Login lub e-mail Hasło   

Artykuły sponsorowane - charakterystyka, funkcje i wykorzystanie

Ta forma promocji prasowej zachowuję siłę nawet wtedy, kiedy reklama słabnie.
Wyświetlenia: 2.796 Zamieszczono 20/12/2010

Koncentruje się na pozytywnych wydarzeniach z życia firmy oraz służy utrwalaniu właściwego jej wizerunku. Obecnie internet jest powszechnie wykorzystywany jako narzędzie reklamy. Przeglądając strony internetowe na każdym kroku można napotkać różne formy reklam. Najczęściej są to reklamy w postaci bannerów zakrywające wartościową treść, które często wywołują poirytowanie internautów, zwłaszcza kiedy ukryty jest przycisk zamykający to okienko. Przesyt reklam w postaci bannerów stał się na tyle uciążliwy, że są one zazwyczaj ignorowane przez czytelników, którzy nie zwracają większej uwagi na treści w nich zawarte. W rezultacie, tego rodzaju reklamy stały się mało skuteczne i nie przynoszą pożądanych efektów. Dlatego też duża część firm zamiast denerwujących okienek z reklamami i pływających bannerów w celu zareklamowania swych produktów stosuje tzw. artykuły sponsorowane.

Z definicji wynika, że artykuł sponsorowany to forma reklamy w prasie lub internecie. Wyglądem przypomina normalny tekst redakcyjny, ale promuje w określony, mniej lub bardziej subtelny sposób, dany produkt (www.artykulysponsorowane.pl).

Tekst sponsorowany ma charakter perswazyjny. Koncentruje się na pozytywnych wydarzeniach z życia firmy i służy utrwalaniu właściwego jej wizerunku. Ale te nazbyt gorliwe pochwały mogą być odczytane jako zwykła propaganda. Aby tak się nie stało, tekst musi spełniać potrójną funkcję:

  • informować,
  • edukować,
  • budować akceptację publiczności dla działań firmy.

Najlepsze rozwiązanie to takie, gdy te cele osiągniemy nie mówiąc wprost o naszych sukcesach, lecz pozwalając czytelnikowi samemu wyciągnąć korzystne dla nas wnioski. Należy unikać komunikatów rozkazujących oraz wartościujących.

Funkcje artykułów sponsorowanych

Artykuł sponsorowany może mieć formę recenzji, artykułu, wywiadu lub reportażu i dodatkowo może być wzbogacony wykresami, różnego rodzaju odsyłaczami oraz grafiką. Redagowanie artykułów sponsorowanych ma korzystny wpływ na postrzeganie i zapamiętywanie danej firmy, a także służy zdobywaniu nowych klientów.

Artykuły sponsorowane to jedna z form dotarcia do potencjalnych klientów, wzbudzenia w nich zainteresowania danym produktem, a nawet sprowokowania ich do dyskusji na jego temat. Na pierwszy rzut oka artykuł taki wygląda jak normalny tekst redakcyjny, ale w określony sposób reklamuje dany produkt czy usługę.

Artykuły sponsorowane zawierają treści reklamowo - informacyjne. Aby taki artykuł spełnił swe zadanie i przyczynił się do zwiększenia sprzedaży oferowanego produktu, jego treść powinna być dopasowana do aktualnych potrzeb użytkowników oraz skierowana do właściwej grupy docelowej.

Artykuły sponsorowane zawierają często logo firmy i stronę www tak aby czytelnik mógł w szybki i łatwy sposób dotrzeć na stronę firmy. Artykuły sponsorowane odgrywają znaczącą rolę w promowaniu firmy i jej produktów. Są efektywne i korzystnie wpływają na kreowanie wizerunku danej firmy. Pisanie i zamieszczanie artykułów sponsorowanych w sieci to jedna z metod podnoszenia wizerunku firmy oraz wzmocnienia marki.

Artykuł sponsorowany ma za zadanie wzbudzić w czytelniku zainteresowanie danym tematem i wzbogacić jego wiedzę na ten temat. Potencjalny klient po przeczytaniu takiego artykułu powinien posiadać kompetentna wiedzę i podjąć racjonalną decyzję o zakupie danego produktu czy usługi. Dzięki artykułom sponsorowanym można w ciekawy i wiarygodny sposób promować daną markę lub produkt oferowany przez firmę.
Artykuły sponsorowane to efektywna forma reklamy, która przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku firmy, wzmacnia daną markę i w konsekwencji przekłada się na zwiększenie ilości klientów zainteresowanych danym produktem. Artykuły te to skuteczna alternatywa dla mało wiarygodnych i często lekceważonych przez internautów reklam bannerowych.

Według Thomas’a Bivins’a dobry artykuł sponsorowany powinien mieć charakter publicystyczny, być łatwy i lekki w czytaniu, a nawet zawierać elementy humorystyczne. Tekst należy budować na podstawie triady O-W-O, czyli opis – wyjaśnienie – ocena. Pierwsza część ma na celu przedstawienie sytuacji i dobrze, jeśli czytelnik ma możliwość odniesienia jej do swojego położenia. Następna – przedstawienie przyczyn, które doprowadziły do tych okoliczności. Na zakończenie najlepiej podkreślić znaczenie tego, co zostało zawarte w opisie.

Artykuły sponsorowane są bliskie reklamie, natomiast zalicza się je do narzędzi public relations. Podobieństwo do reklamy to nie tylko konieczność zapłaty za opublikowanie, ale również zlecanie tej usługi na zewnątrz profesjonalnemu copywriterowi. Podstawowa różnica zaś to skupienie się na prezentacji firmy, a nie produktów. Ważne jest ustalenie celu promocji – czy będzie to prezes, inwestycje, czy też chcemy zaznaczyć problematykę, aby np. przyciągnąć inwestora (forma prasowego lobbyingu). Artykuł powinien iść w parze z tradycyjną reklamą, gdyż pozwala na uzupełnianie jej o szczegóły. Może być wykorzystany jako przygotowanie opinii publicznej do kampanii reklamowej lub jako działanie follow-up (posprzedażowe), gdy dobiega ona końca.

Formy artykułów sponsorowanych

  • byliner - tekst podpisany nazwiskiem prezesa firmy, mimo iż autorem bywa kto inny. Taka operacja ma na celu dodanie publikacji powagi, a także wprowadzenie wiedzy fachowej,
  • artykuł przeglądowy – przedstawiający ogólną sytuację w branży,
  • artykuł faktograficzny – dotyczący określonej firmy,
  • studium przypadku (case study) – skupia się na akcentowaniu jakiegoś zjawiska lub zdarzenia,
  • wywiady z prezesem lub członkiem zarządu firmy. Taki tekst ma znamiona fachowości, a dzięki temu buduje również prestiż danej osoby pod warunkiem, że nie powstaje wrażenie, iż pytania sformułowano już po udzieleniu odpowiedzi.

 Źródło: www.artykulysponsorowane.pl

Podobne artykuły


17
komentarze: 113 | wyświetlenia: 1040
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 1007
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 437
13
komentarze: 24 | wyświetlenia: 711
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 775
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 588
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1738
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 539
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 508
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 968
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 473
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 783
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 363
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 810
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 346
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska