi? 

Allah (subhana wa teala) Mówi, co w języku polskim oznacza:


Powiedz:
“Któż uznał za zakazane
ozdoby Boga,
które On przygotował dla Swoich poddanych,
jak i dobre rzeczy pochodzące z Jego zaopatrzenia?”

[TZQ Al-A’raf: 32]

Odnajdujemy w tym dowodzie zachętę do szukania zaopatrzenia (rizq) i pozyskiwania własności [majątku].

Zachęca się nas również do czerpania przyjemności z naszej własności [naszego majątku].

Allah (subhana wa teala) Mówi, co w języku polskim oznacza:


O wy, którzy wierzycie!
Rozdawajcie z dobrych rzeczy,
które zyskaliście,
i z tego, co wyprowadziliśmy dla was
z ziemi.

[TZQ Al-Baqarah: 267]

Islam mówi o tym, jak muzułmanie mają pozyskiwać własność [majątek] i jak mają ją wydawać.

Iqtisad zatem, bądź “dystrybucja własności”, jest fundamentalną częścią islamu. Jego reguły nie różnią się od reguł “salat” (modlitwy), czy reguł Hadź. Są tak samo ważne. “Salat” (modlitwa) np. nie jest tylko oddawaniem czci Allahowi (subhana wa teala), w dowolny sposób. Jej reguły są szczegółowo określone, tak samo jest z Iqtisadem.  Wielu muzułmanów jest nieświadomych tego, że sprawy związane z dysponowaniem i dystrybucją własności [majątkiem], również są szczegółowo określone w ich religii.

Najbardziej znanym aspektem tego zagadnienia jest zakaz lichy (riba).

Allah (subhana wa teala) Mówi, co w języku polskim oznacza:


A ci, którzy pożerają lichwę,
nie powstaną inaczej, niż powstaje ten,
którego przewrócił szatan przez dotknięcie.
Tak jest, ponieważ oni mówią:
“I handel jest podobny do lichwy.”
Lecz Bóg dozwolił handel, a zakazał lichwy.

[TZQ Al-Baqarah: 265]

Co natomiast z regułami rządzącymi pozyskiwaniem, dysponowaniem i dystrybucją własności [majątku]? 

Zacznijmy więc od podstaw - celu naszego życia.
Allah (subhana wa teala) Mówi, co w języku polskim oznacza:


Ale nie! Na twego Pana!
Oni nie uwierzą,
dopóki nie uczynią ciebie sędzią
w tym, co jest przedmiotem sporu między nimi.
Potem nie znajdą już w sobie sprzeciwu
co do tego, co rozstrzygnąłeś,
i poddadzą się całkowicie.

[TZQ An-Nisa: 65]

Musimy również pamiętać, że Allah (subhana wa teala) Przypomina nam, co w języku polskim oznacza:


A kto posłucha Boga i Jego Posłańca,
będzie wraz z tymi,
którym Bóg okazał dobroć:
z prorokami i sprawiedliwymi,
z męczennikami (szuhadah) i dobrymi.
Jakże oni są piękni jako towarzysze!

[TZQ An-Nisa: 69]

Pamiętając o tym skupmy się na wyjaśnieniu reguł pozyskiwania, dysponowania i dystrybucji własności [majątku]. 

Jeżeli muzułmanie coś kupują, bądź sprzedają, muszą zwrócić uwagę na następujące reguły:


Kto kupuje, a kto sprzedaje


Rifa’a przekazał, że udał się z Wysłannikiem Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) na modlitwę (do miejsca modlitwy) i ujrzeli handlarzy. Wysłannik Allaha powiedział:
O handlarze!” Oni odpowiedzieli Wysłannikowi Allaha i zwrócili się w jego stronę. On powiedział: “Handlarze zostaną przywróceni do życia w Dniu Sądu jako fudżdżar (ci, którzy bardzo źle czynili), z wyjątkiem tego, kto bał się Boga, był uczciwy i dawał jałmużnę.

Wynika z tego, że kupujący i sprzedający musi być określony przez Szari’a. Nie może być ani dzieckiem, ani nie może być niepoczytalny. 


Obopólna zgoda

Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:


Zaprawdę handel jest za obopólną zgodą.

Sprzedawanie tego, co się posiada

Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:


I nie zarabiajcie na tym, czego nie posiadacie, ani nie sprzedawajcie tego, czego nie posiadacie.


Zawarcie tylko jednej umowy

Nie można zawrzeć wielu umów w jednej umowie.

Imam Ahmed przekazał:


Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) zakazał dwóch umów w jednej umowie. 


Nie można ponosić kary z tytułu zalegania z miesięczną opłatą (dotyczy to sytuacji, kiedy nie płaci się od razu, tylko odkłada się spłatę w czasie; bądź wzięło się pożyczkę i zalega się z jej spłaceniem). 

Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:


Ktokolwiek sprzedaje dwie sprzedaże, jedna z jego dwóch sprzedaży
będzie albo stratą albo lichwą (riba).

(dwie sprzedaże to np. jeżeli ktoś coś sprzeda i w trakcie sprzedaży będzie postawiony warunek, że druga osoba również musi coś sprzedać)

Wynika z tego, że sprzedawca, bądź ten kto udziela pożyczki, nie może nałożyć na zalęgającego ze spłatą dodatkowej opłaty. Jest ona rozpatrywana jako riba (lichwa), która jest Haram (zakazana). Taka opłata utrudniłaby dłużnikowi spłacenie zaciągniętej pożyczki. 

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/wstp_do_rozwaa_na_temat_nabywania_wasnoci/