Władza kojarzy się ...
władza, WŁADZA, władza !!!
Słowo budzące emocje, proponuje przyjrzeć się jego znaczeniu w życiu społeczeństw. Podstawowym słowem wiążącym się z władzą jest decydowanie, nikt nie chce rezygnować z tej możliwości. Jednych ludzi zaspakaja możliwość podejmowania decyzji tylko w stosunku do siebie, drudzy pragną decydować za innych .
Władza kojarzy się z pozycją ekonomiczną, nikt nie chce żyć w niedostatku. Zapewnienie mocnej pozycji ekonomicznej często wiąże się z podporządkowaniem sobie innych ludzi i środowiska w którym żyjemy. Przyjęło się uważać, ten kto ma pieniądze to rządzi i ma władzę.
Władza kojarzy się z wiedzą, ten kto ma dostęp do lepszych technologii i zna swoją przeszłość, rośnie w siłę, dlatego mamy tyle tematów tajnych i poufnych. Sprawujący władzę traktuje historię wybiórczo, posługuje się półprawdami, a naukę ukierunkowuje na dziedziny pomagające utrzymać pozycję.
Co robi osoba lub grupa ludzi sprawujących władzę? Niszczą zagrażającego im przeciwnika na poziomie psychicznym i ekonomicznym posługując się marionetkami, które wcześniej stworzyła przez wprowadzenie zdeformowanej wiedzy i rzuceniu obietnic bez pokrycia. Wojny narodowe i religijne są tego najlepszym przykładem. Na płaszczyźnie naukowej mamy niszczenie rozwiązań sprzecznych z interesem rządzących, przykładem są prace M. Kopernika, N. Tesli, czy innych naukowców i wynalazców.
Kiedyś w plemionach i osadach rządzili najbogatsi w towarzystwie szamana, łączenie ekonomii z duchowością (filozofia + wiedza) umacnia pozycję jednych i drugich. Prawdę tę znał cesarz Rzymu, Konstanty Wielki podniósł sekty chrześcijańskie do jednorodnej religii państwowej w czwartym wieku naszej ery, efekty tej decyzji są widoczne do dnia dzisiejszego.
Filarem podtrzymującym władze jest wiedza z różnych dziedzin. O filtrowanie (cenzura) wiedzy dbają rządy państw, korporacje przemysłowe, religie, nie dopuszczają informacji mogące zaszkodzić ich pozycji, lub wprowadzają nieprawdziwe opinie. Kontrola edukacji jest najlepszym przykładem, wyraża się doborem faktów historycznych i lektur obowiązkowych oraz wprowadzenie dogmatów religijnych do wiedzy podstawowej. Zjawiska manipulowania wiedzą historyczną i religią jest bardzo widoczne w Polsce, tworzy to bezwolne marionetki podatne na sugestie rządzących, Majakowski w jednym z wierszy określił ich „mięsem armatnim”.
Podsumowanie, władza wiąże się z wiedzą, ekonomią, decydowaniem. Brak chociaż jednego z wymienionych składników, boć zachwianie równowagi tych elementów wcześniej czy później pozbawi możliwości rządzenia.