JustPaste.it

Lotnictwo wojskowe I wojny światowej

Wielka wojna, jak nazywano I wojnę światową to konflikt niezwykły. Po raz pierwszy wykorzystano w nim nowe rodzaje broni. Jedną z tych nowości okazało sie lotnictwo wojskowe

Wielka wojna, jak nazywano I wojnę światową to konflikt niezwykły. Po raz pierwszy wykorzystano w nim nowe rodzaje broni. Jedną z tych nowości okazało sie lotnictwo wojskowe

 

 

Na początku XX w.  w Europie panował względny spokój. Niestety był jednak tylko pozorny. Podzielone na dwa bloki mocarstwa utrzymywały ze sobą napięte stosunki szukając tylko pretekstu do rozpoczęcia działań wojennych. Zabicie arcyksięcia Franciszka Ferdynanda zapoczątkowało reakcję łańcuchową, która doprowadziła do rozpoczęcia wielkiej wojny. Na fron wysłanych zostało miliony mężczyzn, wśród, których część trafiła do lotnictwa.

Początkowo ten nowy rodzaj broni nie uznawano za szczególnie ważny. Dowódcy obu stron pewni szybkiego zwycięstwa swoich wojsk sądzili, że lotnictwo będzie miało jedynie charakter symboliczny. Jednak już na początku wojny samoloty ukazały jedno ze swoich ważnych zastosowań. Znacznie lepiej niż balony obserwacyne potrafiły zlokalizować przesuwające sie wojska nieprzyjaciela i powiadomić o miejscu ataku swoich rodaków na Ziemi. Dobre rozpoznanie poczynań przeciwników spowodowało, że w wojnie mającej trwać ledwie kilka miesięcy nastąpił impas a działania wojenne przeniosły się do okopów. Do nowej sytuacji przystosowało się również lotnictwo. Dowództwa oby stron  zdając sobie sprawę jak ważne jest rozpoznanie nad polem bitwy,   rozkazały swoim pilotom walkę o dominację w powietrzu. Był to początek zdobywania coraz większej chwały samolotów oraz ludzi, którzy nimi latali.

Jako pionierzy piloci mieli przed sobą trudne zadanie? Nie było wtedy żadnych wskazówek dotyczących walki powietrznej. Musieli eksperymentować  i uczyć się na własnych bledach. Szczególnie zdolni i pomysłowi okazali sie piloci Pruscy. Na początku wojny to oni mieli przewagę wynikającą w lepszych samolotów. Pozwoliło im to wykształcić pierwsze schematy walki. Zostały one zebrane przez niemieckiego asa Oswalda Boelcke. Zawarł on w swoim poradniku zasady walki powietrznej. Brzmiały następu

 

  1. Próbuj uzyskać przewagę przed atakiem. Jeśli to możliwe, miej Słońce za sobą.
  2. Zawsze kontynuuj atak, kiedy go rozpocząłeś.
  3. Strzelaj z bliskiej odległości, tylko wtedy, gdy nieprzyjaciel jest na celowniku.
  4. Nie spuszczaj oka z przeciwnika i nie daj się zwieść sztuczkami.
  5. W każdym rodzaju ataku, podstawą jest zajść przeciwnika od tyłu.
  6. Jeśli przeciwnik nurkuje na ciebie, nie staraj się uniknąć, lecz leć mu naprzeciw.
  7. Będąc nad liniami wroga, nie zapominaj swojej trasy ucieczki

W rezultacie wszytko to doprowadziło do znacznej przewagi w powietrzu Niemców.  Taka sytuacja utrzymała się niemal do końca wojny. Gdy państwa Ententy mając po swojej stronie przytłaczającą przewagę ludzi i samolotów  zaczęły przechylać szalę panowania w powietrzu na swoją korzyść. Nie odebrało to jednak chwały Pruskim asom lotnictwa, a najlepszy z nich  Manfred von Richthofen stał się symbolem jednoznacznie kojarzonym z lotnictwem I wojny światowej