JustPaste.it

Jak przygotować strategię public relations?

Public relations zajmuje się budowaniem pozytywnego wizerunku swojej firmy lub organizacji. Służy temu strategia PR.

Public relations zajmuje się budowaniem pozytywnego wizerunku swojej firmy lub organizacji. Służy temu strategia PR.

 

Strategia PR przeprowadzana jest w czterech etapach.
-diagnozowanie

-planowanie

-realizacja

-ocena efektów

Diagnozowanie to inaczej proces szukania odpowiedzi na pytania dotyczące dotychczasowego wizerunku podmiotu. Trzeba ocenić trafnie sytuację widzianą oczyma kierownictwa organizacji. A jak widzą ją inni – organy wewnętrzne czy służby PR?

Co myśli o niej otoczenie zewnętrzne i sami pracownicy?

Na tej podstawie strategia PR zdolna jest określić wizerunek własny organizacji. Interesuje nas jeszcze odpowiedź na pytanie dotyczące wizerunku obcego. Konieczne jest wobec tego przeprowadzenie badania opinii publicznej. Konfrontacja tych dwóch wizerunków pozwala dopiero na trafną diagnozę. Odpowie ona na pytania, czy, i na ile te wizerunki są zbieżne, a także czy istnieje potencjał konfliktowy między nimi. Czy można z wypadkowej tych obrazów wyłonić jasny obraz dobrych i złych stron?

Strategia PR w zakresie diagnozy wykorzystuje następujące źródła: archiwalia, badanie wizerunku w mediach, kontakty ze środowiskami opiniotwórczymi oraz sondaże opinii społecznej.

Następnie zestawia się te dwa wizerunki wewnętrzny i zewnętrzny i raczej nigdy nie będą one jednakowe. Jest to jednak już przejście na następny etap.

 

Planowanie obejmuje: prewencję antykryzysową, określenie celów PR, środków i narzędzi, grup docelowych. Strategia PR przewiduje też ustalenie harmonogramu działania oraz budżetu działań PR.

 

Prewencja antykryzysowa przewiduje możliwe konflikty miedzy stronami zarówno w sferze materialnej jak i pozamaterialnej( prestiż, zaufanie itp.)

 

 Cele, jakie wyznacza strategia PR to przykładowo:

-zaprezentowanie organizacji jako dobrego pracodawcy

-poprawienie kontaktów z osobami opiniotwórczymi w środowisku

-zadbanie o stworzenia przeciwwagi dla konkurencji

 

Określeniem grup docelowych strategia PR definiuje otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne. W jego stronę kierowana jest kampania ,która bardzo często decyduje o powodzeniu bądź jego braku. Wyróżnia się tutaj trzy kręgi grup:

-otoczenie wewnętrzne najbliższe, czyli dyrekcja, zarząd, właściciele , pracownicy, doradcy

- otoczenie zewnętrzne bliskie interesom organizacji, jak np. nabywcy usług czy dostawcy towarów albo inwestorzy czy banki

- osoby i instytucje, które wpływają na opinie publiczną, jak dziennikarze, publicyści, nauczyciele, instytucje kulturalne czy naukowe.

 

Dobra strategia PR wykorzystuje wszystkie możliwe narzędzia do tworzenia pozytywnego wizerunku. Są to więc media, osobiste kontakty, telefony, plakaty, ulotki, korespondencja, internet, imprezy, akcje, konferencje prasowe czy filmy korporacyjne.

 

Ustalenie harmonogramu roboczego to inaczej opracowanie planu w zarysie ,który pozwoli na ustalenie kolejności działań, wyznaczenie ich tempa i rytmu. Strategia PR musi zachować logikę działania ,dobrze rozłożyć plan w czasie i przewidzieć ,czy będzie on wykonalny.

Ustalenie budżetu to po prostu sposób finansowania.

Teraz już przystępujemy do realizacji naszej strategii. A w końcowym jej etapie ocenimy efekty i wyciągniemy wnioski na przyszłość.