Login lub e-mail Hasło   

Tragedia narodowa.

Smoleńsk - dzisiaj.
Wyświetlenia: 3.147 Zamieszczono 10/04/2010

Tragedia  narodowa

Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem rozgrywa się w dwóch wymiarach: państwowym i prywatnym. W obu jest tragedią, w obu straszną. Godną żałoby nie tylko tygodniowej.

Jako publicysta, ten drugi wymiar, prywatny, pomijam – choć szczerze, serdecznie bliskim i zainteresowanym współczuję. Ten wymiar ludzki i zwyczajny nie zajmuje mnie jednak z przyczyn publicznych.

Zajmuje mnie wymiar pierwszy, państwowy, czyli właśnie publiczny. Na ten temat chciałbym się choćby skrótowo wypowiedzieć.

„Zginęła elita Polski”, „Największa tragedia w historii Polski” – etc. Do tych prasowych tytułów mam bardzo poważne zastrzeżenia. Nie chodzi tu tylko o właściwą dziennikarzom na co dzień skłonność do napuszonej przesady. Tym razem wydaje im się zapewne, że cokolwiek napiszą, przesadą nie będzie. No bo jakże, wobec takiej tragedii?!

Wobec takiej tragedii wyłazi rzecz elementarna: dziennikarzom brak słów. Brak słów właściwych. Świadczy to po prostu o słabej znajomości języka polskiego. Zwykle mało kto rzecz tę zauważa i mało komu ona przeszkadza. Ale wystarczy spokojnie porównać, jak była opisana już nawet nie tragedia Haiti, lecz zwykły przegrany mecz naszej reprezentacji. Ubóstwo językowe widać aż nazbyt wyraźnie.

Nie będę się jednak znęcał nad dziennikarzami, tym bardziej bez ich udziału. Co prawda, nad nami to oni się znęcają znacznie bardziej, i też bez naszego udziału. Od wypadku minęła już niemal doba i czas trochę pomyśleć. Samodzielnie.

„Zginęła elita Polski”, „Największa tragedia w historii Polski” - pozostańmy przy tych dwu przykładach.

- Przy pierwszym: nie taka znów elita, sądząc choćby po stanie państwa, do jakiego zostało przez tę elitę doprowadzone.

- Przy drugim: każde dziecko potrafi kilka większych tragedii z historii Polski podać, i to bez szczególnego namysłu.

Najgorzej wypadają przyczyny katastrofy. Jedną podobną sprawę mamy już za sobą, to znaczy: jedną nagłośnioną. Tyle, że bez tragicznych konsekwencji, bo tamten kapitan samolotu wolał się sprzeciwić nieodpowiedzialnemu głupcowi i wybrał życie. Ten – najwidoczniej wolał być posłusznym.

Meldunek, złożony przez kontrolę lotów, nie pozostawia żadnych wątpliwości. Samolot cywilny nie musiał słuchać rozkazów.

Podobne artykuły


17
komentarze: 130 | wyświetlenia: 2541
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 931
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 849
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 834
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 740
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 723
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 595
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1643
10
komentarze: 9 | wyświetlenia: 565
10
komentarze: 57 | wyświetlenia: 866
10
komentarze: 97 | wyświetlenia: 474
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Ehhhh, nie skomentuję. Cenię szerość, ale nie aż tak bardzo, więc kasuję to, co napisałam tutaj wcześniej.

  ,  11/04/2010

Prawdopodobne przyczyny tej katastrofy w odniesieniu do przedostatniego akapitu artykułu:
http://www.youtube.com/watch?v(...)mbedded
http://www.youtube.com/watch?v(...)ture=iv

  gib,  11/04/2010

Dziękuję za podsunięcie linków, muszę przyznać że spekulacje dr inż. Tomasza Szulca wydają się wielce prawdopodobne. Ciekaw jestem który serwis informacyjny jako pierwszy odważy się wyemitować podobny materiał.

Przyczynek do dyskusji (dołączam do linków już podanych) na temat przypuszczalnych przyczyn tragedii pod Smoleńskiem:

http://wyborcza.pl/1,75248,776(...)ac.html

CYT.: "Jak pan sądzi, dlaczego w tak trudnych warunkach pilot zdecydował się jednak lądować?

- Myślę, że mógł być pod

...  wyświetl więcej

@Janusz Dąbrowski
Nie podejrzewałem że kiedykolwiek będę "plusował" pański komentarz jako jeden z bardziej racjonalnych w dyskusji. :)

Do: Darkwater.

Panie Piotrze! Ja również nie spodziewałem się, że zrobię to samo w odniesieniu do Pańskiego komentarza - CYT. "Przeraża mnie "plusowanie" takich debilnych komentarzy jak twój, elbo." Ale - jak widzę - nie na wiele mój "plus" się zdał - komentarz został już to "zminusowany"...

Pozwolę sobie dodać jeszcze jeden link i cytat:
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,10(...)artsz=x

CYT.: „Jakie doświadczenie miał ten pilot?

Miał doświadczenie dość duże, choć standardy światowe mówią, by piloci byli starsi wiekowo, ze względu nawet n

...  wyświetl więcej

@Janusz Dąbrowski
I po bólu. Nie ma komentarza, nie ma problemu. :D

> Przy drugim: każde dziecko potrafi kilka większych tragedii z historii Polski podać, i to bez szczególnego namysłu.

No to niech pan poda kilka większych tragedii w historii Polski. Ja nie znam. Zależy co pan ma na mysli przez "wielka tragedia".
Tutaj zginęła "cała władza".

Proszę wybaczyć, ale nigdy nie grzeszyłem nadmierną subtelnością, ani tolerancją wobec niepojęcia tych, których stać na pojęcie. Jak też wobec myślowej sztampy i "wzorcowych" reguł. Naiwnie byłem przekonany, że czytacze EIOBY zmuszą się do pewnych umysłowych wysiłków.

Ale skoro potrzebna łopatologia...

"Cała władza" to jeszcze nie elita. Gdybym był wierzącym, napisałbym o karze bos

...  wyświetl więcej

Brak subtelności to brak subtelności, uczciwość bez subtelności nie musi być od razu wadą.
Na pojęcie pańskiego punktu widzenia stać, jak widać, niektórych, bo artykuł zyskał popularność. Pytanie brzmi: Czy to dzięki myślowej sztampie, w którą Pan akurat trafił, czy dzięki umysłowemu wysiłkowi czytaczy?
Drugie pytanie brzmi: "Czy to nie myślowa sztampa zakładać, że wypadek nastąpił z ...  wyświetl więcej

  Elba,  12/04/2010

Elbo - jako stary idiota, wyczuwam bratnią duszę. Co prawda w innym odcieniu...

  feniks57,  12/04/2010

@elba
Widać, że tragedia która się wydarzyła zaczyna mieszać w głowach. Twój komentarz jest tego jaskrawym przykładem.

@Zbysław Śmigielski. Nawet najzgrabniej ubrane w słowa szyderstwo, pozostaje jedynie szyderstwem. Bo szyderstwa też mają różne odcienie...

  ,  13/04/2010

@elba
Polecam Ci kilka filmików, których treść na razie pozostawiam bez komentarza, zwłaszcza w odniesieniu do ostatnich zdarzeń nie tylko w Polsce, ale i na świecie (a mogących mieć jakiś związek z Rosją).
Przewrót ideologiczny http://www.youtube.com/watch?v(...)related
Jak napaść na państwo ...  wyświetl więcej

  Elba,  13/04/2010

Dzięki, bardzo, za filmiki! Obejrzeć warto, obudzić się z letargu i przestać być marionetką w rękach ludzi realizujących wrogie dla nas cele. Ale nie liczę na cud. Wielu nie rozumie, co się dzieje naprawdę. Karmieni na co dzień pozorami, żyją iluzją i nie zauważają celowych, długofalowych działań rozmontowywania naszego kraju przez obcych. Jako naród nie jesteśmy już monolitem, raczej mocno zwietr ...  wyświetl więcej

  dzepson,  13/04/2010

kto relizuje wrogie cele? i dla kogo one są wrogie? Z reguły orędownicy teorii spiskowych źle kończą, ale przynajmniej jest się z czego pośmiać:)

Oczywiście rozumiem, że nie powiesz mi kto jest naszym największym wrogiem, bo wtedy Oni by Ciebie zliwkidowali podpinając prąd pod Twoją skrzynkę na listy (i do tego zrobią to tak zręcznie, że będzie wyglądać na zawał.

  diver77,  13/04/2010

Jaki najlepszy pilot ? O czym wy mówicie?
Najlepszy bo polski ?
Ten pilot był młodym NIEDOŚWIADCZONYM PILOTEM ! Miał niecałe wylatane niecałe 1400 godzin.

W dużych liniach lotniczych aby zostać kapitanem na liniach pasażerskich trzeba mieć wylatanych pomiędzy 8000 i 10000 godzin. W zeszłym roku amerykański pilot w cudowny sposób posadził na Hudson River Airbusa z zablokowanym

...  wyświetl więcej

To bardzo ważne informacje!
- o tym, że kapitan Protasiuk był II pilotem w locie do Gruzji - rzeczywiście, sam ten fakt ma wielką wagę.
- o tym, jakie doświadczenie ogólnie miał kapitan Protasiuk.

Oba te fakty mogły być na wagę tragedii. Nawet bez ingerencji prezydenta.

  ,  13/04/2010

Można znaleźć wiele ciekawych informacji, również tych mniej popularnych, ale niemniej ważnych dla próby jak najbardziej obiektywnego spojrzenia http://cogito.salon24.pl/17029(...)ragedii
Z upływem czasu będzie tych informacji coraz więcej i więcej...

Viverti.
W opinii spiskowców Salon 24 to jest dopiero spiskowy! A poważnie, link odsyła nas do tego, co mój dziadek zwał "wymądrzaniem się" na sposobny temat. Ot, znalazł facio "lukę" w śledztwie i dawaj kombinować.

To, co przyszło mi do głowy w godzinę po wypadku, stało się już niemal hipotezą śledczą - sądzę, że nie bez podstaw. Ten facio uważa jednak, że wymyślił to jakiś spec z

...  wyświetl więcej

  Elba,  14/04/2010

W sobotę reporter TVP powiedział na tle dymiących szczątków samolotu, że słyszał wybuch przed drugim pochodzącym od uderzenia w drzewo. Potwierdził to mieszkaniec pobliskiej chatynki. Dlaczego nikt nie idzie tym tropem?
Przed Prezydenckim lądował JAK - bez problemu. Rosjanin, naoczny świadek spytany ile razy podchodził samolot do lądowanie odpowiedział - raz ale kołował nad lotniskiem.
...  wyświetl więcej

Elbo, ponieważ zostałaś uznana za wariatkę, to co mi tam...zostanę wariatką razem z tobą. Przesyłam film amatorski umieszony na you tube, który być może w jakimś stopniu potwierdza twoją wersję.
http://www.youtube.com/watch?v(...)t6q1L6c

  Elba,  15/04/2010

Dzięki! Fajnie, że jest istnieje jeszcze jakaś solidarność w narodzie.

  feniks57,  16/04/2010

elbo napisałaś 'Czy pilot kołował nad lotniskiem, bo zrzucał paliwo i dlatego miał go tak mało?
Paliwo zrzucane jest wówczas, kiedy pilot ma świadomość, że ze względów technicznych będzie lądował awaryjnie. " zanim napiszesz komentarz zapoznaj się co oznacza termin " kołowanie samolotu " oraz kiedy zrzucane jest paliwo (otóż nie tylko w sytuacjach lądowania awaryjnego ) i gdzie się to odbyw ...  wyświetl więcej

  Elba,  16/04/2010

http://www.youtube.com/watch?v(...)related
Życie to jest teatr... Przy otwartych i zamkniętych drzwiach to jest gra!

Jezu, chyba pierwsze madre zdanie: Jak tak sobie myślę o tym wszystkim, to ten lot do Katynia porównałabym do lotu Ikara....

  andrzejs,  11/04/2010

Co do motywu lądowania, jestem przekonany, podobnie jak pan, że postanowił lądować, bo... prosił/kazał...
A co do łopatologii..., spokojnie, myślę, że... myslę. Ale to jest tylko moje subiektywne zdanie.
Swoja drogą, jak to jest z nami, Polakami? Dlczego, nawet nie odczekawszy chwili, aby ciała ostygły, natychmiast(!) już, teraz(!) "robimy sekscję zwłok".

A co do rozmiarów tragedii, są jeszcze wątpliwości?

  andrzejs,  11/04/2010

Przeciez nie idzie o ilość ofiar. Ale o władzę. O "górę". Przeciez kupa pierwszych stanowisk w naczelnych instytucjach w tym kraju. I proszę, nie kłóćmy się o to, jakie to były "figury" dobre, czy złe, bo nie o to w tej chwili idzie.
Z tego punktu widzenia, świat nie zna takiego zdarzenia.

Może... trochę ciszej nad tą trumną... Przynajmniej "na chwilę".

Zarzucono mi w moim a

...  wyświetl więcej

Jeśli mogę ja wyrazić własne zdanie to pierwszy, który pojawił się jest czymś w rodzaju "oh, umarł Prezydent jest mi strasznie smutno, chlip, chlip", ten zaś jest szczerą opinią bez niepotrzebnych nikomu emocji na temat całego zdarzenia.

  pirx,  11/04/2010

"Bo w jakim kraju "elita" jest w stanie upakować "całą władzę" w jeden samolot," W Polsce . I chyba tylko u nas . Bo taką mamy elitę władzy . I też mnie nie tylko idzie , ze w jednym samolocie , ale że zbyt wielu tam poleciało . Na koszt podatnika . Podejrzewam że trzy czwarte tych oficjeli było tam zbędne .

  boskaagatka  (www),  11/04/2010

To chyba czwarty czy piąty tekst od wczoraj o tej samej tematyce. Spodziewałam się nieco oryginalności Panie Śmigielski. Od tych, którzy pod poprzednimi tekstami wykrzykiwali o przystopowaniu z tematem, spodziewałam się troszkę więcej konsekwencji w działaniu.

Pozwalam sobie kompletnie tego nie pojmować.

  Firstborn  (www),  12/04/2010

@boskaagatka: "Spodziewałam się nieco oryginalności Panie Śmigielski."
Chodzi właśnie o to, że ten tekst jest czymś zupełnie innym od pozostałych nawiązujących do tragedii. Miło było wreszcie przeczytać jakieś konkrety, jakże różne od tekstów powstałych od uderzania łez o klawisze. To nie księga kondolencyjna online...

Brawo,kłaniam się za proste,prawdziwe słowa,jeśliby w czarnej skrzynce jeszcze były rozkazy "największego z elity" człeka,ze "ląduj dziadu bo cię każę zwolnic"byłoby fajnie.

Przez litość i historyczną ślepotę... Może amnezję tylko.

Iluż to II RP wysłała posłów (urzędujących!) do KZ Bereza Kartuska? Iluż to z gipsem na ustach prawdziwej elity rozstrzelano w Palmirach, Forcie IX? Mniej?!

Tyle, że nie jednego dnia, nie o tej samej godzinie. A to już "zasługa" głupca, który podjął taką hurtową decyzję. Właśnie dlatego nie należy "milczeć nad tą trumną", pr

...  wyświetl więcej

Czym innym jest śmierć czterdziestu osób na drodze, tej drodze, w ciagu roku. Czym innym śmierć czterdziestu osób, na tej drodze, w jednym autobusie w tej samej chwili.
Ma pan racje, to były tragedie (które pan przytoczył).
Ale to, co się stało, jest tragedią, nawet jesli panu i innym komentatorom to nie pasuje. Ludzie, którzy zginęli, w większości, nie byli z mojej bajki. Ale były t ...  wyświetl więcej

Nie rozszczepiajmy zapałki na czworo. Zgoda w odniesieniu do wstępu.
Ale końcówka - zbędna.

baaardzo madra riposta.....

  pirx,  11/04/2010

@Zbysław Śmigielski . Będę szczery . Nie bardzo lubię, nie bardzo rozumiem Pana artykuły . Ale uważam, że Pana głos, choć odrobinkę zbyt mocny jak na mój gust, jest potrzebny . Jest potrzebny by nie zagłaskać rzeczywistości . By nie utopić jej w morzu pustosłowia . I szczerych, lub krokodylich łez . Ma pan rację, kiedy walić prawdę prosto z mostu, jeśli nie teraz ?

Takie rozumienie w pełni mnie satysfakcjonuje. Co do lubienia - nie jestem cukierek.
Dziękuję i pozdrawiam.

Rzeczowo i na temat, bez medialnego lamentu, którego mam już po dziurki w nosie. Płacz nie wymaga zbyt wiele wysiłku w przeciwieństwie do myślenia. Większość popłacze sobie publicznie i zapomni. Trzeba o tym mówić, dochodzić prawdy. Plus.

  K.M.F  (www),  12/04/2010

Okazuje się, że śmierć czyni ludzi lepszymi.

Tylko na jak długo? Śmierć JP2 też zmieniła ludzi, szczególnie kiboli :/

  K.M.F  (www),  13/04/2010

To było sarkastyczne... przecież nikt nie stanie się lepszy dlatego, że umarł, albo był świadkiem śmierci.

  pirx,  13/04/2010

chciałem usunąć wpis .

  pirx,  12/04/2010

Co racja, to racja . Martwy już nie narozrabia . Ale chyba nie to Pan nade mną miał na myśli ;)

Wydaje mi się, że doszukiwanie się jakichś nadzwyczajnych przyczyn tej katastrofy nie ma sensu . Media już w jej dniu wskazywały na niektóre aspekty (jeśli mnie moja sklerotyczna pamięć nie myli ), o których był uprzejmy wspomnieć pan Janusz Dąbrowski cytując zagraniczne media .

  diver77,  13/04/2010

Prezydent Kaczyński nie musiał wcale wywierać na pilocie dodatkowej presji na pilocie aby ten powziął nadzwyczajne ryzyko i z odwagą godną polskiego oficera próbował za wszelką cenę posadzić maszynę tak aby uroczystości mogły się odbyć w sposób niezakłócony !
Nie musiał bo według licznych artykułów opublikowanych od wczoraj m.in. na stronie szybowce.com kapitan Arkadiusz Protasiuk był drugi ...  wyświetl więcej

Dodatkowe przyczynki do dyskusji na temat przypuszczalnych przyczyn tragedii pod Smoleńskiem:

http://wroclaw.gazeta.pl/wrocl(...)ja.html

CYT.: „Piloci na pewno nie zbagatelizowali ostrzeżeń. To była świetnie wyszkolona załoga, profesjonaliści. Problem polega na

...  wyświetl więcej

Warto obejrzeć, warto posłuchać, warto przemyśleć... "Winę ponoszą konkretni ludzie"
http://www.onet.tv/wine-ponosz(...)p.html#

http://wiadomosci.onet.pl/2156(...)em.html

Nareszcie próby przywrócenia właściwych proporcji. Dla wielu będzie to z pewnością co najmniej niepopularne. Autorów odsądzi się od czci i wiary, możliwe, ze posypią się wyzwiska, zostaną wręcz wrogami Polski.

Uważam, że dobrze jest, że w końcu

...  wyświetl więcej

  Elba,  17/04/2010

Ciągle w głowie to mi się wszystko nie mieści. Rządowy samolot (nie prezydencki, tylko rzadowy). Międzynarodowa wizyta, na pokładzie tylu znakomitych i wspaniałych ludzi i żeby ich nie chronić... to kim my jesteśmy? To jaką my mamy policje, BOR, służby? To jest właśnie największa tragedia!

Lubię sałatki. Większość po prostu uwielbiam. Ale w głowach, to nie...

Dodaję tak dla porządku, że niektóre media (prasowe i portalowe) zdobyły się na to, by nieco stonować "dmuchany" patos jednego ze zgrzytających w uchu tytułów. "Największa tragedia w historii Polski" zmieniła się i obecnie brzmi: "Największa tragedia w powojennej historii Polski".

Z tak postawioną tezą też bym się wprawdzie nie zgadzał, ale przynajmniej głośno bym nie protestował.

...  wyświetl więcej

  marian R,  09/05/2010

a ja zgadzam się z Tobą autorze, nie po raz pierwszy zresztą, tylko ja nazwał bym przyczynę katastrofy po imieniu - .......... M O B B I N G ............. Przecież to on był szefem, i na dodatek Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych moim zdaniem to było nie tylko samobójstwo ale i nie umyślne spowodowanie katastrofy lotniczej a przez to i śmierci pozostałych 95 ludzi w tym i własnej żony.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska