Login lub e-mail Hasło   

Technika jazdy- karwing

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.wydawnictwolandie.pl/product-(...)ch.html
Karwing to prowadzone jak po szynach długie skręty i płynne, bez wysiłku i nadmiernych ruchów, przejścia między skrętami.
Wyświetlenia: 1.447 Zamieszczono 02/12/2010

Technika jazdy - karwing

Karwing to prowadzone jak po szynach długie skręty i płynne, bez wysiłku i nadmiernych ruchów, przejścia między skrętami. Ideałem jest przechodzenie ze skrętu w skręt z biodrami, kolanami i stopami utrzymującymi taką samą (na tych trzech poziomach) i niezmienną w czasie fazy przejścia odległość od siebie.

Problemy które się pojawiają i oddalają nas od tego ideału to:

 - Pozostałość z jazdy pługiem czyli jazda z kolanami bliżej siebie niż stopy (pozycja w kształcie litery „A”) i wynikająca z tego mniejsza efektywność ruchu nogi wewnętrznej w czasie wycinania skrętu („jazda z podparciem”) a następnie wolniejsze i niepełne wkładanie nowego wewnętrznego kolana do środka skrętu (aby skorygować tę błąd proponujemy ćwiczenie: jazda bez kijków z wpychaniem wewnętrznego kolana do środka skrętu w fazie inicjacji skrętu).

- Niewystarczające zakrawędziowanie obu nart w czasie całego skrętu a szczególnie w fazie zakończenia – nie dające stabilnego podparcia i powodujące uciekanie narty zewnętrznej pod koniec skrętu i powodujące ustawienie kolan bliżej niż stóp (albo właściwie odwrotnie: stóp szerzej niż kolan). Narty powinny być zakrawędziowane solidnie w czasie całego skrętu ale nie przesadnie – nadmierne „wbijanie” krawędzi w śnieg szczególnie pod koniec skrętu może skutkować utrudnionym przejściem w kolejny skręt

- Z błędów powyżej wynika dość często spotykane nienadążanie wewnętrznego kolana w ruchu kolan w kierunku środka kolejnego skrętu (nie „ucieka” ono wystarczająco szybko od kolana zewnętrznego)

Istotnym elementem techniki karwingowej jest aktywna faza przejścia tzn. przeniesienie ciężaru ciała z jednej strony nart na drugą dokładnie w momencie zmiany krawędzi a nie później co wiąże się z aktywnym (nie opóźnionym) ruchem bioder  (na ewentualny błąd „spóźnionych bioder” proponujemy ćwiczenie: jazda bez kijków i położenie dłoni na biodrze wewnętrznym pod koniec skrętu i następnie płynne ale zdecydowane wpychanie bioder do środka kolejnego skrętu aby wspomóc zmianę krawędzi). Ruch przeniesienia ciężaru powinien się zacząć od bioder a nie na przykład od barków (co się zdarza); biodra przesuwają się do boku a nie do góry (co też się zdarza).

 

Skręt karwingowy pomimo, że może wyglądać na statyczną ewolucję w tym sensie, że nasza pozycja pozornie się nie zmienia w czasie ruchu po łuku, jest w rzeczywistości bardzo dynamicznym doświadczeniem. Ważną cechą jest przyspieszanie w pierwszej połowie skrętu i w związku z tym narastanie siły odśrodkowej, którą równoważymy poprzez pogłębianie naszego pochylenia do wnętrza skrętu i zwiększanie zakrawędziowania nart. Odwrotny ruch: zmniejszanie pochylenia i zmniejszanie zakrawedziowania nart ma miejsce w drugiej połowie skrętu. Zarówno narastanie pochylenia ciała i nacisku krawędzi jak i zmniejszanie jednego i drugiego powinno być płynne.

Jazda karwingowa po przygotowanym stoku daje nam rzadką możliwość wizualnego sprawdzenia czy czysto wycinamy skręt czy też nieświadomie wykonujemy mniejszy lub większy ześlizg w którejś fazie lub w czasie całego skrętu. Wystarczy stanąć i spojrzeć wstecz na nasz ślad na śniegu. Dlatego, przerywajmy od czasu nasz zachwyt „cięciem na kantach”, zatrzymujmy się i patrzmy nieco wstecz.

 

Autor: Andrzej Peszek

Tekst pochodzi z książki „Narciarstwo dla zaawansowanych. Karwing, stromizny, muldy, puch.”

Więcej na www.wydawnictwolandie.pl

oraz www.alpy.info.pl

Podobne artykuły


111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 61140
31
komentarze: 8 | wyświetlenia: 47772
23
komentarze: 1 | wyświetlenia: 79453
20
komentarze: 17 | wyświetlenia: 3174
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 106952
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 52288
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 4924
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 20459
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 4066
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 48639
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 41707
10
komentarze: 7 | wyświetlenia: 5272
 
Autor
Dodał do zasobów: landie
Artykuł



Fajnie napisane i przydatne. Dzięki



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska