Login lub e-mail Hasło   

Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego - cenne wskazówki

Ustny egzamin maturalny składa się z dwóch części - prezentacji i rozmowy z komisją na temat prezentacji.Samo wygłoszenie prezentacji nie jest nawet połową sukcesu.Dlaczego?
Wyświetlenia: 25.995 Zamieszczono 26/02/2010

Wygłoszenie - nawet perfekcyjne - prezentacji oceniane jest maksymalnie na 5 punktów, jeśli zdający nie podejmie rozmowy z komisją egzaminacyjną. A żeby zdać egzamin, trzeba otrzymać co najmniej 6 punktów.

Skoro za rozmowę można maksymalnie otrzymać 7 punktów, może warto również i do niej się przygotować?

Oczywiście, że nie ma zestawu wszystkich pytań, które mogą paść podczas takiej rozmowy, jednak niektóre z nich można przewidzieć.

 

Jakie pytania ?

 Pytania mogą dotyczyć literatury podmiotu, czyli utworów, które wybrałeś do swojej prezentacji.Trzeba znać treść wszystkich zamieszczonych w literaturze podmiotu utworów literackich, autora, epokę, gatunek literacki. Pamiętaj -  teoretycznie miałeś od września czas na przygotowanie się do egzaminu, który będzie przeprowadzony w maju, więc żadne tłumaczenia, że nie przeczytałeś jakiejś lektury nie przekonają komisji.

Przykładowe pytania:1. Która pozycja z literatury podmiotu jest najciekawszą realizacją tematu prezentacji? 2. Dlaczego właśnie ten utwór wybrałeś do prezentacji ?

 Przygotuj się również do pytań z literatury przedmiotu, czyli tych wszystkich pozycji, które wykorzystałeś do opracowania tematu prezentacji -  słowniki, encyklopedie, czasopisma, opracowania itp. materiały pomocne przy opracowaniu wybranego zagadnienia. Zawsze podajesz strony, z których faktycznie skorzystałeś np. s.32-41, s.431-444 w przypadku opracowania, które liczy np.500 stron. Pamiętaj, żeby nie przepisywać bezmyślnie od kolegi czy  z Internetu jakiegoś przypadkowego opracowania,  każde z nich powinieneś znać, wiedzieć, jak wygląda itp. Egzaminatorzy mają świadomość, że wiele prac nie jest samodzielnych i coraz częściej udaje im się to obnażyć na egzaminie.

Przykładowe pytania: 1. Która pozycja z literatury przedmiotu okazała się najbardziej przydatna podczas opracowywania tematu prezentacji? 2. Co wykorzystałeś z pozycji X w swojej prezentacji ? 3. Czy zgadzasz się z poglądami autora opracowania dotyczącymi postaci Wertera ?

Możesz być również zapytany o materiały pomocnicze np. reprodukcje, filmy, przygotowane cytaty, więc nie traktuj ich tylko jako ewentualne uatrakcyjnienie swojego wystąpienia.

Możesz być również zapytany o każde sformułowanie, pojęcie czy spostrzeżenie, które padnie w Twojej prezentacji, więc sprawdź wcześniej, czy będziesz potrafił wszystko wyjaśnić.

 

Jaka rozmowa?

Gdy usłyszysz pytanie, upewnij się, czy je zrozumiałeś. Często zdający mylą literaturę podmiotu z literaturą przedmiotu. Zawsze możesz poprosić o powtórzenie pytania i zawsze możesz spojrzeć na swój plan prezentacji.

Rozmawiasz, czyli rozbudowujesz swoją wypowiedź, nie odpowiadasz lakonicznie na zadane pytania, uzasadniasz zajmowane  stanowisko, używasz odpowiedniej argumentacji, masz prawo zastanowić się. Nie jesteś ekspertem z języka polskiego, tylko zdającym, który udowadnia, że zna zagadnienie, utwory i opracowania oraz potrafi odnaleźć się w sytuacji rozmowy.

Komisja egzaminacyjna zadaje trzy pytania. Na rozmowę masz 10 minut. Odpowiadając na kolejne pytania, sygnalizujesz zakończenie swojej wypowiedzi. Możesz np. powiedzieć - na tym chciałbym zakończyć odpowiedź na to pytanie, to już wszystko odnośnie tego zagadnienia itp. Jeśli tego nie zrobisz i po prostu zamilkniesz, komisja będzie uprzejmie czekać na ewentualny ciąg dalszy odpowiedzi. Nawet kilka minut...

