JustPaste.it

Zarządzanie w sklepie internetowym - stawianie sobie celi

Po co definiować cele w realizacji sklepu internetowego?

Po co definiować cele w realizacji sklepu internetowego?

 

Cele

 

Jak definiować cele?

Jeśli zdefiniujemy cel np. wygrać milion dolarów, to sam plan dojścia do celu jest prosty. Należy grac w lotto. Niestety, moment w którym cel się zrealizuje nie zależy od nas.

Powyższy przykład demonstruje jaki cel być powinien. Cel musi być realny, policzalny, zdefiniowany w czasie oraz prosty i istotny.

Cel musi być realny

Cel musi być realny. Możemy definiować cele nierealne, ale szansa na ich powodzenie jest 'prawie zerowa'. Np. cel 'zostać prezydentem stanów zjednoczonych' - mając na uwadze, że obywatel urodzony w Polsce nie może kandydować na prezydenta USA, z góry wiadomo, że cel jest nierealny, chyba że USA zmienią prawo.

Kolejny cel: 'za rok zarabiać milion dolarów miesięcznie’. Hm... lepiej.. ale sprawdźmy statystyki. Ile zarabia prezes dużego banku w Polsce? Nie więcej niż 2 - 3 miliony USD rocznie.

„Sprzedawać miesięcznie 200 sztuk towaru X” – to jest realny cel, jeśli w całym kraju w ciągu miesiąca jest zapotrzebowanie na np. 200 000 sztuk. Natomiast cel „sprzedawać 300 000 sztuk” – nigdy się nie urzeczywistni.

Cel musi być policzalny

Cel musi być policzalny, tzn. cel „sprzedawać dużo” – kiedy zostanie zrealizowany? Przy 100 czy 1000 sztukach miesięcznie? Cel musi mieć wymiar liczb, czyli np. „zwiększenie sprzedaży o 50%” lub logiczny czyli np. w ciągu miesiąca otworzyć sklep internetowy.

A żeby cel mógł być policzalny, musi być osadzony w czasie.

Zdefiniowany w czasie

Cel musi być zdefiniowany w czasie. Musimy z góry założyć termin do kiedy chcemy dany cel osiągnąć. Osiągnięcie np. 20% w danym rynku może być i realne i policzalne ale może nam zająć 50 lat.

Jak definiujemy czas jeśli nie mamy doświadczenia? Musimy skorzystać z wiedzy innych osób, które już takie doświadczenie posiadają.

Jeśli nie wiemy ile zajmuje napisanie np. nowego sklepu internetowego pod nasze potrzeby, wysyłamy zapytanie ofertowe do kilku firm, które zajmują się tworzeniem takiego oprogramowania i na podstawie odpowiedzi jesteśmy w stanie zdefiniować czas.

Czas należy definiować na podstawie wiedzy i doświadczenia. Wiedza i doświadczanie nie koniecznie musi być tym co sami wiemy. Wiedzę której nie posiadamy możemy zdobyć  u osób, które miały już doświadczenia w temacie, który planujemy.

Prosty i istotny

Cel powinien być również prosty i istotny.

Prosty cel to taki, który wszyscy oprócz ciebie też rozumieją. Jeśli masz pracowników i mówisz im o celu, który mają zrealizować a go nie rozumieją, to szansa powodzenia jest bardzo mała.

Przykład celu „trudnego”: „zwiększyć sprzedaż o 27,5% w ciągu miesiąca, zwiększając CTR[1] reklam o 50% jednocześnie zachowując koszt kliku jednostkowego na stałym poziomie”.

Cel prosty: „wprowadzić promocję na wszystkie towary – obniżając ich cenę o 5%”.

Istotny tzn. musi coś wnosić. „Zwiększenie sprzedaży o 50% w ciągu miesiąca” – cel konkretny i dający policzalny wynik finansowy.

Po co stawiać cele?

Cele stawiamy po to, aby móc zaplanować ścieżkę do realizacji danego celu. Nie można zaplanować jakiegoś celu, nie wiedząc co chce się osiągnąć.

Im lepiej zdefiniowany cel, tym lepszy będzie plan jego realizacji. A to wpływa na skuteczność planu oraz osiągnięcie celu.

Cel niedokładny „chcę mieć sklep internetowy” przełoży się na mglisty plan, oraz wynik, bo nie wiadomo co ma być zrealizowane.

Cel dokładny „stworzenie sklepu internetowego z branży GSM, w czasie krótszym niż 6 miesięcy oraz dojście do 100 zamówień miesięcznie po okresie roku istnienia sklepu” jest bardzo dobrym celem. Do takiego celu można ułożyć dokładny harmonogram.  Z drugiej strony jeśli przyjmiemy jakieś założenia finansowe, że np. średni zysk z zamówienia to 20 PLN, to przy 100 zamówieniach mamy 2000 PLN miesięcznego dochodu.

Dlatego przed założeniem sklepu należy się bardzo dobrze zastanowić co chcemy osiągnąć, jaki jest nasz cel. Gdzie chcemy być za rok? A jeszcze lepiej zadać sobie pytanie gdzie chcemy być z dwa, trzy lata.

Największą wadą wg mnie właścicieli świeżo założonych sklepów jest fakt, że tak na prawdę nie wiedzą co chcą osiągnąć. Zaczynają od kupienia domeny, co wydaje się im najważniejsza rzeczą w całym internetowym biznesie. Następnie wykupują jakiś tani hosting, gdzie instalują darmowy sklep OS Commerce[2], wprowadzają pierwsze 50 pozycji do sklepu, a następnie czekają na zamówienia. A tych zwykle przez pierwsze miesiące a nawet pół roku nie ma. Po pół roku zamykają sklep twierdząc, że ten biznes internetowy się nie opłaca.

Sam kilka lat temu kupiłem mój pierwszy sklep, wprowadziłem pozycję towarowe i zastanawiałem się potem, dlaczego nie kupują?

Nawet teraz nie jestem w stanie definiować celu jaki wtedy sobie postawiłem. Prawdopodobnie mój cel brzmiał: „postawić stronę sklepu internetowego z oferta i nic nie robić”.



[1] Ang. Click-Thru Rate (CTR)  - średni poziom klikalności linków reklamowych mierzony w procentach

[2] OS Commerce – to najbardziej popularna wersja darmowego skrypty do prowadzenia sklepu internetowego, strona oficjalna: http://www.oscommerce.com