JustPaste.it

Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego - cenne wskazówki

Ustny egzamin maturalny składa się z dwóch części - prezentacji i rozmowy z komisją na temat prezentacji.Samo wygłoszenie prezentacji nie jest nawet połową sukcesu.Dlaczego?

Ustny egzamin maturalny składa się z dwóch części - prezentacji i rozmowy z komisją na temat prezentacji.Samo wygłoszenie prezentacji nie jest nawet połową sukcesu.Dlaczego?

 

Wygłoszenie - nawet perfekcyjne - prezentacji oceniane jest maksymalnie na 5 punktów, jeśli zdający nie podejmie rozmowy z komisją egzaminacyjną. A żeby zdać egzamin, trzeba otrzymać co najmniej 6 punktów.

Skoro za rozmowę można maksymalnie otrzymać 7 punktów, może warto również i do niej się przygotować?

Oczywiście, że nie ma zestawu wszystkich pytań, które mogą paść podczas takiej rozmowy, jednak niektóre z nich można przewidzieć.

 

Jakie pytania ?

 Pytania mogą dotyczyć literatury podmiotu, czyli utworów, które wybrałeś do swojej prezentacji.Trzeba znać treść wszystkich zamieszczonych w literaturze podmiotu utworów literackich, autora, epokę, gatunek literacki. Pamiętaj -  teoretycznie miałeś od września czas na przygotowanie się do egzaminu, który będzie przeprowadzony w maju, więc żadne tłumaczenia, że nie przeczytałeś jakiejś lektury nie przekonają komisji.

Przykładowe pytania:1. Która pozycja z literatury podmiotu jest najciekawszą realizacją tematu prezentacji? 2. Dlaczego właśnie ten utwór wybrałeś do prezentacji ?

 Przygotuj się również do pytań z literatury przedmiotu, czyli tych wszystkich pozycji, które wykorzystałeś do opracowania tematu prezentacji -  słowniki, encyklopedie, czasopisma, opracowania itp. materiały pomocne przy opracowaniu wybranego zagadnienia. Zawsze podajesz strony, z których faktycznie skorzystałeś np. s.32-41, s.431-444 w przypadku opracowania, które liczy np.500 stron. Pamiętaj, żeby nie przepisywać bezmyślnie od kolegi czy  z Internetu jakiegoś przypadkowego opracowania,  każde z nich powinieneś znać, wiedzieć, jak wygląda itp. Egzaminatorzy mają świadomość, że wiele prac nie jest samodzielnych i coraz częściej udaje im się to obnażyć na egzaminie.

Przykładowe pytania: 1. Która pozycja z literatury przedmiotu okazała się najbardziej przydatna podczas opracowywania tematu prezentacji? 2. Co wykorzystałeś z pozycji X w swojej prezentacji ? 3. Czy zgadzasz się z poglądami autora opracowania dotyczącymi postaci Wertera ?

Możesz być również zapytany o materiały pomocnicze np. reprodukcje, filmy, przygotowane cytaty, więc nie traktuj ich tylko jako ewentualne uatrakcyjnienie swojego wystąpienia.

Możesz być również zapytany o każde sformułowanie, pojęcie czy spostrzeżenie, które padnie w Twojej prezentacji, więc sprawdź wcześniej, czy będziesz potrafił wszystko wyjaśnić.

 

Jaka rozmowa?

Gdy usłyszysz pytanie, upewnij się, czy je zrozumiałeś. Często zdający mylą literaturę podmiotu z literaturą przedmiotu. Zawsze możesz poprosić o powtórzenie pytania i zawsze możesz spojrzeć na swój plan prezentacji.

Rozmawiasz, czyli rozbudowujesz swoją wypowiedź, nie odpowiadasz lakonicznie na zadane pytania, uzasadniasz zajmowane  stanowisko, używasz odpowiedniej argumentacji, masz prawo zastanowić się. Nie jesteś ekspertem z języka polskiego, tylko zdającym, który udowadnia, że zna zagadnienie, utwory i opracowania oraz potrafi odnaleźć się w sytuacji rozmowy.

Komisja egzaminacyjna zadaje trzy pytania. Na rozmowę masz 10 minut. Odpowiadając na kolejne pytania, sygnalizujesz zakończenie swojej wypowiedzi. Możesz np. powiedzieć - na tym chciałbym zakończyć odpowiedź na to pytanie, to już wszystko odnośnie tego zagadnienia itp. Jeśli tego nie zrobisz i po prostu zamilkniesz, komisja będzie uprzejmie czekać na ewentualny ciąg dalszy odpowiedzi. Nawet kilka minut...

 

Jaki język ?

Język ocenia się łącznie, tj. za prezentację i rozmowę. Maksymalnie za język można otrzymać 8 punktów. Punktacja na pewno będzie obniżona, jeśli wystąpi dysonans między językiem prezentacji i rozmowy. Ma to miejsce w przypadku, gdy następuje kontrast między poprawnym, bogatym językiem prezentacji a niepoprawnym, schematycznym, ubogim językiem rozmowy. Wspomniany kontrast  wskazuje najczęściej na to, że zdający po prostu nauczył się na pamięć prezentacji.

W każdej części egzaminu pamiętaj o przestrzeganiu zasad etykiety językowej.

 

Postaw na samodzielność

Jeśli Twoja praca (bibliografia, plan prezentacji) jest od początku do końca wykonana przez Ciebie, pytania podczas rozmowy nie zaskoczą Ciebie i raczej dasz sobie radę. Są bowiem osoby, dla których bardzo trudne na egzaminie okazało się pytanie:  Czy mógłbyć przedstawić etapy powstawania Twojej prezentacji? Bez komentarza.