JustPaste.it

Rozwiązaniem Twoich problemów z nauką języka obcego, jest …

Metoda Michel`a Thomas`a

Metoda Michel`a Thomas`a - Polaka, a konkretniej Żyda urodzonego w łodzi, który posiadł znajomość 7 języków obcych. Ale to jeszcze nic, gdyż biografia tego człowieka, to po prostu gotowy scenariusz na doskonały film sensacyjny. Nie będę się jednak w to zagłębiał, a przejdę do tego, co najbardziej interesujące z punktu widzenia nauki języków obcych.

W 1947 nasz bohater wyemigrował do USA, gdzie w Beverly Hills otworzył swoją własną szkołę językową. To właśnie tam – ostatecznie – sformułował własną metodę nauki języka, która pozwala zupełnie początkującemu studentowi stać się konwersacyjnie biegłym w ciągu zaledwie kilku dni. To znaczy, że stosując jego metodą osoba, która nigdy wcześniej nie miała do czynienia z danym językiem, zaczyna mówić w tym języku, w ciągu kilku dni.

Klientami naszego bohatera byli dyplomaci, biznesmeni oraz aktorzy tej miary, co np. Woody Allen i Barbara Streisand.

Metoda została sprowadzona do postaci nagrań i książek, stając się najlepiej sprzedającą się metodą nauki języka obcego w Wielkiej Brytanii. Pytanie tylko: najlepiej sprzedającą, ale czy także najlepszą?

 

Sama metoda

 

O co konkretnie chodzi w tej metodzie?

 

  • Nie ma żadnych zadań domowych, kartkówek, sprawdzianów, testów, itp.

  • W czasie nauki nie robi się żadnych notatek.

  • Pełna odpowiedzialność za efekt nauki leży po stronie nauczyciela, a nie ucznia.

  • Najważniejsze, aby uczeń poczuł się wyluzowany, zrelaksowany, skoncentrowany, czyli należy pozbyć się stresu i zdenerwowania.

 

To są – tak jakby założenia – tej metody. A teraz: jak wygląda w praktyce sam proces nauki?

 

  • Na samym początku jest krótkie wprowadzenie. Nauczyciel mówi kilka prostych słów i wyrażeń w obcym języku, objaśnia ich znaczenie, itp.

  • Po tym wprowadzeniu, nauczyciel pyta studenta „Jak powiedziałbyś: … ?” i podaje zdanie w języku ojczystym studenta, które ten musi powiedzieć w uczonym się języku obcym. Pytania nauczyciela odnoszą się do tych słówek i zdań, które wspomniał w swoim wprowadzeniu.

  • Wszystko zaczyna się od bardzo prostych słówek i wyrażeń, a z biegiem czasu przechodzi się do bardziej zaawansowanych.

  • Słówka i wyrażenia podawane przez nauczyciela nie są przypadkowe, ale składają się one na większe – tak jakby – bloki, z których w danym języku tworzone są wszelkie typu wyrażenia.

  • Kiedy student udzieli prawidłowej odpowiedzi na pytanie nauczyciela, ten powtarza jeszcze raz tą prawidłową odpowiedź w odpowiedni sposób, aby zaakcentować jej odpowiednią wymowę.

  • Jeśli student udziela błędnej odpowiedzi, to rolą nauczyciela jest sprawić, aby student sam znalazł błąd w swojej odpowiedzi, poprawił go i sformułował prawidłową odpowiedź.

  • Najważniejsze słówka i wyrażenia są często powtarzane w czasie całej nauki.

  • Zasady gramatyczne są wprowadzane stopniowo, ale co ciekawe pomija się całkowicie stosowną terminologię (czyli nikt nie mówi, że dane zdanie jest w czasie przeszłym, dane słowo jest przymiotnikiem, itp.).

 

Innymi słowy: metoda ta daje się sprowadzić do nauki myślenia w obcym języku. Jej celem jest całkowite wyeliminowanie jakiegokolwiek tłumaczenia, które zwykle następuje, kiedy ktoś poprosi, abyś powiedział określone zdanie w danym języku obcym. Najczęściej wtedy, dane zdanie trzeba sobie w myślach przetłumaczyć na obcy język i dopiero po tym je wypowiedzieć. W prezentowanej tutaj metodzie, studenci wyrażają, to co chcą powiedzieć (tzn. o co ich prosi nauczyciel, aby powiedzieli) automatycznie, nie zastanawiając się zbytnio nad tym.

 

Metoda Thomas`a w praktyce

 

Opis metody brzmi może dziwnie i mało prawdopodobne. Warto jednak bliżej się nią zainteresować i sprawdzić, jak działa ona w Twoim indywidualnym przypadku. W tym celu polecam:

 

  • obejrzenie filmiku dokumentalnego telewizji BBC, w którym to nasz bohater uczy kilku nastolatków francuskiego. Filmik jest po angielsku:

    Video thumb

  • obejrzenie lekcji języka niemieckiego prowadzonej przez samego twórcę przedstawionej metody:

    Video thumb

  • pobranie fragmentu kursu jednego z kilku języków prowadzonego tą metodą:

    http://www.michelthomas.co.uk/soundclips.htm

 

Podsumowanie: czy warto zainteresować się tym sposobem nauki?

 

Jeśli zapoznałeś się z proponowanymi materiałami, to już chyba wiesz, prawda? Nie ulega wątpliwości, że ta metoda działa niesamowicie zwłaszcza na samym początku nauki. Jednak, posiada ona także kilka sporych wad, jak np.:

 

  • jeśli chcesz skorzystać z gotowych materiałów do nauki obcego języka tą metodą, to musisz znać angielski, gdyż zostały one przygotowane właśnie dla angielskojęzycznych odbiorców;

  • siłą rzeczy słownictwo i gramatyka prezentowane w czasie trwania danego kursu są ograniczone. Konieczność uzupełnienia tego braku na własną rękę.

  • tą metodą nie zdobędziesz biegłości w danym języku. Jest ona świetna, aby dojść do poziomu średnio zaawansowanego lub zaawansowanego, ale dalszą nauką musisz kontynuować samodzielnie.

  • tym sposobem nie poznasz również, w jaki sposób funkcjonuje słowo pisane w danym języku. Nie będziesz w stanie obcować z jego formą pisaną. Duży mankament.

 

Warto spokojnie rozważyć wszelkie za i przeciw tej metody. W tym celu powinny pomóc także materiały z oficjalnej strony tej metody: http://www.michelthomas.co.uk/default.htm

===

http://www.pawelsygnowski.info/

Praktycznie wszystko o właściwym użytkowaniu Twojego mózgu

 

Błyskawiczna nauka języka angielskiego dla początkujących:

http://www.1000slow.pl/


 

Źródło: http://www.pawelsygnowski.info/blog/?p=106

Licencja: Creative Commons