 

Jaki język ?

Język ocenia się łącznie, tj. za prezentację i rozmowę. Maksymalnie za język można otrzymać 8 punktów. Punktacja na pewno będzie obniżona, jeśli wystąpi dysonans między językiem prezentacji i rozmowy. Ma to miejsce w przypadku, gdy następuje kontrast między poprawnym, bogatym językiem prezentacji a niepoprawnym, schematycznym, ubogim językiem rozmowy. Wspomniany kontrast  wskazuje najczęściej na to, że zdający po prostu nauczył się na pamięć prezentacji.

W każdej części egzaminu pamiętaj o przestrzeganiu zasad etykiety językowej.

 

Postaw na samodzielność

Jeśli Twoja praca (bibliografia, plan prezentacji) jest od początku do końca wykonana przez Ciebie, pytania podczas rozmowy nie zaskoczą Ciebie i raczej dasz sobie radę. Są bowiem osoby, dla których bardzo trudne na egzaminie okazało się pytanie:  Czy mógłbyć przedstawić etapy powstawania Twojej prezentacji? Bez komentarza.

 

 

 

 

Podobne artykuły


13
komentarze: 62 | wyświetlenia: 1208
13
komentarze: 93 | wyświetlenia: 725
13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 936
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1405
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1614
12
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1329
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1325
12
komentarze: 31 | wyświetlenia: 1606
12
komentarze: 72 | wyświetlenia: 729
11
komentarze: 124 | wyświetlenia: 744
11
komentarze: 81 | wyświetlenia: 1116
11
komentarze: 69 | wyświetlenia: 547
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 922
 
Autor
Artykuł



  Tomasz Het  (www),  26/02/2010

Ostatnio był taki temat już, i jest on przydatny. Ja mam to za sobą już około 7 lat. Uf

  karen,  26/02/2010

Tyle że poprzedni artykuł dotyczył przede wszystkim prezentacji, a rozmowa to druga część egzaminu ustnego.
Fajnie jest mieć egzaminy za sobą :)

  xxzg,  26/02/2010

W moim odczuciu artykuł trochę"straszy na wyrost", jak większość opracowań przygotowujących do "nowej matury".
Przecież nad każdym pytaniem można się chwilę zastanowić, a komisji wcale nie zależy żebyśmy nie zdali (zwłaszcza, że ocenia nas egzaminator z naszej szkoły)!

I mam takie zdanie mimo że:
Sama nie miałam szczęścia na maturze: dostałam (wg opinii znajomych) trudne pyta

...  wyświetl więcej

  karen,  26/02/2010

Nie zamierzałam straszyć innych, bo i po co. Wychodzę jednak z założenia, że skoro i tak ten egzamin jest obowiązkowy, a niezdanie go skutkuje oblaniem matury, to może warto podejść do niego pragmatycznie, a nie z cyklu - może się uda, 6 punktów nietrudno zdobyć itp. Piszesz - nie miałam szczęścia, egzaminatorka nie zgadzała się z moją hipotezą, a może miałaś ubogą literaturę przedmiotu, nie orien ...  wyświetl więcej

  xxzg,  26/02/2010

Skoro zwracasz się już tak bezpośrednio do mnie,
to moja prezentacja okazała się sukcesem. Szczegółów nie muszę podawać. Jeżeli kilkukrotne przeczytanie literatury przedmiotu i pełna identyfikacja z poglądami autorów, to jest twoim zdaniem "nie orientowanie się", to owszem nie orientowałam się w ogóle:)
I niestety akurat ja włożyłam w swoją pracę dużo serca dlatego, że temat mi się p ...  wyświetl więcej

  karen,  27/02/2010

Chyba niezbyt uważnie przeczytałaś mój komentarz - napisałam w nim m.in. o moich przypuszczeniach i o tym, by nie odbierać ich dosłownie. Sukcesów i dużego wkładu w pracę można tylko pogratulować. I może Ciebie zaskoczę - z poglądami autorów opracowań niekoniecznie trzeba zgadzać się, można również polemizować, trzeba tylko użyć odpowiedniej argumentacji.Egzaminator z macierzystej szkoły pełni fun ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska