JustPaste.it

Jak założyć grupę badającą zjawiska paranormalne

Jak założyć grupę badającą zjawiska paranormalne w Polsce? Artykuł ten odpowie Ci na to pytanie, dzięki czemu i Ty będziesz potrafił to zrobić.

Jak założyć grupę badającą zjawiska paranormalne w Polsce? Artykuł ten odpowie Ci na to pytanie, dzięki czemu i Ty będziesz potrafił to zrobić.

 

Zjawiska paranormalne to interesujący temat, coraz popularniejszy na zachodzie, o czym świadczy mnogość programów telewizyjnych poświęconych temu zagadnieniu. O popularności tej świadczy również ilość grup, tropiących i badających zjawiska paranormalne.

W Polsce jednak grup tego typu brakuje - a jeśli już powstają, to są fatalnie zarządzanie i nie mają szans się naprawdę rozkręcić. Jednak jedną z ważniejszych przyczyn, dla których ilość takich grup w Polsce, poza INFRą i Anomalium jest praktycznie zerowa, jest fakt, iż nawet osoby zaznajomione z tematyką paranormalności nie bardzo wiedzą, jak za tworzenie takiej grupy się zabrać.

Postanowiłem więc skleić w całość i puścić na licencji Creative Commons niniejszy artykuł, by wielu osobom ułatwić życie.

0. Zapał

Zanim w ogóle zaczniemy tworzyć naszą grupę, potrzebujemy czegoś, o czym wiele osób zapomina - zapału. Jeśli chcemy się tylko trochę pobawić i w ogóle nie podejść do tematu poważnie, wtedy należy sobie zabawę w parapsychologów darować. Ważne są tutaj następujące elementy.

  • Chęci - naprawdę musimy chcieć się zajmować badaniem zjawisk paranormalnych, musimy chcieć je dokumentować i musimy chcieć pomagać ludziom, mającym z tymi zjawiskami problemy.
  • Zdrowe podejście - jeśli wszędzie widzimy duchy i demony, a zwłaszcza tam gdzie mamy wadliwą instalację elektryczną, również nie jest to zajęcie dla nas. Poważną grupę parapsychologiczną cechuje zdrowe podejście do tematu i naprawdę naukowe udowadniania bądź obalania realności zjawisk paranormalnych.
  • Wymagane podejście - nie należy jednak odbić w drugą stronę i trzymać się sztywno pseudosceptycyzmu. Umysł musi być otwarty i jeśli faktycznie natrafimy na ducha czy demona, nie możemy zostawić sprawy samej sobie tylko musimy skorzystać z pomocy eksperta w celu likwidacji problemu.

Jeśli powyższe trzy elementy są do zaakceptowania, możemy przystąpić do realizowania naszego planu.

1. Pomysł

Po pierwsze potrzebny jest nam pomysł - siadamy więc czy to sami, czy z równie chętnymi znajomymi przed wielką kartą papieru i zaczynamy tworzyć. Trzeba nam określić:

  • Cele grupy - co grupa ma na celu? Zazwyczaj jest to: dokumentowanie, badanie i pomaganie. Zjawiska trzeba dokumentować, badać pod kątem naturalnych przyczyn, i rozwiązywać jeśli natrafimy na nadprzyrodzone przyczyny.
  • Zainteresowania - a raczej pole odpowiedzialności - czym grupa będzie się zajmować, czy tylko nawiedzeniami, czy dodatkowo kryptozoologią, zdolnościami parapsychicznymi, UFO itp? Osobiście zainteresowałbym się wszystkim, poza UFO - tego już trochę za dużo.
  • Nazwa + Logo - trzeba stworzyć nazwę grupy oraz logo. Czy nazwa ta będzie jakimś rzeczownikiem, czy skrótem, to już zależy od was.


To jednak dopiero początek. Należy również już na samym początku określić:

  • Zasady członkostwa - jak będą rekrutowani członkowie, jak będą wydalani z grupy? Kto będzie przyjmowany itp? Należy pamiętać, by członkami grupy były osoby pełnoletnie i tylko pełnoletnie.
  • Stronę WWW - kto zajmie się stroną? Czy kupi się domenę, płatny serwer czy postawi się na darmowość? Płatne rozwiązania są bardziej profesjonalne, ma się rozuwmieć. Trzeba jeszcze ustalić, na jakim silniku powstanie strona (najlepszy jest WordPress), a na jakim forum organizacyjne.
  • Hierarchia - kto będzie rządził grupą? Czy będzie to jedna osoba, czy grupa osób? Na jakich zasadach będzie grupa zarządzana? Bez ustalenia tej kwestii, w grupie powstanie anarchia lub conajmniej chaos i niczego nie uda się zorganizować.
  • Formalności - czy grupa będzie cały czas nieformalna, czy też po przekroczeniu odpowiedniej ilości członków, zostanie zarejestrowana jako stowarzyszenie?


W końcu jak grupa będzie się finansować? To również trzeba ustalić, ale to omówię za chwilę.

2. Członkowie

Członków należy wpierw zrekrutować. Można to robić przez stronę internetową korzystając z gotowego formularza i kierować do niej linkami bądź w trybie offline, za pomocą plakatów i ulotek. Formularz tego typu powinien zawierać podstawowe dane:

  • Imię, nazwisko oraz wiek kandydata
  • Dane kontaktowe: email, telefon, Skype
  • Miejsce zamieszkania (w przybliżeniu)
  • Zainteresowania, umiejętności
  • Doświadczenie w zakresie zjawisk paranormalnych


Należy oddelegować kogoś z aktualnych członków od zajęcia się HR - czyli zasobami ludzkimi: rekrutacją, zarządzaniem, prowadzeniem bazy członków itp. Orgnizacja musi być!

Członkami należy też zarządzać - najlepiej zrobić to przez forum, tworząc odpowiednie działy - dla jednych otwarte, dla drugich zamknięte.

Należy też określić hierachię - kto dowodzi mniejszymi grupami w terenie, kto stoi nad kim, kto pod kim - ma to na celu ponownie sprawniejsza organizację i bardziej profesjonalny wygląd grupy

3. Strona WWW

Na stronie WWW oprócz informacji o metodach kontaktu powinny znaleźć się:

  • Wykaz członków - kto współpracuje z grupą.
  • Polityka prywatności - by ludzie wiedzieli, że mogą grupie zaufać.
  • Zasady Świadczenia Usług - by ludzie wiedzieli, na jakich zasadach grupa funkcjonuje.
  • Informacje - co grupa robi, dlaczego i jak została stworzona.


Na stronie powinny być publikowane artykuły oraz newsy z zakresu tematyki zjawisk paranormalnych - nie tylko w celach pozycjonowania strony w wyszukiwarach, ale też dzielenia się wiedzą i pokazania, iż w grupie naprawdę funkcjonują profesjonaliści z wiedzą.

Na stronie musi znaleźć się również forum dyskusyjne - może być podzielone na dwie części. Pierwsza obowiązkowa to forum wewnętrzne przeznaczone tylko dla członków grupy - tam będzie się rekrutować członków, omawiać sprawy i zarządzać całą grupą. Druga część forum, opcjonalna to forum dla "fanów" grupy, gdzie bedą się toczyć luźne dyskusje związane z paranormalnościami.

4. Reklama

Grupa musi się reklamować, by więcej osób do niej trafiało. Reklama taka ma kilka poziomów:

  • Strona WWW: tutaj reklamować można się przez pisanie dobrej treści, wymianę linków, pozycjonowanie (SEO) w wyszukwiarkach, czy choćby takie płatne Google AdWords. Należy również korzystać z serwisów społecznościowych takich jak Blip, Flaker czy Facebook, by zdobyć dodatkowy ruch i reklamę. Najlepiej jest znaleźć chętnego webmastera, który wszystkie te kwestie ogarnie.
  • Reklama offline - za pomocą koszulek i czapeczek firmowych, a także za pomocą plakatów i ulotek - tanich, drukowanych w skali szarości na zwykłym papierze, ponieważ nic lepszego nie jest potrzebne.
  • Reklama w mediach - ogłoszenia w prasie czy organizowanie sobie wywiadów dla lokalnych gazet czy radia również jest dobrym pomysłem. Nie należy się tutaj ograniczać, raczej należy chwytać się każdej możliwości choćby jaka szalona by nie była. A nóż kogoś zainteresuje nasza grupa i trafimy do gazety?

5. Sprawy

Trzeba określić, jak będzie się gromadzić informacje o sprawach. Dobrym pomysłem jest udostępnienie kilku metod kontaktu - przez telefon, mail, gg, skype itd. Trzeba też oddelegować część członków grupy do samodzielnego przeszukiwania prasy i internetu w poszukiwaniu informacji o rzekomych i prawdopodobnych zjawiskach paranormalnych. Informacje spływające tymi kanałami musza być gromadzone w jednym miejscu - po raz kolejny najlepszym miejscem będzie forum organizacyjne grupy.

Sprawy następnie muszą być przydzielone określonym członkom. Ci dalej jadą w teren, zbierają wywiady ze świadkami, gromadzą dokumentację, przeprowadzają obserwacje, rozwiązują problem i znowu na forum publikują ostateczny raport z przeprowadzonej sprawy.

Na końcu dobrze jest umożliwić "klientom" proste opublikowanie na stronie tzw. "testimonials", czyli opinii o grupie - będzie to dodatkowa reklama wzbudzajaca zaufanie do grupy.

6. Zarządzanie i organizacja

Grupa musi być sprawnie zarządzana. Najlepiej będzie służyć temu forum dyskusyjne. Grupa powinna dyspować kilkoma działami:

  • Administracji - osoby, które będą rozmawiać z mediami, zarządzać papierkową robotą, trudnić się finansami i zarządzać sprawami i członkami, oraz samą stroną WWW.
  • Śledczych ogólnych - osoby, które po prostu jeżdżą w teren i badają.
  • Śledczych specjalistycznych - osoby, które będą rozwiązywac problemy natury paranormalnej, jeśli takowe faktycznie mają miejsce.
  • Wspierających - czyli wszystkie osoby, które tylko wspierają grupę, finansowo czy tez roznosząc ulotki itp.


Każdy z tych działów powinien być zarządzany przez jedną osobę, która zaś albo będzie wchodzic w skład jakiejś rady zarządzającej, albo będzie podlegać jednemu szefowi. Każdy członek danego wydziału (a może być ich kilka) podlega zaś swojemu przełożonemu. A oto standardowy zestaw działów w grupie:

  • Dział Administracji - osoby przydzielają sprawy, określają cele, zadania itd. Rekrutują nowych członków, zarządzają członkami, prowadzą papierkową robotę i organizują budżet.
  • Dział Informacji - czyli osoby zarządzające stroną WWW i rozmawiające z mediami. Gromadzą też informacje o rzekomych zjawiskach z prasy i internetu.
  • Dział Logistyki - osoby trudnią się zarządzaniem sprzętem - zakupami, naprawami, rozdzielaniem, magazynowaniem, konserwowanie, a także dostarczaniem sprzętu potrzebnego do badań. W przypadku wykorzystywania monitoringu w terenie w czasie dochodzenia, zazwyczaj też siedzą przed monitorami :).
  • Dział Śledczych Ogólnych - osoby, które po prostu badają sprawy w terenie.
  • Działy specjalistyczne - albo jeden dział, albo kilka mniejszych działów - można tutaj wymienić działy: okultyzmu i demonologii (osoby, które będą ratować sytuację, gdy grupa będzie miała do czynienia z realnymi duchami, demonami, magią itp.), kryptozoologii (osoby specjalizujące się w kryptydach) itp. Jak sama nazwa wskazuje, są to działy specjalistyczne.


Każdy z tych działów powinien mieć osobne miejsce na forum. Ułatwi to organizację.

Warto również organizować członków w komórki operacyjne - na dane województwo czy dany powiat. W ten sposób nie trzeba będzie jeździć przez całą Polskę do jedenj sprawy, po prostu w danym terenie będą operować mniejsze grupki osób.

7. Finansowanie

Grupa musi się finansować: sprzęt i wyjazdy kosztują, od kamer przez baterie po bilety i kanapki. Grupa może finansować się przez składki członkowskie o określonej wysokości. Bądź też można umieścić na stronie różne opcje dotacji pieniężnych, czy też reklamę, ot choćby takie AdTaily z wielkim napisem "zostań sponsorem".

Można również sprzedawać gadżety - koszulki, czapeczki, długopisy, smycze, kubki i tak dalej. Tego typu "biznes" kosztuje i to nawet sporo.

8. Darmowość

Należy jednak pamiętać, iż usługi świadczone przez grupę w kwestii badań zjawisk paranormalnych muszą być darmowe - grupa ma bowiem badać i pomagać, a nie zdzierać pieniądze. Badanie zjawisk paranormalnych jest swoistym wolontariatem i tak powinno to być traktowane.

9. Media

Na stronie internetowej muszą być dane dla prasy i mediów - telefon kontaktowy jest wręcz obowiązkowy, świadczy bowiem o profesjonaliźmie grupy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zaopatrzyć się w starsza komórkę i tani starter z kiosku, tworząc w ten sposób telefon "firmowy".

Trzeba również przygotować krótki dokument do świągnięcia, zawierający podstawowe informacje o grupie: po co, przez kogo, dlaczego i jak.

10. Baza dowodzenia i rozproszenie

Członkowie grupy mogą mieszkać w różnych miejscach. Należy określić, czy grupa zorganizuje sobie konkretną fizyczną siedzibę, czy też będzie się organizować jedynie przez sieć w stylu: jest sprawa, ten i ten jadą, pakują sprzęt, robią co trzeba, wrzucają na forum i gotowe. Na początku taka rozproszona struktura będzie tańsza, jednak przy coraz większej aktywności grupy i sformowaniu stowarzyszenia, należy stworzyć siedzibę grupy, dla gromadzenia dokumentacji w archiwum czy sprzętu itp.

I w ten sposób wiesz już, jak zabrać się za stworzenie własnej grupy badawczy zjawisk paranormalnych. Jeśli masz jakieś pytania, bądź organizujesz taką grupę w Dolnośląskim, a tymbardziej we Wrocławiu, daj znać przez formularz kontaktowy.

Licencja: Creative Commons - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych